Ronnie (oregistrerad) Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 ni kan alltid gå in på http://www.musikermagasinet.com/default.la...artisthem.lasso
Musiker Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Det där var najs. Lyssnar på brudmarch från Leksand just nu. Avgudar hammond (spelar hammondorgel själv). Kankse inte riktigt min musik, men orgeln var underbar.
brojd Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Nämen, är det inte Ronnie som chefade på East Harbor Café i Falun förut? Bra ljud på orgeln! när får vi höra lite purple-slingor? /Jocke B, sångaren i Sabaton
wonderboy Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Ronnie och Musiker, välkomna! Ibland får man ju för sig att alla Hammondister är utrotade! Alla pratar och tjatar om hur de uppskattar Hammondljudet men det är sällan man träffar på keyboardister som har tillgång till och trakterar det. Kan inte någon av Er, eller bägge ihop, lägga upp en tråd under inspelning om hur man mickar och spelar in en Hammondorgel på bästa sätt? Leslie? Skriv gärna också om hur Ni vill att man mixar orgeln. Jag träffar på två skolor när vi kommer till orgel/Hammond. Den ena skolan säger ung att monomicka och då (naturligtvis) hamnar ju orgeln på en specifik och avdelad plats i ljudbilden, t ex "kl 9" . Sen hör jag skolan som säger att man spelar in med två eller fler mickar och sen mixar orgeln så att man panorerar ut de olika ogrgelkanalerna så att de täcker ett lite större område i ljudbilden, låt säga "kl 14 - 16". Har Ni nån erfarenhet av detta eller har Ni t o m någon annan idé?
Musiker Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 (redigerat) Jag brukar alltid spela in Lesliet med minst två micker. Nu råkar jag för tillfället äga ett Leslie med bara en rotor (håller på att sälja iväg det, ska köpa ett Leslie 760), och då kör jag två mickar till den. Antingen mickar jag med 45 graders vinkel mellan mickarna, eller 180 grader. Det beror på vad man vill åt för sound. Det beror också på vad det är för rotror. Är det en traditionell gammal hornrotor så är det nog bäst att micka den med 45 graders mellanrum. Sen basen brukar det oftast räcka med en mick. Om man vill åt ett lite mer kompakt sound kan man antingén micka även diskantrotorn med en mick, eller lägga ihop de båda mickarna i mono. Men, då kan det bli en för hög rotorhastighet eftersom p.g.a. deras placering gör så att det låter som om Lelsiet skulle snurra fortare. Mickar, ja, SM57 brukar funka bra, men även SM58 har gett väldigt bra ljud. Mickar som i allmänhet INTE är så färgade har jag fått bra reslutat med. Hoppas att detta gav någon ting. MVH Johan Nordin, hammondguru 😛 www.jell.nu Redigerat 25 februari 2005 av Musiker
wonderboy Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Tack för svaret, Musiker! Hur gör Du sedan i mixningen? Hur pannar Du mickarna? Får väl också hålla med Brojd om att dessa mickar kanske inte är de första jag tänker på när vi pratar "ofärgat". De är ju faktiskt "Tailor-made" som det står på Shures hemsida, dvs man har medvete lyft fram/ sänkt vissa frekvenser och även micklat med omfånget för få fram vissa ljudegenskaper. Med andra ord har man "färgat" dem. Nu används de ju så ofta och är så populära och vi hör deras sound dagligen så att man nästan skulle kunna kalla dem för "ofärgade" pga detta.
Ronnie (oregistrerad) Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Sm57 funkar fint men jag använd sennheizer MD421 ! Två uppe (placering lite olika) panorerade åt varsit håll och en nere vid bas rotorn (panorerade i mitten). avstånd allt mellan 2cm till 1 meter beroende på lokal , jag spelar ibland in trapphus, garage, stora rum,små rum,kyrkor för att få naturliga reverb låter alltid bäst MEN det är jobbigt att bära orgeln ! 😛 OCH ALLTID ANÄNDA RÖRPREAMP !!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.