Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att ha suktat över Cubase länge hittade jag en göteborgare som sålde Cubase 5 till ett humant pris, så jag slog till. Trots att jag gått över till Logic så har jag saknat Cubase, främst dess suveräna VariAudio vilket var huvudorsaken till att jag köpte programmet. Logics lilla pitchkorrigeringsplugg förslår liksom inte.

Eftersom jag sitter med en iMac med lilla tangentbordet och alltså saknar det numeriska så är vissa invanda snabbkommandon inte tillgängliga för mig. De flesta har jag lyckats ändra så jag ska kunna starta inspelning med att bara trycka "R" exempelvis men hur gör jag för att med ett snabbkommando få markören att gå till vänstra locatorn? Har försökt söka på "goto left locator" eller bara "left locator" men jag hittar inget sådant. Med det numeriska tangentbordet så trycker man bara 1 så är man där.

Och en annan sak, jag vill kunna få upp Transportern genom att trycka F2, mixern med F3 och VST Instruments med F11 men iMacen aktiverar istället spaces och liknande funktioner. Vad gör man åt detta?

Annons
ÅkeMackan (oregistrerad)
Postat

Gå in i key commands, mappen transport, och sen heter kommandot "to left locator" och vice versa, så kan du ändra där.

Vad gäller F-knapparna så använder jag inte mac, men är det inte så att du måste trycka cmd eller ctrl samtidigt för att använda dom kommandona på mac?

Postat (redigerat)

<p>

Gå in i key commands, mappen transport, och sen heter kommandot &amp;amp;quot;to left locator&amp;amp;quot; och vice versa, så kan du ändra där. Vad gäller F-knapparna så använder jag inte mac, men är det inte så att du måste trycka cmd eller ctrl samtidigt för att använda dom kommandona på mac?
</p>

Tackar, nu fick jag det att funka. Vad gäller locator-kommandot alltså. Man ska inte behöva använda Command- eller Controlknapparna för att komma åt mixern eller Transportern. Jag jobbade tidigare i en macbaserad studio med Cubase och där funkade funktionstangenterna så att ENDAST F11 öppnade VST Instruments exempelvis.

En annan fråga; varför i helvete kommer den nedanstående skräpkoden med när jag svara med citatfunktionen??? Det funkar ju inte att gå in i redigeraren och radera, den finns där ändå när jag tryck "Skicka".

Redigerat av Bierball
Postat

Suck...

Varför är citatfunktionen så omöjlig? Det läggs till en massa html-kod och när jag försöker radera så finns den ändå kvar PLUS att ett nytt svar med ENBART kod på något mystiskt sätt har skapats.

Jag fattar inte denna funktion, varför är den så strulig att använda?

Postat

Tror du ska göra så här:

Systeminställningar-Tangentbord-sen kryssar du i rutan Använd F1, F2 osv som

vanliga funktionstangenter , då tror jag du får upp transporten med F2 som vanligt,

Postat

Tror du ska göra så här:

Systeminställningar-Tangentbord-sen kryssar du i rutan Använd F1, F2 osv som

vanliga funktionstangenter , då tror jag du får upp transporten med F2 som vanligt,

Ahh, så var det! Tackar.

Postat (redigerat)

...och inte kan man radera inlägg heller!

Skicka ett meddelande till någon mod så fixar vi det på ett kick.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.