Jump to content
Annons

Vad ska jag ha för hörlursförstärkare + dac till mina denon ah-d2000, även mikrofonförstärkare behövs!

illerrre

Recommended Posts

Tjo!

Har sysslat med musik innan, men sålde allt när jag flyttade utomlands, men hade nu tänkt börja med det igen. Jag har aldrig haft vidare bra koll på varken termer eller vad jag ska ha för utrustning.

Jag kommer behöva mick, hörlurar, hörlursförstärkare, dac och mikrofonförstärkare. Jag antar i alla fall att detta är vad jag kommer behöva?

Mick tänkte jag köpa röding n2-a eller vad den nu heter.

Hörlurar som sagt denon ah-d2000

Hörlursförstärkare + dac fick jag tips om på head-fi.org att använda "Fiio E7 as a DAC and a Fiio E9 as an amp" då det skulle vara en väldigt bra och prisvärd kombination till denon ah-d2000.

Så tanken var väl att köra på det, men sen kom jag på att jag behövde mikrofonförstärkare också. Min tanke och min fråga är då om det finns någon enhet som har både hörlursförstärkare+dac+mikrofonförstärkare i ett? Och mina krav är ju då att det håller samma kvalitet som om jag köpt Fiio E7 och kört den som DAC ochFiio E9 och kört den som hörlursförstärkare.

Om inte detta finns till mina krav eller kostar alldeles för mycket (har väl en budget på hörlursförstärakre + dac + mikrofonförstärkare på 400 euro kanske.. säg 4000kr (går möjligtvis att töja på lite) så undrar jag isåfall vad jag bör köpa för mikrofonförstärkare?

Anledning till att jag vill ha allt i ett är inget annat än att det tar sådan plats annars och med sladdar etc... Men finns det ingen så får jag ju skita i det och då hade det varit schysst om ni kan rekommendera mig någon bra, prisvärd mikrofonförstärkare.

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons

Eftersom FIIO verkar vara ett hifi-märke, så är det nog tyvärr inte många i detta forumet som har koll på det och kan ge något relevant omdöme eller veta vad det kan jämföras med...

Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? De flesta ljudkort har ju både micpreamp och hörlursförstärkare inbyggda, så det smidigaste är förstås att använda det som finns där - åtminstone om inte hörlurarna har lägre impedans än hörlursförstärkaren kan driva...

Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? De flesta ljudkort har ju både micpreamp och hörlursförstärkare inbyggda, så det smidigaste är förstås att använda det som finns där - åtminstone om inte hörlurarna har lägre impedans än hörlursförstärkaren kan driva...

Att dömma av det jag läst runt på head-fi.org så kan jag aldrig tänka mig att mitt ljudkort kan driva d2000 med bra kvalitet.

Sen har jag ju varken uttag till mikrofon eller hörlurarna i datorn.

På head-fi.org blev jag rekommenderad

M-Audio Fast Track II (has RCA outputs, so you can hook it up to a discrete amp for your headphones): http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrack.html

Tascam US-200 (also has RCA outputs): http://tascam.com/product/us-200/specifications/

men behöver koppla en hörlursförstärkare också. Har frågat om tips men ni kanske har något?

Inget ont menat till någon, men är rätt paff att jag lyckats får mer hjälp där än här... Majoriteten som hänger här måste ju ha exakt samma utrustning hemma som jag efterfrågar?

Dela på andra sajter

Vad har lurarna för impedans? Det är det det hänger på om en hörlursförstärkare ska kunna ge dig bra ljudkvalitet eller inte. Om de inte har för låg impedans, så funkar i stort sett vad som helst, men de som är för billiga, ger mer brus och/eller inte tillräckligt hög output (om lurarnas impedans är väldigt hög...).

Dela på andra sajter

Undrar lite varför det har rekommenderats ljudkort med hörlursutgångar och att du sedan ska koppla in en separat hörlursförstärkare. Är dina lurars impedans så låg att den inbyggda hörlursförstärkaren i de nämnda ljudkorten inte kan driva dem?

Dela på andra sajter

Jag vet att folk rekommenderar att använda två hörlursförstärkare för att bara använda den ena som dac. Jag är inte ett dugg kunnig så jag kan inte ge någon förklaring...

Impedans är 18 ohm för lurarna, men är det verkligen allt som räknas?

Tråden är bara på en sida, så du/ni får jättegärna ta en titt för att få en bättre förståelse.

http://www.head-fi.org/t/592774/denon-ah-d2000-5000-with-fiio-e7-as-a-dac-and-a-fiio-e9-as-an-amp

Redigerat av illerrre
Dela på andra sajter

18 Ohm är väldigt låg impedans på lurar. Det finns en del hörlursförstärkare som bara är specade ner till 50 Ohm - men första svaret du får i den tråden är ju faktiskt rent trams (om det inte finns fler modeller av din lur, så att det förekommer sådana som har ännu lägre impedans, så att det handlar om ett missförstånd...).

Om utgången klarar ner till 10 Ohm, så är det inget problem med att driva lurar som har 18 Ohms impedans. Utgången kan driva lurar med en impedans som är samma som den specade lägsta utimpedansen - eller högre.

