Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick höra denna låt med Ricky Skaggs första gången idag, blev helt såld på den direkt. Orginalet gjort med bara lita ak gitarr, mandolin och tvåstämmig sång. Ingen bas, inga trummor. Så jag la på två akuster, bas, kagge, virvel, tamburin, munspel och till sist det svåraste, då jag inte kunde låten, en basig leadstämma. Jag hade tur att den ensamma orginalrösten i orginalets vers var panorerad lite åt vänster, så då kunde jag lägga mig själv lite åt andra hållet.

Jag sjöng även en stämma ungf lika ljus som orginalet, men det lät bara sämre av den.

Jag har alltid varit avundsjuk på er som kan samarbeta via nätet, det kan inte jag då jag inte spelar in med dator. Nu har jag ändå lyckats samarbeta med en US bluegrassstjärna! 😄

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-bury-me-beneath

Det var detta jag våldförde mig på:

Jag tror det finns en inspelning av samma låt med både Skaggs och en Tony Rice, men det här Ricky Skaggs ensam om jag fatt rätt. I övre länken har han mig med som bassångare och enmansband. Att sjunga genom en TLM102 och Joemeek strippen är så gött att jag almost broke down and cry. 😆post-8284-0-54136800-1327782004_thumb.jpg

Lådan med hjul byttes mot mikrofoner.

Annons
Postat (redigerat)

Jag har alltid varit avundsjuk på er som kan samarbeta via nätet, det kan inte jag då jag inte spelar in med dator. Nu har jag ändå lyckats samarbeta med en US bluegrassstjärna! 😄

Hur fixar du detta med tanke på att du har portastudio ?

Hahaha Jag läste snabbt och fel, och tänkte hur fan gör du detta skickar du band eller.Läste det en gång till fast då rätt, sen ramlade poletten ner.

fan vad fel det kan bli när man är trött. 😄

Redigerat av kardo
Postat

Hur fixar du detta med tanke på att du har portastudio ?

Jag tar till rymdknep... 🙂

Jag spelade av orginalet från Spotify via laptopens hörlursuttag och analog sladd.

Sen la jag i tur och ordning; bas, kagge, tamburin, två aksutiska gitarrer (roligt stavfel!) sång och munspel. Spelade om v gitarr sen.

Att jobba i portan är kanon, det bara flyter på. Nu vet jag bättre hur jag ska ratta masterburken för att få till mastern... Men datorer... Det tog mig fem timmar att ladda iväg den till Soundcloud. 🙁

Postat

Men datorer... Det tog mig fem timmar att ladda iväg den till Soundcloud. 🙁

😄 vad har du ! Modem ?

Du har en digital porta va ?

Postat

Trådlöst modem. Telia. Soundcloud bröt laddningen flera ggr fast det trådlösa inte tappade kontakten. I bland går det ganska fort att ladda iväg en låt, ibland är det hopplöst. Kanske beror det på hur många som samtidigt surfar trådlöst i samma område. Sent på nätterna brukar det flyta på mkt bättre, som sämst vid typ 1800 o framåt 2300s

Tasca 2488mkll digitalporta samt diverse hårdvarulirarburkar av god kvalitet.

Postat

Men hallå där Nilsson, det måste ju finnas nåt musikprogram som e enkelt. Finns 2 vad ja vet och då menar ja att dom e enkla. 1 Garageband till mac och det andra är ju Acoustica mixcraft för pc.

Varför så anti datorer?

Postat

Men hallå där Nilsson, det måste ju finnas nåt musikprogram som e enkelt. Finns 2 vad ja vet och då menar ja att dom e enkla. 1 Garageband till mac och det andra är ju Acoustica mixcraft för pc.

Varför så anti datorer?

Nje, jag är inte anti datorer... Men det är bara så att ingen musiker jag känner har nånsin fått en DAW att fungera, så jag har ingen att lära mig av. Dessutom får jag till inspelningarna som jag vill med portan och burkarna. Att bygga låtar med trumprogram är ganska ointressant. Jag gör backtrax åt mig själv tillräckligt bra, orkar inte lägga ner mer tid än jag gör på det.

Med portan går det fort att jobba, och jag har riktiga reglar att dra i, samt riktiga rattar på alla burkarna. Att sitta och peta med musen inne i program tycker jag är rena skiten.

Det går ju att ta ur filerna ur portan o flytta dem till en dator, men det här funkar så bra för mig att det inte finns nån vits att göra det annorlunda.

Portan är dessutom så enkel att ta med sig "ut på fältet". Nu på slutet har det blivit riktigt roligt, det låter så bra.

Postat (redigerat)

Jag tror att hela forumet få ta en IRL i Ljusne i sommar!!!

