Millen1981 Postat 9 februari 2012 Dela Postat 9 februari 2012 Hade ja fått välja os så hade ja kört os x på den, klockrent os. Eller varför inte både och på samma disk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 9 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 9 februari 2012 Nja, nu har jag redan Win 7 på ingång. Inte för att jag har något mot Mac OS X, men det får räcka med ett OS just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 13 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 13 februari 2012 Nu finns paket med OS att hämta på "posten" (dvs lokala Ica-butiken.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johle Postat 14 februari 2012 Dela Postat 14 februari 2012 (redigerat) Förhastade slutsatser? Tänk om grabben ska köra Ubuntu... eller Linux Mint! 😉 OS (Win7) kommer med posten om några dagar, postades igår. Det stod ju faktiskt i det ursprungliga inlägget 😛 Redigerat 14 februari 2012 av johle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Jaha, idag fick jag äntligen tid att fortsätta bygget, så jag tänkte installera OS. Först kopplade jag in tangenbord, skärm, mus ocg stoppade i elkontakten i vägguttaget. Blev inte så roligt: Jag har völ kopplat in fläktsladden på rätt ställe? Som ni ser sitter sladden på moderkortets pinnar där det står CPU_FAN. (Det finns även ett annat ställe som heter CPU_FAN_OPT.) Så vad gör man nu? Ska jag reklamera fläkt/processor eller moderkort - jag vet ju inte vad som är fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Och fläkten står still? Provat "opt"-varianten på fläkten? Inställningar i BIOS? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Fläkten står helt still. BIOS och sådant har jag inte rört. Det enda jag gjort är att trycka på F1. Jag ska testa opt nu, återkommer om 5 minuter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Nej, ingen skillnad. I setup-en står även CPU_FAN_OPT N/A. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Fläkten kärvar, snurrar jag igång den med fingret så håller den farten - fast rasslar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Fan, nu förstår jag. Sladden räckte ju fram till uttaget, så jag lossade inte loss den runt fläkten - och då satt den hindrade den rotationen. Nu snurrar den fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Grrr, datorn säger fortfarande Cpu Fan Error, trots att den snurrar. Och i setupen står det fortfarande "CPU_FAN N/A"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 sätt "ignore" under cpu can i bios.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Och det är riskfritt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 om fläkten snurrar ja... men automatiskt fläktkontroll kommer ej fungera med den fläkten du köpt kanske.....eller dom har en extern kontroller..eller hur du nu har gjort... Om cpun blir överhettad stänger den av sig själv..så det är riskfritt ja..du lär märka det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 OK. Tack. Jag kör med den fläkten som kom med cpu:n. Installerar WIn7 nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Bör man ha två olika konton, ett datoradmin-konto och ett studio-konto? Vem ska isåfall installera alla program (reaper, SD, ljudkort-drivrutiner etc) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Ser det här rätt ut? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 ser bra ut..vad har du för cpu... dessvärre låter den där cpu fläkten du har mycket, vi får väl se hur länge du står ut med den, köp en ny. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Ja, fan lite surrar den allt. Men även chassits fläkt låter, så det är väl som det är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Ja, fan lite surrar den allt. Men även chassits fläkt låter, så det är väl som det är. Ska man bygga en DAW dator får man ju göra sin läxa och läsa på och se till att man får tysta komponenter... men men, det är din dator 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Ser det här rätt ut? Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Ska man bygga en DAW dator får man ju göra sin läxa och läsa på och se till att man får tysta komponenter... men men, det är din dator 🙂 Enkelt, det är bara att spelar högre så hörs inte fläkten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%. Och ska fixa med det i morgon. Nu ska jag försöka förstå varför hårddisken inte dyker upp. Har visserligen gott om plats på SSD:n fortfarande, men ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%. 70 grader..ja om man tänkt ha cpun i 100 år ja...min peakar vid 89-90 grader när jag renderar... men renderar gör jag inte så ofta.. det är bara då jag kommer upp i dom temperaturerna... Visst livslängden förkotas sägs det...men skulle vara intressant att veta hur mycket exakt..jag har ju inga direkta planer på att ha cpun i 20 år till... har haft min i 3 år nu. och snart dax att uppgradera igen...jag tycker det är bättre man överklockar och kör skiten ur cpun istället..när man väl kört slut på den har den ändå sjunkit i värde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Nu börjar jag bli trött, varför kommer jag inte åt Internet... Saknas drivisar säger datorn, men då jag matade i CD:n som kom med drivrutiner blev det ändå inget som hittades. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 om det är ett inbyggt nätverkskort så behöver du inte några drivers..dom finns i windows... men högerklicka på ethernet controller och kolla...den gula triangel meddelar att det är något som är fel... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 22 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2012 Jo, jag fick köra installations-CD:n för moderkortet och stoppa i några drivrutiner i datorn, men nu är den uppkopplad och klar för idag. Tack för hjälpen. God natt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 23 februari 2012 Trådstartare Dela Postat 23 februari 2012 Dum fråga igen, men hur lär jag datorn hitta hårddisken? Jag installerade ju Windows 7 på SSD:n, som heter C: Sedan har jag ju en hårddisk med, som jag tycker borde heta kanske D:. I kontrollpanelens device-manager syns den under "disk drives", tillsammans med SSD:n. Men i Windows Explorer/utforskaren hittas den inte. Jag tänkte ju installera en del program på hårddisken... PS. Det här inlägget är skrivet på nya datorn!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Du behöver skapa en partition på hddn... NTFS...Det gör du i "Computer Management" under Control Panel\System and Security\Administrative Tools Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Har du en till hårddisk utöver SSD'n? SATA? Var är den kopplad? Kollat BIOS? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.