Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr - Tips på förstärkar simulatorer

Chale

Recommended Posts

Tjenare!

Skulle behöva lite bättre gitarrljud nu när jag börjar lära mig att spela in mer och mer på riktigt. Spelar just nu in gitarr med min POD UX2 Studio + PodFarm 2.5.

Det är väl helt ok ljud i podfarm, men inget jag skulle använda på en seriös platta tror jag.

Vad finns det egentligen för liknande VST's/Mjukvaror för att simluera gitarr förstärkare och effekter? Söker lite metal/rock ljud där man själv också kan ändra presetsen / och eller skapa sina egna ljud.

Gillar PodFarm grovt som mjukvara, alltså sättet att jobba på. Tex ändra mickar, mickavstånd, alla enskilda effekter, drag and drop funktionen osv.

Är för övrigt "nybörjare" kan man säga, därav behöver jag lite detaljerade beskrivningar kanske om hur jag får ett FETT ljud!

Bör jag köra med min pod ux2 och någon annan mjukvara eller ska jag köpa en rack eller hur ska jag ta mig till egentligen? 🙂

Rekommendera mig! 😄

tack i för hand!

/CHALE

Dela på andra sajter

Annons

Testade nu i veckan gratispluggarna HyBrit och LeCab2 från http://lepouplugins.blogspot.com och blev positivt överraskad. Just HyBrit är väl någons sorts hi-gain marshall-grej (men klarade lägre gainmängder bra med tyckte jag), finns även en Rectifierplugg, en 50150 och en Plexi i hans pluggpark.

LeCab är en plugg för att ladda impulser av olika gitarrlådor. Man kan köra upp till sex impulser samtidigt för ett trovärdigt gitarrljud. Här finns några gratis impulspaket: http://bedroomproducersblog.com/2010/10/01/free-sample-shootout-6-best-free-guitar-cabinet-impulse-responses/

Själv tyckte jag att jag fick ett rätt trovärdigt gitarrljud med HyBrit och ett par av Redwirez Marshallimpulser. Men då har jag ju bara kört Guitar Rig 3 och 4 innan.

/Halkbi

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Amplitube 3 är schysst. Och flera av gratispluggarna som folk i tråden tipsat om. Rock on!!

Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag tycker det är ganska larvigt med mjuvaru pluggar för gitarr..visst dom funkar till ett visst sound...men man har noll känskla när man spelar och det låter konstgjort och krystat... tanken är väldigt bra...men vi måste nog vänta på att tiden kommer ikapp... Jag har funnit att det enda dessa pluggar duger till är det såkalalde götebords döds metall soundet... dvs väldigt komprimerad dist...

Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag tycker det är ganska larvigt med mjuvaru pluggar för gitarr..visst dom funkar till ett visst sound...men man har noll känskla när man spelar och det låter konstgjort och krystat... tanken är väldigt bra...men vi måste nog vänta på att tiden kommer ikapp... Jag har funnit att det enda dessa pluggar duger till är det såkalalde götebords döds metall soundet... dvs väldigt komprimerad dist...

Då har du inte testat vintage amproom

Dela på andra sajter

känn er fria att ge mig ljud exempel som övertygar mig och som faktiskt låter bra, jag har lyssnat på youtube på dom flesta..och ingen har övertygat mig..spelar man metal med överkomprimerad/mordernt sound kanske det funkar...min egen erfarenhet av vsts hittils är att det låter bra monofoniskt..men låter desto sämre polyfoniskt..alltså när man spelar flera strängar samtidigt..hur alla strängar samverkar och harmoniserar med varandra låter illa och konstgjort, man hör det speciellt om man låter sustainen sjunka helt... spelar du snabba rappa riff som t.e.x in flames och liknande så kan man nog maskerar dess brister på ett väldigt övertygande sätt..

Men igentligen det enda som skiljer dessa vsts och t.e.x en vanlig simpel pod är att Podden inte använder sig av några bra IRs... kan dock inte komentera Pod HD serien som jag ej provat.

Dela på andra sajter

Nu är ju inte jag någon ljudexpert så jag kan säga att "det där är en plugg, det där är inte en" osv osv (vilket jag nog egentligen tror att många skulle ha svårt att fixa i en blindtest), men däremot har jag spelat gitarr i c:a. 25 år och tycker nog att många pluggar låter riktigt j-a bra. Och då menar jag inte "mördarguror". 😉

Dela på andra sajter

känn er fria att ge mig ljud exempel som övertygar mig och som faktiskt låter bra, jag har lyssnat på youtube på dom flesta..och ingen har övertygat mig..spelar man metal med överkomprimerad/mordernt sound kanske det funkar...min egen erfarenhet av vsts hittils är att det låter bra monofoniskt..men låter desto sämre polyfoniskt..alltså när man spelar flera strängar samtidigt..hur alla strängar samverkar och harmoniserar med varandra låter illa och konstgjort, man hör det speciellt om man låter sustainen sjunka helt... spelar du snabba rappa riff som t.e.x in flames och liknande så kan man nog maskerar dess brister på ett väldigt övertygande sätt..

Men igentligen det enda som skiljer dessa vsts och t.e.x en vanlig simpel pod är att Podden inte använder sig av några bra IRs... kan dock inte komentera Pod HD serien som jag ej provat.

Men nu handlar det inte om att vi ska övertyga dig - det handlar om att hjälpa trådskaparen på ett konstruktivt sätt.

Nu vet vi vad du tycker är larvigt och låter dåligt. Har du några faktiska förslag att komma med tror jag det vore välkommet.

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.