Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Äh.... Det går helt klart få den här mixen rätt enkelt att "funka" om man inte vill krånga till det såklart. Visst, inte hundra tajt, men tillräckligt tycker jag. Är rätt trött på all tillrättalagt och tilltajtat. Än en gång, himla kul initiativ och ska försöka få in ett bidrag jag också.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Snyggt upplägg Joachime, fast visst hade det varit mysigare om det hade varit helt utan kompressor på trummorna från start.

Ska testa ta hem detta ikväll.

Har för mig att jag gillade Freddes låt...så då blir det ju roligt att göra nåt.

Postat

Tycker mixtävlingen är ett jävligt roligt initiativ, och hade det inte varit en låt jag är insyltad i så hade jag förstås varit med.

När jag spelade in den så fanns det ju inte en tanke på att sessionen skulle användas i det här syftet, och det medför bland annat:

Vi hade klick i intron, och i break, däremellan körde vi utan. Så det är en anledning till att det sticker iväg här och var. Men att lägga en loop baserad på 155 BPM är nog behäftat med vissa problem. To say the least.

Det finns en del ställen där jag hör att jag vill flytta nån baston, nått trumslag, nåt gitarrackord och jag kommer nog att göra det också.

Apropå kompression på trummor så vill jag minnas att det var sparsmakat som tusan.

Sen är det väl som så att om mixtävlingar blir ett stående inslag så får man ibland bita i det sura äpplet och "tvingas" mixa något som man tycker har brister i såväl utförande som inspelning. Well, 'nough said om det. Jag tror att oavsett material som Joachime hade valt ut så hade folk haft anledning att känna invändningar.

Det finns en mix som jag själv tyckte var klar. Eller klar till 97%. Kunde ju bli rätt spännande att jämföra den med era förslag.

Och en brottartung eloge till Joachime som intierade och ser till att det blir gjort!

• Gilla 3
Postat

Och en brottartung eloge till Joachime som intierade och ser till att det blir gjort!

+1 på den. Mycket roligt och spännande initiativ. Stort tack till Fredde för materialet. 🙂

Postat

Jag har smygit omkring lite i bakgrunden i denna mixtävling hittills, men jag gillade låten, och bara min fru inte får för mycket att säga till om ska jag försöka hinna ge mig på en mix också...

Kul!

/Ulf

Postat

Fick man lägga upp tidigt och sedan slipa på mixen, och lägga upp igen?

Inga problem! Men bara för att ingen ska få för sig att testa gränsen säger jag redan nu att fler än fem uppdateringar per bidrag kommer jag antagligen inte orka med. 😉

Postat (redigerat)

Visst är det lite otajt på några ställen men det kan ju knappast vara en orsak att det inte skulle fungera att få till något av detta. Det är ju absolut tillräckligt bra inspelat och framfört också...bör nog kunna dyka upp ett antal olika varianter på denna som låter intressanta.

Låten var dessutom bra!

Redigerat av DigRules
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Va fan, går ju inte och importera filerna i Kobajs och pc. 😕

Postat

Rolig låt. 🙂

Många instrument....ujujuj, hehe. Går göra mycket skoj! (Sedan om det blir bra skoj är ju en annan sak. 😄)

Postat (redigerat)

Inga problem! Men bara för att ingen ska få för sig att testa gränsen säger jag redan nu att fler än fem uppdateringar per bidrag kommer jag antagligen inte orka med. 😉

Tack för att det är så officiellt vad man får och inte får göra! (inte ironi)

Mvh Casper

Redigerat av Casperfren
Postat

Kommer kriterierna ligga på mix framför remix så vil jag gärna ta mig tid på detta projekt, jag litar dessutom på Joachime's val trots skeptiska inlägg tidigare, lyssnar som först i morrn då jag tar mig tid att växla lyssning fr. laptop till studiolyssning!

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det en mix eller färdig master som kommer att koras

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Det bidrag som samlar flest röster i kategorierna bästa mix respektive bästa produktion koras som vinnare och får åka ärevarv forumet runt.

Som jag skrev i första inlägget kommer alla bidrag att normaliseras till samma genomsnittliga ljudnivå så det blir inga större fördelar att köra loudness race, om det var det du undrade.

Postat
Det bidrag som samlar flest röster i kategorierna bästa mix respektive bästa produktion koras som vinnare och får åka ärevarv forumet runt.

Då får vi hoppas på en publikröstning i denna anda v. remix-temat!

Postat (redigerat)

Har meckat lite med låten och den är bra. Det är dock jävligt rörigt bland instrumenten. Dom slåss om vem som ska höras mest. Kakafoni!!! Svårt att få fram alla små licks. Sen är det en tokmiss på trummorna. Dels fult komprimerade. Och som sagt tidigare så finns det inget driv i dom, låter som ojämn tomgång. MEN antingen sätter man sig och editerar det eller gillar läget. Ett sista alt är att lägga dit nytt, som kanske vore det smidigaste? För det är ju inga dunderfill nånstans, bara en del småstop. Så det är väl en baggis att programmera.

