Jump to content
Annons

Hur arrangerar du dina låtar?


NevusFlammeus (oregistrerad)

Recommended Posts

NevusFlammeus (oregistrerad)

Precis som rubriken lyder, hur arrangerar du dina låtar? bridge,verse,hook,verse? ni fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns många roliga sätt att arra! Te.x. folkstilen att ha verser med bara en refrängknorr(fras) i slutet(Wonderful tonight - Clapton) eller som Iris(googoo dolls?) eller if i where a boy(Beyonce) att bara höjja versen en oktav och på så vis skapa en refräng.

Stick är kul! Ett bra stick skapar extra krydda

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar följa mallen intro - vers - brygga - refräng - vers - brygga - refräng - stick - refräng - outro

Sen kan alla delar låta hur som helst. De olika verserna kan vara olika. Refrängerna också. Eller så är det i en helt annan ordning. Men det här är nog standard för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika. Intro, vers, refräng, vers, refräng, stick, refräng, outro.

alternativt:

intro, vers, vers, refräng, vers, refräng, stick, refräng

det bästa är om man varierar och gör lite som man vill. Jag brukar först göra slask-arrangemang och taffligt inspelade grejer bara för att få ihop formen. Jag klipper och klistrar och flyttar runt. Sen när man bestämt formen på låten spelar jag in alla instrument "på riktigt".

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker arra vad jag tycker är bäst för varje låt och har som mission att inte fastna i mallar, Mitt mål är att överraska lyssnarna snarare än att de ska känna igen allt redan vid första lyssning,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en kompis som skulle göra annorlunda låtar och det slutade med att det lät som att han hade följande form: Intro-dubbelrefräng-halv vers-dubbelrefräng-halv vers - stick som inte hade med låten att göra- dubbel vers.

Jag blev jätteförvirrad av att höra det eftersom det han kallade vers lät som en typisk refräng och sticket lät som det bara hade smällts dit utan att ha nåt med låten att göra.

Själv brukar jag köra ganska traditionellt, men försöka sluta med ett längre outro som återkopplar till både intro och sticket (beroende på vad de ha gemensamt, rytm eller melodi).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett test där jag började låten med två refränger sen vers, refr, vers, refr, brygga, refr. Jag tyckte det blev kul och annorlunda. Men flera tyckte att den blev lite för tjatig i början. Det var det jag ville åt, att den skulle sätta sig. Jag tycker om att överaska, tyvärr blir det ju inte alltid hits...

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har massa olika. Ibland kör jag på "normala" arr, då kan det se ut såhär:

1) Intro -> refräng -> vers -> brygga -> refräng -> vers -> brygga -> refräng-> solo/stick ->brygga ->refräng -> outro

2) Intro -> vers -> brygga -> vers -> brygga -> refräng -> stick -> brygga -> refräng x2 -> outro

Och ibland går jag helt nuts och kör ala Dream Theater och mix it up så mkt jag kan. Gillar att liksom "chocka" publiken ibland. Roligt att ta dem till ställen dem aldrig trodde att dem skulle hamna så att säga.

Kul att blanda stilar. Har en låt som är lite Linkin Park-liknande, men i slutet brakar den loss och blir brutal ala Lamb of God. Som sagt, chocka publiken. Vill att dem ska få en "WTF-reaktion", men ändå gilla det. Då känner jag attt jag lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om publiken blir chockade? Eftersom 95% av dom som lyssnar knappt vet skillnaden på en vers och en refräng tror jag snarare att dom beskriver/upplever låtar med konstiga upplägg som utdragna, sega, kommer aldrig till poängen, osv.

Tycker det känns onödigt att sträva efter att återuppfinna hjulet om och om igen, även om det såklart är kul att experimentera. Är nog mest vi musiknördar som hajjar till när det kommer 3 bryggor efter varandra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om publiken blir chockade? Eftersom 95% av dom som lyssnar knappt vet skillnaden på en vers och en refräng tror jag snarare att dom beskriver/upplever låtar med konstiga upplägg som utdragna, sega, kommer aldrig till poängen, osv.

Tycker det känns onödigt att sträva efter att återuppfinna hjulet om och om igen, även om det såklart är kul att experimentera. Är nog mest vi musiknördar som hajjar till när det kommer 3 bryggor efter varandra 🙂

det beror ju på vilken publik man riktar sig åt såklart. Plus, att det framstod nog som att jag överdrev lite. SÅ allvarligt gör jag aldrig. Men små twistar är alltid trevliga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

brukar bli de vanliga, intro ver bridge ref osv.

men har en tendens att skippa bridge på en del låtar, oftast med att sätta en "knorr" på slutet av versen. eller en instrumental uppbyggande övergång, fast den kan man ju kalla en instrumental brygga.

blir oftast att jag kör vad som "känns" rätt, ibland brygga ibland inte.

varför ens bry sig om refrängen:)

en av mina absoluta favoritlåtar är brothers in arms, där mark knopfler inte har nån refräng egentligen utan bara slutar verserna med textraden brothers in arms, sen drar igång det där underbart smutsiga, lätt distade gitarr licket på les paulen, fan magiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...