Jump to content
Annons

80-tals disco/pop. Tror ni det kommer tillbaks i nyare variant?

Recommended Posts

Postat

Jag tror det är pågrund av mina föräldrar som jag är så oerhört förälskad i 80-talet och poplåtar som har klockrena synthar och synthtrummor i alla dess former.

Är det någon av er här som känner till något nytt band som använder sig mycket av 80-talspopen i sina låtar och tror ni 80-talspopen snart kommer tillbaks, fast i nyare varianter?

Annons
Postat

Finns ju massvis med elektronisk dansmusik som hämtat inspiration därifrån. Kolla in Kris Menace, Grum och Lifelike t.ex. Om du vill ha poppigare grejer på svenska kan du ju lyssna in dig på Mimi Oh:

Postat

Finns ju massvis med elektronisk dansmusik som hämtat inspiration därifrån. Kolla in Kris Menace, Grum och Lifelike t.ex. Om du vill ha poppigare grejer på svenska kan du ju lyssna in dig på Mimi Oh:

http://www.youtube.com/watch?v=m7j6GTOgoqc

Mimi Oh har tydligen tagit inspirationen från en personlig favorit:

Men det var sånt här jag menade! Tack för tipset!

Postat

Är det någon av er här som känner till något nytt band som använder sig mycket av 80-talspopen i sina låtar och tror ni 80-talspopen snart kommer tillbaks, fast i nyare varianter?

Vilka band och artister tänker du på?

Postat (redigerat)

Har svårt för 80-tals poppen och mainstream-musiken. Rent skräp om du frågar mig.

eller rättelse: många låtar är vääääldigt bra men ljudbilden överlag på 80-talet är bara hesmkt. Gatad och reverbdränkt dynga.

Redigerat av Panzerfaust
Postat

ALL musik återkommer med tiden, i mer eller mindre modifierad form.

Om du gillar den musiken, så är det inget som hindrar dig att göra sådant? Du kanske startar en ny trend istället för att haka på andras... 😉

Alldeles riktigt, och jag tror absolut det är tid för en revival med det bästa fr 80-talet i ny tappning, det gjordes en hel del skräp men det finns ju en massa guldkorn och man kan inte bortse ifrån ett sound som framförallt UK baserade grupper producerade tex Duran Duran, Human League, Frankie goes to Hollywood, Yahoo och faktiskt en massa annat både fr. Europa och USA, när det lät bra så var det jävligt bra och så kan man nog säga om alla gamla årtionden för övrigt!

Jag saknar absolut ett visst sound sfrån denna tid om jag själv håller på att experimentera fram sen ett tag, inget konstigt i sig bara att använda tidsenliga vst syntar på rätt sätt och sätta låtar enl. den tidens recept/koncept***

Lemanic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Avicii är den som har tagit 80-talets Italovåg bäst hittills. Swedish House Mafia gör det också. Ola "Secret Service" Håkansson kan känna sig stolt.

Också Skrillex gör Visage/Ultravox/Gary Numan-hyllningar en efter annan.

Redigerat av Lemanic
Postat

Om du gillar mer klassisk synthpop från 80-talet kan jag rekommendera svenska Mr Jones Machine. De har åtminstone givit ut två CD, 2005 och 2007, samt en live-DVD.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.