Och sist då med trum-missen är virveln... Om man ska köra tuff-tuff-8-delar på virveln så borde sejarn mickats upp, hellre än lägga energi på m/s rummickning... Att ha i åtanke nästa gång?

Så, det var en mer ingående kritik till matrealet. Låten är kanon. Matrealet dock inte lika bra.

Jag ska iaf prova att mecka lite. Och så länge jag finner mig i att kunna göra nåt av det så kommer det kanske nåt bidrag längre fram 🙂

Ett tips/fråga till Joachime:

Vore det inte en idé att posta alla bidragen anonymt? Döpa dom till Bidrag 1, Bidrag 2 osv? Sen när Det vinnande bidraget korats så avslöjas alla namnen! Dels för att skulle vara mer spännande. Dels för att det är ju rätt stort spann på "nivån" här. Sen för att kanske slippa favorisering eller att folk fiskar (högt osannolikt dock). En tanke där.

Det är ju så mkt blindtester överallt i detta forum, så varför kan vi inte själva få vara det?

Vore ju skitkul å se när ridån går ner och se på vem man röstade på. Och naturligtvis inte själv veta vilket nummer ens bidrag är bortsett från att man kan höra det.

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 3
Postat

Stod det inte så i reglerna..?

/U

Jo, det gjorde det fast folk som till och med har följt tråden undrar om det ska mastras, om det är remix som är prio, får man ta hjälp etc etc!?

Får man läsa infon först Joachime innan man deltar!? 😮😄

Postat

Mixtävling nummer ett

Deadline: 20120226

Artist: FreddeHstd

Låttitel: Turn this ship around

BPM: 155

Samplingsfrekvens: 44,1 kHz

Välkommen till forumets första mixtävling av och för medlemmar! Jag efterlyste tidigare en mixtävling och fick positivt gensvar. Därför tog jag mig tid att hitta en låt och produktion som håller hög klass och som kan tänkas passa många samtidigt som den är något att bita i. Tycker jag hittat just det i FreddeHstd's låt Turn this ship around. Stort tack att du ställer upp och bidrar med material!

Regler

• Tanken är att det ska vara högt i tak. Anything goes mixtekniskt: omtriggade trummor, pitchade röster, pålagda instrument, ljudeffekter etc. Vill man hellre göra en remix så funkar det med. Men det vore roligt om summan av bidragen lutade mer åt mix än remix.

• För att delta i tävlingen behöver man vara forummedlem, registrerad senast dagen innan tävlingens start, dvs 4 februari 2012. Varje forummedlem kan bara lämna in ett tävlingsbidrag. Man kan däremot samarbeta med andra medlemmar eller utomstående. Var i så fall noga med att redovisa övriga medverkande när ni lämnar in bidraget. Det går alltså att medverka på fler än ett bidrag men det är bara ett av dom man kan lämna in själv.

• Bidragen kan lämnas in när som helst från och med idag fram till och med söndag 26 februari. Det går att göra ändringar i sitt bidrag även efter man lämnat in. Det är bara att justera mixen och skicka in det uppdaterade bidraget. Senast bekräftat inlämnat bidrag medverkar i tävlingen.

Bra att veta

Inför omröstning kommer varje bidrag normaliseras till ett för materialet passande RMS, gissningsvis någonstans kring -12 dBFS. Det innebär att stenhårt limiterade bidrag antagligen kommer sjunka i RMS medan helt okomprimerade mixar får sig en touch av brickwalllimiter. Detta för att mixarna ska kunna bedömas rättvist. De justerade bidgragen bitreduceras till 16 bitar och dessutom kommer det appliceras dither. I skrivande stund ser jag inte någon anledning till ytterligare signalbehandling. Återkommer om det skulle bli aktuellt.

Omröstning

Några dagar efter sista inlämnningsdag lägger jag upp tävlingsbidragen för omröstning. Alla forummedlemmar registrerade senast dagen innan första datum för omröstningen kan delta. Varje forummedlem kan lägga två röster. En för bästa mix och en för bästa produktion. Båda rösterna kan läggas på samma bidrag. Bidragen kommer att vara anonyma till dess omröstningen är över och vinnarna utsedda.

Gör så här

Ladda hem filerna från dropbox eller ftp och öppna upp dom med lämpligt program (winzip, arkivverktyg etc).

Dra igång det musikprogram du tänker jobba i, öppna ett nytt projekt och sätt tempot till 155 BPM.