Just impedansen ÄR huvudproblemet. Om lurarna har lägre impedans än utgången är specad för, så är risken stor att det blir distorsion på grund av att det går för hög ström genom slutsteget och dras för hög ström från nätdelen. Kör du på ganska låg volym så brukar det dock funka ok - men risken finns också att du får sämre frekvensgång på grund av dålig anpassning, så det är inte att rekommendera alls.

Det jag tycker att du borde kolla på i första hand, är helt enkelt ett ljudkort som har inbyggd hörlursutgång som kan hantera lurar ner till 18 Ohm eller lägre. Då kommer du att ha bra ljud i lurarna.

Om det är för svårt att hitta ett sådant ljudkort (och det kan det nog vara eftersom lurar normalt brukar ha högre impedans nu för tiden, så de flesta tillverkare räknar nog med kanske 30 Ohm eller högre...), så har exempelvis MTR Audio en modell, HPA-2, som klarar ända ner till 8 Ohm.

Dela på andra sajter

Tack!

Har du någon mikrofonamp du kan rekommendera också? Och den ska väl kopplas till hörlursförstärkaren? Med vilken sorts sladd görs det?

Sorry att jag inte skriver så mycket, men vet inte riktigt vad jag ska skriva då jag inte är insatt... Vill bara ha ett "bra" system för ~4000kr (exklusive hörlurarna och mikrofonen då)

Som jag skrev på head-fi så använde jag http://ottawa.canadianlisted.com/music-instruments/roland-m16-dx-digital-mixing-console-400-ottawa-west-nepean_1180272.html innan jag flyttade utomlands. Hade ett par akglurar till det. Har ju dock inte en aning om hur bra den faktiskt är eller hur bra den fungerar till mina nya lurar etc.

Redigerat av illerrre
Dela på andra sajter

Det beror på vilket ljudkort du väljer, men de flesta ljudkort har micpreamp inbyggt, så det är inget du behöver fundera så mycket över, om du inte har speciella krav på preampen.

Dela på andra sajter

Jag vet inte ens vad en preamp gör mer än det namnet avslöjar så jag vet inte vad jag skulle ha för krav..... Jag vill som sagt bara ha en bra uppsättning....

Jag har ju inget uttag för varken mikrofon eller hörlurar i datorn så jag måste ju preamp iaf för uttagets skull...

Sjukt lite svar här, har jag lagt tråden fel eller vad är det frågan om? Förstår inte hur det jag efterfrågar kan vara svårt att svara på........ När jag frågade för 4 år sen löste allting sig galant direkt....

Dela på andra sajter

Nu blev jag tipsad http://www.ampcity.co.uk/head-direct-hifiman-ef2.html som hörlursförstärkare...

"I've heard really nice things about the HiFiMan EF-2 paired with the D2000s as well, especially if you want to bring out the mids a bit."

Men den har 32-300 ohm, är den verkligen bättre än en enhet som går ner till 8ohm som du rekommenderade?

Fattar fan ingenting....... olika överallt... Är det någon som faktiskt vet vad de pratar om och kan tipsa mig om vad jag ska ha för att bli nöjd? Detta är ju löjligt..

Dela på andra sajter

Sjukt lite svar här, har jag lagt tråden fel eller vad är det frågan om?

Fattar fan ingenting....... olika överallt... Är det någon som faktiskt vet vad de pratar om och kan tipsa mig om vad jag ska ha för att bli nöjd? Detta är ju löjligt..

För det första har ju Claes redan gett dig massvis med svar, för det andra så tror jag tyvärr inte att den respons du uppvisar i de senaste inläggen ger folk anledning att försöka svara ytterligare.

Vad är det med svaren du fått som du inte är nöjd med?

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Jag vet att folk rekommenderar att använda två hörlursförstärkare för att bara använda den ena som dac. Jag är inte ett dugg kunnig så jag kan inte ge någon förklaring...

Jag missade nog att kommentera detta.

Lyssna för det första inte för mycket på hifi-folk. De är ofta mindre insatta i tekniken än vad musiker är.

Du har en DAC i ditt ljudkort, så du använder INTE en hörlursförstärkare som DAC.

DAC är ju en vanlig benämning på DA-omvandlare, så det måste finnas för att du över huvud taget ska kunna lyssna på ljud med datorn.

Dela på andra sajter

25ohm är lurarna föresten, inte 18.

- och då faller ju den hörlursförstärkaren ändå bort om du inte vill riskera att ljudet färgas i frekvensrespons eller med distorsion. Dina lurar har ju lägre impedans än den impedans som är specad som lägsta impedansen för hörlursförstärkaren, precis som jag har försökt förklara tidigare i tråden...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

För det första har ju Claes redan gett dig massvis med svar, för det andra så tror jag tyvärr inte att den respons du uppvisar i de senaste inläggen ger folk anledning att försöka svara ytterligare.

Vad är det med svaren du fått som du inte är nöjd med?

