Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja,

Jag har ett problem med Cubase ( är helt nybörjare på cubase )

jag har kopplat en midikabel från synten till datan ( midi uno )

och när jag spelar så kommer ljudet senare än vad se ska och det låter bara som trams... vad skall jag göra? 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Se till så du har ASIO-drivare aktiverade, och på låg latency. Har du inbyggt ljudkort så kan du börja gråta, dom får du oftast riktigt dålig latency med.

Och för övrigt så heter det "datorn" inte "datan". Dator är en maskin, data är det den behandlar. Datorn är då bestämd form på maskinen, medans datan är bestämd form på den information datorn behandlar.

Redigerat av Arete
Postat
Och för övrigt så heter det "datorn" inte "datan". Dator är en maskin, data är det den behandlar. Datorn är då bestämd form på maskinen, medans datan är bestämd form på den information datorn behandlar.

Haha, det där brukar jag oxå störa mig på.... 🙂 vilket väl tyder på att man själv är lite störd. 😛

Jag flippar ännu mer när de* säger "datan" och pekar på skärmen och sen säger "hårddisken" och pekar på datorn...! Vem var det som från första början slog i en hel generation att hårddisk = den där lådan under skärmen?!? Och att skärmen är datorn?!?! Och att datorn heter datan?! 😄

* "De" brukar vara tanterna på Försäkringskassan eller liknande... 😎

(f'låt att jag flippar)

Postat

Åja, när vi för första gången fick gå in i "datasalen" i åk7 (ny skola), så upplyste vår svenskalärare oss:

"...och när ni ska sätta på datan så trycker ni på knappen på hårddisken, alltså lådan som står undet TV'n". Inte undra på att en generation har fått sin svenska förstörd av sådana lärare ;-)

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Annars kan man ju konsekvent kalla datorn för "datamaskin",

🙂 Lysande.

denton (oregistrerad)
Postat
Åja, när vi för första gången fick gå in i "datasalen" i åk7 (ny skola), så upplyste vår svenskalärare oss:

"...och när ni ska sätta på datan så trycker ni på knappen på hårddisken, alltså lådan som står undet TV'n". Inte undra på att en generation har fått sin svenska förstörd av sådana lärare ;-)

vilken lyx när jag gick i årskurs 7 så hade vi ABC 80

Postat
Annars kan man ju konsekvent kalla datorn för "datamaskin", ett helt klart underskattat ord... 😉 Och alltid kommer man att reta någon....

Eller varför inte matematikmaskin som det hette i vissa kretsar.

schmetfad (oregistrerad)
Postat

Jag tror det var högskolan i borlänge som hade en server som hette "DATAN" då kunde man helt korrekt säga: "det är fel på datan" när den gick sönder, det är humor :-)

Postat
"Se till så du har ASIO-drivare aktiverade, och på låg latency"

var ställer jag in ASIO-drivaren och latency? 😕

I cubase går du in på devices>VST multitrack. Kolla så du har den inställd på ditt ljudkorts ASIOdrivare längst upp, det ska inte vara directX asio eller något liknande. Har du t.ex. ett soundblaster så ska det vara creative ASIO 2.0 eller nåt sånt. Gå sen in i "control panel" (eller nåt sånt) och ändra latency där. Själv tillvägagånssätter skiljer sig lite beroende på ljudkort, men i huvudsak är det där omkring du ska leta.

Postat (redigerat)

Här är det... Modermodemet, hjärtat i hårddisken! 🙂

modermodemet.jpg

Redigerat av MusicNixon
Postat
Här är det... Modermodemet, hjärtat i hårddisken! 😆

Ja herregud!

När man ser sånt här så förstår man varför alla forskare klagar på populärvetenskapliga tidningar som Illustrerad Vetenskap etc. Ifall man kan få såhär fel om något enkelt som en dator hur fel kan man då inte få det om kvantfysik?

Nehej ingen annan som gjorde den kopplingen?

Postat
Här är det... Modermodemet, hjärtat i hårddisken! 😛

En riktig klassiker! 😄

Postat
På min gamla compaq med windows 386 satt hårddisken i skärmen så allt e inte som det ser ut.

Windows 386? Kom det före Windows 95?

Jag bara bråkar med dig. 😕

Postat

en annan klassiker är ju beskrivningen av mp3-formatet i tidningen Vår bostad

"MP3 är ett program som på ett komprimerat sätt kan lagra ljudinformation på data"

klockrent!

Imponerande att du orkar upplysa folk om datortermer Arete. Själv gav jag upp det i början på 90-talet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.