Importera alla ljudfiler (24 bitars wav i 44,1 kHz samplingsfrekvens) till samma startpunkt. Förslagsvis till början av en takt. Då bör tempobaserad redigering och effektläggning fungera.

Vissa ljudfiler utgör ena delen av ett stereopar. Överhängskanalerna till exempel. Vill man uttnyttja detta bör man panorera spåren åt olika håll. Rumsmickningen av trummorna är däremot inspelade i m/s vilket kräver lite mer pillande. Orkar, vill eller kan man inte hantera detta är det bara att strunta i använda spåret som heter "rum side_09"

När du är klar med mixandet exporterar du den som en wav eller aiff i 24 bitar och skickar in. Undvik att lägga dither vid export och undvik att samplingskonvertera materialet i onödan.

Bidragen sprendas eller liknande. PM'a länk till mig så bekräftar jag när jag laddat hem.

Om låten

FreddeHstd har skickat mig lite info om låten som kan vara bra att känna till:

Låt tävlingen börja! 🙂

Material för nedladdning:

SF mix contest TTSA a.zip

SF mix contest TTSA b.zip

Eller ladda hem hela paketet från ftp.

Logga in med namn: mixtavling och lösen: studioforum

Nu såg jag det! Blindstyre!

Postat

Har meckat lite med låten och den är bra. Det är dock jävligt rörigt bland instrumenten. Dom slåss om vem som ska höras mest. Kakafoni!!! Svårt att få fram alla små licks. Sen är det en tokmiss på trummorna. Dels fult komprimerade. Och som sagt tidigare så finns det inget driv i dom, låter som ojämn tomgång. MEN antingen sätter man sig och editerar det eller gillar läget. Ett sista alt är att lägga dit nytt, som kanske vore det smidigaste? För det är ju inga dunderfill nånstans, bara en del småstop. Så det är väl en baggis att programmera.

Och sist då med trum-missen är virveln... Om man ska köra tuff-tuff-8-delar på virveln så borde sejarn mickats upp, hellre än lägga energi på m/s rummickning... Att ha i åtanke nästa gång?

Så, det var en mer ingående kritik till matrealet. Låten är kanon. Matrealet dock inte lika bra.

Jag ska iaf prova att mecka lite. Och så länge jag finner mig i att kunna göra nåt av det så kommer det kanske nåt bidrag längre fram 🙂

Det finns definitivt en och annan gitarr som kan strypas. Att någon gitarr är representerad med tre olika mickar är bara ett utslag av att jag ville testa hur det kunde låta i en viss kombo.

Så, när jag själv mixar denna härva så är det nog ett och annat spår som jag lyfter bort!

M/S-mickningen på rummet tillkom för att jag ville se om jag kunde skapa nån slags rymd i rummet med hjälp av just M/S-mickning. Men side-micken står ju fritt att strypa den också.

Tanken med sejarmickning är god, och den tar jag med mig.

Sen vill jag minnas att komprimeringen inte medförde någon gain reduction, jag ville egentligen bara höra apparaterna färgade i sig. Men, jag har haft fel förut 😉

Postat

Det finns definitivt en och annan gitarr som kan strypas. Att någon gitarr är representerad med tre olika mickar är bara ett utslag av att jag ville testa hur det kunde låta i en viss kombo.

Så, när jag själv mixar denna härva så är det nog ett och annat spår som jag lyfter bort!

M/S-mickningen på rummet tillkom för att jag ville se om jag kunde skapa nån slags rymd i rummet med hjälp av just M/S-mickning. Men side-micken står ju fritt att strypa den också.

Tanken med sejarmickning är god, och den tar jag med mig.

Sen vill jag minnas att komprimeringen inte medförde någon gain reduction, jag ville egentligen bara höra apparaterna färgade i sig. Men, jag har haft fel förut 😉

Okej så trummorna har fått sig en liten dusch alltså ändå, hehe!

Skitsamma jag ska ändå komprimera skiten ur dom eller lägga nya, hua!? 😮😄

• Gilla 1
Postat

Va fan, går ju inte och importera filerna i Kobajs och pc. 😕

Är det fler som har problem att importera filerna?

Postat

Är det fler som har problem att importera filerna?

Är hemma på lunch och ska testa nu!

Cubase 5 PC

Postat

Nu såg jag det! Blindstyre!

Jag är beredd att sträcka mig ännu längre. Oavsett handlingar eller resultat ger jag dig full amnesti. 😉

Postat

Gick bra för mig att lägga in...åtminstone såhärlångt lade in 5 första från paket Nr:1.

Och har spelat upp med framgång.

Postat

Baryton, dobro egg, vad i H-vete, kommer skrota minst hälften, hihihi! 😛

Just kidding, detta blir kul hoppas jag eller en mardröm. 😮😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.