Jump to content
Annons

Datorbygge, dagbok från en amatör

oioioi

Recommended Posts

Nu har har jag precis kånkat hem en massa prylar. På köksbordet ligger:

6812872747_b8cb7717a9_z.jpg

Och i hallen står:

6812871053_fa5aeb51d6_z.jpg

I morgon ska jag börja montera ihop sakerna. Återkommer med frågor, kommentarer och svordomar då.

OS (Win7) kommer med posten om några dagar, postades igår.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

BurninSven (oregistrerad)

Det är inga problem att sätta ihop en dator det fixar du lätt, glöm inte kylpasta mellan processorn och kyl flänsen bara. I övrigt står nog allt du behöver veta i manualen till grejorna. Lycka till

Dela på andra sajter

I morgon ska jag börja montera ihop sakerna.

Du kan hålla dig tills dess:) ... men det är klart, det är fredag. Kul att du är på gång på allvar, det tog nåt drygt halvår att komma till skott? Minns dina poster i dator-11-tråden:)

Vad är det i den gråpappriga kartongen mitt i bild? en SSD?

tjing

Dela på andra sajter

Du kan hålla dig tills dess:) ... men det är klart, det är fredag. Kul att du är på gång på allvar, det tog nåt drygt halvår att komma till skott? Minns dina poster i dator-11-tråden:)

Vad är det i den gråpappriga kartongen mitt i bild? en SSD?

tjing

Halvår, nä så snabb är jag inte. Snarare ett år, av diverse olika anledningar.

Ikväll är jag för trött, sitter nu med en öl i handen och kollar på tv 10 (VIK - OIK).

Kartongen är helt korrekt en SSD, Intel 120 GB.

Dela på andra sajter

Jag håller nu på att gå igenom innehållet i de olika paketen. Min arbetskamrat som jag diskuterade med igår trodde att det skulle ingå en liten förpackning kylpasta till moderbordet, men någon sådan hittar jag inte. Så jag får ge mig ut och köpa en sådan.

Dela på andra sajter

SATA-kabeln. spelar det någon roll vilket håll man sätter den?

Vinklad i ena änden, rak i andra. I manualen står det vinklade vid HDD.

Fast för min SSD blir det mkt bättre med raka sidan där, för vinkeln går åt fel håll.

Dela på andra sajter

SATA-kabeln. spelar det någon roll vilket håll man sätter den?

Vinklad i ena änden, rak i andra. I manualen står det vinklade vid HDD.

Fast för min SSD blir det mkt bättre med raka sidan där, för vinkeln går åt fel håll.

Spelar ingen roll, välj det som känns praktiskt. Du ska förstås eftersträva att i så liten mån som möjligt böja kabeln för kraftigt.Ibland (på mitt moderbord t ex) så sitter SATAanslutningarna "ovanpå varandra i par" och då går det ju inte att sätta dit två stycken vinklade.

tjing

Dela på andra sajter

Hmmm, måste ha en som är rak i båda ändarna. Får blir en tur till närmaste datorbutik innan stängningsdags.

Saknar också kontakter för firewire. Det sitter bara kontakt på moderkortet, men ingen anslutning utåt.

Dela på andra sajter

Det brukar ju följa med ett bleck man sätter på baksidan med en kabel som ska sitta på moderkortet?

Det trodde jag med att det skulle göra, men i manual står det "säljs separat" om den saken.

Dela på andra sajter

Kolla även va det är för firewire"Chipp" så det inte är Nec eller något annat skit.Köp ett fristående kort som du sätter i Pci eller Pci Ex ..Med Texas instrument kort ..

Det heter VIA.

Var kan hitta man äkta Texas Instruments-kort?

Redigerat av oioioi
Dela på andra sajter

Det heter VIA.

Var kan hitta man äkta Texas Instruments-kort?

Du kan faktiskt få köpa ett av mig om du vill. Jag köpte för ett halvår sen på Kell o Compani, men sen hade jag inte kortplats över. Jag kan ta en bild. Återkommer om 5.

..efter 5: Här. Hojta till om du är intresserad. Jag vill ha en tjuga för besväret att posta det, och ersättning för frakt (50 spänn?), om du köper.

IMG_0264.JPG

Redigerat av Vallhagen
Dela på andra sajter

Förutom firewire så är all hårdvara på plats. (Lyckades möblera om sata-kablaget.)

En sak som blev över som jag inte förstår vad jag ska ha den till är

6816796637_1bd523351f_z.jpg

Något som enligt manualen bör vara en SLI bridge connector.

Dela på andra sajter

Sätter du i 2 grafikkort så sammanbinder man dem så att de kan kommunicera med varandra med den där kabeln...

Dela på andra sajter

kika in hos Lacie bra firewire kort för billig peng .. Har testat några Kort med TI som inte har fungerat ..ska ha med kompineter och dyligt. Har ett liggandes eller två till och med 400 kort med bara Firewire söljes om du vill ha bra kort som fungerar optimalt ..

Dela på andra sajter

Tangentbord inköpt för svnidlande summan 99 kr, på tyska stormarknaden.

Firewire-kort kom med posten idag och är precis installerat. Blev lite konfys över längden på kortet, men det visade sig vara ett 64/32-bitars kort och passar bra i moderkortets 32-bitars pci-plats.

Nu är alltså hårdvaran på plats!

Nu väntar jag bara på att OS-et ska komma med posten, sedan ska all mjukvara installeras. Är det bara att slänga i OS-disken och följa instruktionerna, eller måste jag först trixa med de CD:ar som följt med moderkort och firewire-kort?

Dela på andra sajter

Tangentbord inköpt för svnidlande summan 99 kr, på tyska stormarknaden.

Firewire-kort kom med posten idag och är precis installerat. Blev lite konfys över längden på kortet, men det visade sig vara ett 64/32-bitars kort och passar bra i moderkortets 32-bitars pci-plats.

Nu är alltså hårdvaran på plats!

Nu väntar jag bara på att OS-et ska komma med posten, sedan ska all mjukvara installeras. Är det bara att slänga i OS-disken och följa instruktionerna, eller måste jag först trixa med de CD:ar som följt med moderkort och firewire-kort?

Det borde bara vara att sätta igång! Om du har inbyggd RAID-controller i moderkortet, se till att du inte kopplat in SSD där bara. Då syns den inte vid Windows-installationen utan separata drivrutiner. Den ska vara inkopplad till de primära SATA-ingångarna. Men är det inga problem under installationen så behöver du inte oroa dig 🙂

Redigerat av johle
Dela på andra sajter

Då syns den inte vid Windows-installationen utan separata drivrutiner.

Förhastade slutsatser? Tänk om det ska köras Ubuntu eller OSX.

Redigerat av Dag
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.