Ja du... Jag har fortfarande inte en aning om vad jag ska ha för preamp... Hörlursförstärkare har jag liiiiiiiiite bättre koll på, men knappast vad jag hade förväntat mig för svar från ett studioforum... Dessutom att bara en person svarar?

Dela på andra sajter

- och då faller ju den hörlursförstärkaren ändå bort om du inte vill riskera att ljudet färgas i frekvensrespons eller med distorsion. Dina lurar har ju lägre impedans än den impedans som är specad som lägsta impedansen för hörlursförstärkaren, precis som jag har försökt förklara tidigare i tråden...

Vet, men det är svårt att veta vem man ska lita på. Jag har inte en aning om din bakgrund och kunskap och sedan läser man massa inbitna hifinördar som rekommenderar det ena och det andra som motsäger det du säger...

Dela på andra sajter

Och kan tillägga att jag hade förväntat mig mer direkta svar... Att ge mig 5 olika hörlursförstärkare att välja mellan ger mig inget då jag ändå inte vet skillnaden på dem. Vill bara ha ett jävligt bra ljud och kunna spela in musik...........

Och menar inget illa det är bara jävla kaos för mig när man hör olika vart man än vänder sig..... Den ena säger den hörlursförstärkaren är bra med lurarna sen kommer någon annan och säger den är skit....

Redigerat av illerrre
Dela på andra sajter

Vet, men det är svårt att veta vem man ska lita på. Jag har inte en aning om din bakgrund och kunskap och sedan läser man massa inbitna hifinördar som rekommenderar det ena och det andra som motsäger det du säger...

Med min ingenjörsutbildning och dessutom ca 25 års arbete som tekniker på elektronik, så skulle jag nog vilja påstå att jag har bättre koll än ett gäng hifi-nördar som tror och tycker utan att ha någon egentlig kunskap bakom... Förutom det så har jag spelat i typ 40 år och varit självutnämnd ljudnörd ganska länge... 😉

- men du får gärna tro mer på hifi-folket om du vill. Det är ju inte jag som drabbas av det... 😉

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Med min ingenjörsutbildning och dessutom ca 25 års arbete som tekniker på elektronik, så skulle jag nog vilja påstå att jag har bättre koll än ett gäng hifi-nördar som tror och tycker utan att ha någon egentlig kunskap bakom... Förutom det så har jag spelat i typ 40 år och varit självutnämnd ljudnörd ganska länge... 😉

- men du får gärna tro mer på hifi-folket om du vill. Det är ju inte jag som drabbas av det... 😉

Nej, tror gärna på dig:) Men som sagt, utan fakta på borde är det jättesvårt att veta... Och antagligen är det så att jag blir nöjd med det mesta eftersom jag är novis, men känns ändå bra att köpa något som någon som vet vad den snackar om har rekommenderat.

Och säger du då att MTR HPA-2 är bra så kör jag på den för den är definitivt i den prisklass jag tänkt mig.

Kan du inte bara rekommendera mig en preamp till mikrofon eller vad jag nu än behöver. Som sagt även om mitt ljudkort har det så måste jag ha uttaget att koppla mikrofonen till.

Redigerat av illerrre
Dela på andra sajter

Och kan tillägga att jag hade förväntat mig mer direkta svar... Att ge mig 5 olika hörlursförstärkare att välja mellan ger mig inget då jag ändå inte vet skillnaden på dem. Vill bara ha ett jävligt bra ljud och kunna spela in musik...........

Och menar inget illa det är bara jävla kaos för mig när man hör olika vart man än vänder sig..... Den ena säger den hörlursförstärkaren är bra med lurarna sen kommer någon annan och säger den är skit....

För att lösa alla problem, så skaffar du ett ljudkort med inbyggd micpreamp - och kompletterar med en extern hörlursförstärkare som klarar att driva lurar ner till den impedans som dina lurar har.

Med tanke på din egen erfarenhets- och kunskapsnivå, så är det ingen mening att du kollar efter någon separat micpreamp, utan det bara komplicerar det hela ännu mer. Det kan du kolla på om ett par år, när du vet vad du saknar i prylarna du har. 🙂

Dela på andra sajter

För att lösa alla problem, så skaffar du ett ljudkort med inbyggd micpreamp - och kompletterar med en extern hörlursförstärkare som klarar att driva lurar ner till den impedans som dina lurar har.

Med tanke på din egen erfarenhets- och kunskapsnivå, så är det ingen mening att du kollar efter någon separat micpreamp, utan det bara komplicerar det hela ännu mer. Det kan du kolla på om ett par år, när du vet vad du saknar i prylarna du har. 🙂

Så jag ska skaffa ett externt ljudkort med uttag för mikrofonen? Är det inte lättare att skaffa en preamp då?

Och jag har ju som sagt hållt på med musik till och från i 5 år och hade en preamp + mixer + externt ljudkort för 7000kr innan. Den kom dock inte mycket till användning (mer än att hörlurarna och mikrofonen kopplades dit, lekte lite med mixern ibland...), men men... Har inga problem att betala.

Redigerat av illerrre
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.