Det gick bra för Pink Floyd att göra Dark Side Of The Moon utan DAW. Mina låtar skulle inte låta annorlunda genom Cubase. Lagringen är samma ettor och nollor i portans hårddisk som i en datorburk. Dessutom är det kul att göra grejer annorlunda än strömmen...

http://soundcloud.co...n-kura-skymning

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Postat

Varför så anti datorer?

Mididelen av Acoistica Mixcraft är rätt kass.

• Gilla 1
Postat

Tycker du fått till det snyggt, går inte att höra att det är pålagt en färdig låt. Trodde basen va orginal först men ser att du lagt den. Gott ljud och tajt spelat. Stort plus för munspelet.

Varför skulle inte du kunna sammarbeta över nätet? Du kan ju flytta filer från portan till datorn och tvärtom? Ställer du upp om man skulle behöva nåt bluesigt solo eller nåt?

Postat (redigerat)

Det gick bra för Pink Floyd att göra Dark Side Of The Moon utan DAW.

Men här var väl ljudlandskapskonstnären Allan Parssons inblandad? Han skulle nog kunna göra underverk med en mobiltelefon och dess mikrofon.

Redigerat av Erik dP
Postat

Men här var väl ljudlandskapskonstnären Allan Parssons inblandad? Han skulle nog kunna göra underverk med en mobiltelefon och dess mikrofon.

Han klarade sig ju tom utan mobiltelefon!

• Gilla 1
Postat

Tycker du fått till det snyggt, går inte att höra att det är pålagt en färdig låt. Trodde basen va orginal först men ser att du lagt den. Gott ljud och tajt spelat. Stort plus för munspelet.

Varför skulle inte du kunna sammarbeta över nätet? Du kan ju flytta filer från portan till datorn och tvärtom? Ställer du upp om man skulle behöva nåt bluesigt solo eller nåt?

Jag brukar fuska o enbart lajna basen till backtracksen men nu spelade jag den genom gitarrförstärkaren, en 40 watt Hotrod med en AKG D112 framför. Lajn tar jag från power amp out så blir det lite rörvarmt även där. basen spelade jag först. Och eftersom orginallåten åker upp o ner i tempo är det nästan bäst att inte höra basen när man lägger nästa grej, det var tamburinen. Har man hört låten några ggr lär man sig var det sackar. Kan man lyckas sacka likadant själv låter det tajt i alla fall, men man känner det när man står och spelar till det.

Vi flyttade filer från portan till en dator en gång när jag spelat in polarnas band, det tog en halv dag...

Vore skitkul att spela med på någon annans grejer, särskilt lite lugnare grejer på munspel eller gitarr. Att spela bas så här återhållet gillar jag också som kontrast till gitarrylandet.

Men jag har så j-a sopig uppkoppling och är så j-a trög med datorer, jag blir fanemej illamående när jag ska göra nåt med dem. Jag är för dum helt enkelt eller vad fan det beror på. Står det "klicka här" så startar allt av sig självt, jag klickar där, men absolut ingenting händer, jag avskyr det. med portan funkar allt omedelbart... Skulle jag lära mig nån DAW fick jag börja om på noll, det orkar jag inte. Dessutom funkar det ju så bra för mig nu, och med en DAW skulle jag vara tvungen att köpa ny dator, ljudkort mm, de pengarna lägger jag hellre på ännu bättre mickar. Jag har ev ett par C414 på g, frågan är bara hur jag ska få fram pengar till dem...

Postat

Med portan går det fort att jobba, och jag har riktiga reglar att dra i, samt riktiga rattar på alla burkarna. Att sitta och peta med musen inne i program tycker jag är rena skiten.

Kan hålla med dej om portan! Vill man spela in snabbt så är den bra, inget jävla meck.skillnaden är nog att det är mer överskådligt på en stor skärm + redigeringen.

Men jag tycker dina låtar låter mycket bra.Skulle du sagt att du gjort det på dator hade jag trott på det. På 80 talet fanns det inte en chans att få så bra ljud i en porta.

Och det är nog så att man saknar detta lite ,att typ trycka på en knapp sen är det bara att köra.

Nu måste man starta dator ladda in program och jävla massa mus tryckande mm innan kommer till skott och då är iden man hade borta.

Dessutom finns folk som har dyra datorer,ljudkort + dyra preamps mm och ändå inte får till det som du får till det.

Så det finns nog ingen anledning att byta om man är nöjd och tycker det låter bra.

Det är ju en låt man ska ha fram .

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det går väl att dra hem ett MP3 spår och tanka in på portan som bed track eller? Jag menar då kan du väl samarbeta över nätet med folk. Tekniken ska ju inte vara ett hinder den ska ju hjälpa oss. Påt bara jag tror på dig, låt inte ettor och nollor stå i vägen.

Postat (redigerat)

Det går väl att dra hem ett MP3 spår och tanka in på portan som bed track eller? Jag menar då kan du väl samarbeta över nätet med folk. Tekniken ska ju inte vara ett hinder den ska ju hjälpa oss. Påt bara jag tror på dig, låt inte ettor och nollor stå i vägen.

