Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 2 veckor senare...
Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag känner till det där ljudbiblioteket, men skulle inte rekommendera det. Jämför de demo-låtarna med

(mp3). Nyckelharpa är svårt att sampla. Inte minst på grund av alla resonanser.

Tyvärr finns det såvitt jag vet inga andra samplade nyckelharpsbibliotek.

Postat

Grymt bra musik på soundcloud som du länkar till förresten.

Om du bor i Stockholm och inte alltför långt från mig (Sköndal) skulle jag kanske på prov kunna hjälpa till med att lägga nyckelharpa om du vill. Jag är inte någon nybörjare på nyckelharpa, men heller inte något proffs (som t.ex. umemagnus här på forumet) ska jag väl påpeka.

Postat

Tackar =)

Har nu dammat av farfars gamla nyckelharpa. Byggd av självaste Erik Sahlströms bror. Dock behöver den nog en liten uppfräschning. Försöker lära mig sakta men säkert.

Har dock ingen låt än för att lägga nyckelharpa. Utan jag vill pröva mig fram lite.

Men jag hör absolut av mig om du vill lägga nåt i framtiden!

Maila kontaktuppgifter vettja 😉

Postat (redigerat)

Jag känner till det där ljudbiblioteket, men skulle inte rekommendera det. Jämför de demo-låtarna med

(mp3). Nyckelharpa är svårt att sampla. Inte minst på grund av alla resonanser.

Tyvärr finns det såvitt jag vet inga andra samplade nyckelharpsbibliotek.

alltså den där demon på nyckelharpe-samplingen var det roligaste jag hört på länge länge =) riktigt dåligt.

Men den riktiga inspelningen låter mumma för öronen. otroligt vackert.

Redigerat av Panzerfaust
Postat

Hitta någon som kan spela instrumentet och gör samplingar av det då.

enligt ovan, ska det vara svårt då det är massa resonansströngar och dylika. Kanske en mora-harpa skulle funka. den har tydligen inga resonanssträngar. aja.

Postat

enligt ovan, ska det vara svårt då det är massa resonansströngar och dylika. Kanske en mora-harpa skulle funka. den har tydligen inga resonanssträngar. aja.

Är inte alls insatta i hur en nyckelharpa låter, men det borde dock inte vara omöjligt.
  • 7 månader senare...
Postat

Vet ni om det finns några vettiga eller några överhuvudtaget? Söker speciellt nyckelharpa.

Bra fråga nån som har koll?

Postat (redigerat)

Å herrejösses, jahopp nu blir man utan jobb i framtiden då 😄

Nja, förutom "effektsamplingarna" (pizz och annat) så låter dendär i mina öron riktigt sunkig. Satsa då hellre på nåt bättre stråksamplingsbibliotek ( Hollywood strings, tror jag en heter).

Att lite enkelt sampla ljudet från en nyckelharpa är ju säkert inte särskilt svårt, men, för att få det att sen, sammansatt, att få det att låta nyckelharpa via samplingar tror jag blir riktigt svårt. Kommer fortfarande att låta som en typisk fiolsampling.

Det är så många parametrar som spelar in, dels, som sagts tidigare, resonanssträngarnas efterklanger, stråktryck/hastighet, om man ska binda toner osv...

Vad gäller moraharpan, så har man ju en eller flera bordunsträngar (dvs. icke påverkningsbara i tonhöjdsavseende), de kommer också att verka lite som resonanser. Men, där har man ju också stråk-dilemmat...

Vill man däremot ha andra bra folkliga instrument så finns det ett riktigt trevligt samplingsbibliotek som heter "Scandinavian Roots Vol 1"

http://www.producerloops.com/Download-Sound-Propulsion-Scandinavian-Roots-Vol-1-Multi-Format-Edition.html

EDIT;

OM man är mer intresserad av hur en nyckelharpa kan låta, kolla på min youtubelänk i signaturen 😉

Redigerat av Umemagnus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.