Jump to content
Annons

Limp Mass Membrane Basabsorbent


PatKramer

Recommended Posts

Hallåj!

Håller på och ska bygga ett gäng absorberande paneler med Parocskivor och tänkte även ha ett membran inuti som förhoppningsvis gör att absorbtionen ökar i basområdet. Jag tänker mig 50mm Paroc på varje sida om membranet.

Tänkte höra om det är någon som har något bra tips på var man kan få tag i sådana "membran" relativt billigt? Det jag har hittat är Vicoustics ISO-matta som Claes säljer, och så lite olika gummimattor från Trelleborg.com och Helsingborg Gummi.

Vad jag förstår efter att ha läst otaliga forumtrådar på Gearslutz och dylikt är att det är viktigt att ha ett tungt membran för att komma ner i frekvens, vad ska man leta efter för alternativ då?

Och hur översätter man Limp Mass Vinyl till svenska? 🙂

MVH/ Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sheetblok brukar jag använda. Vinylmatta med extremt hög densitet. Hur mycket behöver du? Sennberg har agenturen.

Ja just ja! Ringde faktikst Sennberg tidigare idag och frågade om just den produkten till mitt användningsområde. Säljaren trodde inte riktigt på min ide och sen var det ganska dyrt, typ 5000:- för en rulle som var minsta beställning.

Hur mycket köpte du och har du byggt som jag tänker göra? Funkar absorbenterna bra för dig tycker du? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det som du beskriver är inte membranabsorbent, en skiva med isolering på båda sidorna mer är mer likt acoustic hangers än membran absorbent.

en membranabsorbent byggs:

- träram som skruvas i väggen och fogastät.

- (vägg) luftspalt(stor), absorbering(glasull, skiva), luftspalt(liten ca 5mm).

- tät fogat membran.

viktigt att inget absorberingsmaterial ligger mot membranet(därför 5mm luftspalt), då dempas membran resonansen.

viktigast av allt: membran absorbenten bör stämmas(uträkning, men även fysiskt ibland) till en resonans rekvens(mode frekvens) som är problem i rummet och placaras där det är som mäst energi i frekvensen.

annars blir det brar en "död" låda, finns ingen energi i membranets resonansfrekvens blir det ingen absorbering.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som du beskriver är inte membranabsorbent, en skiva med isolering på båda sidorna mer är mer likt acoustic hangers än membran absorbent.

en membranabsorbent byggs:

- träram som skruvas i väggen och fogastät.

- (vägg) luftspalt(stor), absorbering(glasull, skiva), luftspalt(liten ca 5mm).

- tät fogat membran.

viktigt att inget absorberingsmaterial ligger mot membranet(därför 5mm luftspalt), då dempas membran resonansen.

viktigast av allt: membran absorbenten bör stämmas(uträkning, men även fysiskt ibland) till en resonans rekvens(mode frekvens) som är problem i rummet och placaras där det är som mäst energi i frekvensen.

annars blir det brar en "död" låda, finns ingen energi i membranets resonansfrekvens blir det ingen absorbering.

Tjena! Ah, jag hänger med på vad du menar. För att förklara bättre vad jag vill bygga så har jag den här som lite utgångspunkt:

http://primacoustic.com/fulltrap.htm

Och det blir väl inte som du säger en riktig membransbsorbent då men borde det inte bli ganska bra att bygga utifrån deras beskrivning och använda en tung gummimatta som "suspended diaphragm"? 🙂

Blir det onödigt att ha mineralull innanför memranet isf tror ni?

/ Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...