Bed track? Om någon lägger ut en slaskmix på en grund som soundclodfil kan jag lätt spela av det och sen spela in tex munspel o gitarr på varsitt spår. Sen gör jag en mix o soundcloud WAVfil på bara de två spåren, att synka ihop det med den första grundens alla spår är ju en enkel biff för er som är dataexperter.

Eller omvänt, Jag lägger ut en soundcloudfil med ett enkelt SR16 trumkomp på ett spår och växlande sång/leadgitarr/munspeltystnad på det andra. Sen kan några andra lira resten av komp o solon. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Gillar också porta-tänket. Dator ger ökad kontroll, men det är lite trögare.

Ett mellanting är att köra ett DAW på ngn av Apples bärbara prylar.

Jag kan spela in på massor av spår och kan sedan editera i den lilla skärmen på min Ipod. Men istället brukar jag föra över spåren till datorn för att klippa och klistra.

Men jag spelar ändå oftast bara in mig själv på ett spår klinkande på ngt instrument.

Det blir nog en Ipad i närtid då jag vill slippa dator helt och hållet.

Postat

Ah, schysst!

Din röst ligger verkligen fint i det registret!

Hade inte protesterat om du dragit ner tamburinen en aning.

Varför inte göra en tolkning av låten från scratch?

Apropå RIcky Skaggs: den plattan som den härninga låten kommer från är verkligen svängig och lärorik: de sjunger så jäkla bra, så jäkla rakt på. På nåt sätt utan krusiduller, men så börjar man lyssna på vad de verkligen sjunger och då inser man....shit, vad det finns mycket att lära.

Grymt spelat, och inte minst överjävligt välinspelat.

Postat

Gillar också porta-tänket. Dator ger ökad kontroll, men det är lite trögare.

Ett mellanting är att köra ett DAW på ngn av Apples bärbara prylar.

Jag kan spela in på massor av spår och kan sedan editera i den lilla skärmen på min Ipod. Men istället brukar jag föra över spåren till datorn för att klippa och klistra.

Men jag spelar ändå oftast bara in mig själv på ett spår klinkande på ngt instrument.

Det blir nog en Ipad i närtid då jag vill slippa dator helt och hållet.

Portan kan spela in 24 plus 240 till eller vad det är, men jag använder aldrig mer än kanske 20. Och varför ändra ett vinnande koncept? Ipad låter typ vidrigt.

• Gilla 1
Postat

Ah, schysst!

Din röst ligger verkligen fint i det registret!

Hade inte protesterat om du dragit ner tamburinen en aning.

Varför inte göra en tolkning av låten från scratch?

Apropå RIcky Skaggs: den plattan som den härninga låten kommer från är verkligen svängig och lärorik: de sjunger så jäkla bra, så jäkla rakt på. På nåt sätt utan krusiduller, men så börjar man lyssna på vad de verkligen sjunger och då inser man....shit, vad det finns mycket att lära.

Grymt spelat, och inte minst överjävligt välinspelat.

Tack för beröm, det känns fint att höra. Jag började med inspelning för bara några år sen och är gammal o lite tröglärd, jag var nära att ge upp att få portan o fungera också, det är jävla mkt knepiga grejer med den också, speciellt när man ska mastra. I början fick jag inte rösten att lyda alls heller, hamnade alltid aningen under fast jag hörde det så väl. Nu har jag nött så mycket med sången både i studion o live att jag inte längre sjunger lika falskt, och omfånget är mkt större både uppåt och neråt, kul som f-n, musik är ju allt...

Nu härnäst blir det inspelning av bandet, och mina egna låtar.

Postat

Bed track? Om någon lägger ut en slaskmix på en grund som soundclodfil kan jag lätt spela av det och sen spela in tex munspel o gitarr på varsitt spår. Sen gör jag en mix o soundcloud WAVfil på bara de två spåren, att synka ihop det med den första grundens alla spår är ju en enkel biff för er som är dataexperter.

Eller omvänt, Jag lägger ut en soundcloudfil med ett enkelt SR16 trumkomp på ett spår och växlande sång/leadgitarr/munspeltystnad på det andra. Sen kan några andra lira resten av komp o solon. 🙂

http://soundcloud.co...bury-me-beneath

Ja typ det var så jag menade. Nån gör en grund som ligger till bas för pålägg som man då skickar till varandra som mp3 (för att det ska gå fortare) till det är klart. När det är överenskommet och klart och mixläge "på riktigt" så skickar man waven av samma filer eventuellt på en cd/dvd skiva eller usb minne om det är lättare.

Om din porta kan läsa från dvd eller eventuellt usb minne så borde det ju funka ganska bra i alla fall.

Lycka till påt bara 😄 det ska gå

Postat (redigerat)

Glömde att säga att jag lyssnade bra låt den där.

Vassego

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.