Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har en fundering på en sak då jag är helt nybörjare och lite nyfiken. Så här är det. Jag skulle vilja kunna spela in till exempel en bas och något till instrument och spara för att sedan kunna spela upp och vara inkopplad till en mixer i ett PA och då med var sin regel att basen har en egen regel och något annat instrumen har även det en egen regel . Allt detta för att jag ska kunna på Mixer styra basen ut ljud mm. Och jag då själv kunna spela till detta. Så att man kanske är 3 personer som spelar och sedan har man kanske 3 till intrument som är inspelade.

Bäst vore om man kunde ha ett antal för inspelade låtar som man kan spela upp i följd

Hur gör man? och vad behöver jag för utrustning är det någon snäll person som kan svara på detta.

Pelle

Annons
Postat (redigerat)

Det lättaste skulle jag säga är nog att spela in allt på en dator i ett inspelningsprogram. Så du lägger varje instrument på en kanal. Då har du ju vid uppspelningen full kontroll på det. Detta kan du sen koppla in till ditt PA. Däremot så behöver du ju vara inne i datorns mixer för att ändra volymen. Eller så köper du en digital mixer till datorn så att du mer fysiskt med handen har en regel, men det tror jag blir dyrt.

Vill du ha allt kopplat till ett analogt PA så behöver du fortfarande något att spela in på, och där skulle jag fortfarande rekommendera en dator. Sen något som kan spela upp fler kanaler - ett ljudkort med fler kanaler än två ut.

Så hur du än gör så skulle det lättaste och billigaste vara en dator och ett inspelningsprogram, ett ljudkort.

Hoppas du hängde med. Fråga annars.

Edit: Nu såg jag att du kör ju cubase. Och då blir ju allt enklare, då vet du ju vad det handlar om. Då behöver du ett ljudkort med fler utgångar som du kan skicka till ditt PA. Eller så kör du in alla spår från cubase på en regel på ditt PA

Redigerat av mrpimmy
Postat

Ok,, ett ljudkort med flera utgångar ja det kanske är något. Cubase humm .Jag har tänkt lite på det men det är lite svårt att snappt kunna byta låt. Till exempel om jag har tio låtar som vi ska spela upp så skulle jag villa trycka fram dessa i tur ordning . Ska jag göra det i cubase så måste jag ladda in en ny låt varje gång. Vad jag vet så finns det inte den möjligheten i cubase, eller finns det kanske något man kan göra i Cubase typ en spel lista . Jag vet inte eller finns det något program som kan göra detta.

Postat

I Cubase kan du ha flera projekt öppna samtidigt. Har du sen gjort om alla spår så att de bara är audio så går det ju på nån sekund. Tio låtar med audiospår tar ju ingen större plats heller.

Annars kanske det finns någon annan mackapär, men det får någon annan svara på.

Postat

Ja det är ok . Jag kanske är lite otydlig att förklara men .Min tanke är att till exempel jag ska ut på en spelning . Ställer upp PA och ska kör några låtar. Att då kunna med en enkel tryck på pedal eller liknande starta bakgrunden med de för inspelade instrumenten och jag med flera ska kunna spela till detta. Och sedan när låten är slut så stannar det själv och jag trycker då fram nästa låt som börjar. Det är så jag menar . Det vore utmärkt. Och då beroende av hur lokalen ser ut om jag vill ha mera bas eller något annat så kan jag höja på PA regeln just för basen det vore en dröm om det skulle fungera. Jag tror på det du säger att ha ett ljudkort från datorn vore kanske det bästa men vilket program som klarar detta ? ja det är frågan.

Postat

Kära läsare nu har jag lösningen på mitt problem. Man skaffar programet Cakewalk Sonar

och ett bra ljudkort ex, 5-8 utgångar Sedan är mitt problem löst där finns då möjligheten att få de funktioner jag vill .

Postat

Eller så ställer du basen vid soundcheck och bouncar ner spåren till en mp3, som du sedemera kan köra via mediaplayern. Så slipper du köpa ett nytt ljudkort och ett helt nytt daw.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.