Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på att mixa några låtar men har stött på ett problem.

Jag har spelat in gitarr i etapper och nästan varje gång det blir en ny etapp så ändras gitarrljudet extremt mycket.

Låter som att det ändras både volymmässigt och i panoreringen.

Gitarrerna är inspelade direkt efter varandra och jag har inte flyttat på micken eller ändrat ljud.

Någon som vet vad som är fel?

Annons
Postat

Jag är ingen expert på det där, eftersom jag sällan spelar in gitarr, men som jag ser det är enklaste lösningen att du lägger de olika tagningarna på varsina kanaler och justerar varje kanal individuellt så att de låter så lika som möjligt, och sedan exporterar dem till en ny gitarrkanal. Tyvärr är det nog inte enklare än så =/

(Kan tyvärr inte svara på vad det hela beror på.)

Postat

Har det ändrats i panoreringen, så då spelar du in stereo? Min erfarenhet av att spela in i stereo är likadan. Och jag vill kunna lägga en bra tagning helst. Små små skillnader i micken spelar in. Men detta lär ju bli skillnad på hur man sätter micken kan jag tänka. Sätter man den lite längre bort så borde det ju inte bli lika stor skillnad.

Postat (redigerat)

Jag antar att vi pratar elgura och du har mickat upp en högtalare och inte akustisk gitarr?

Du har inte råkat komma åt volym-/tonkontrollerna på gitarren?

Du har inte några gamla automationer som ligger och spökar på spåret?

Pratar vi akustisk gitarr och du spelat in i etapper, så är det nog väldigt svårt att ha exakt samma placering/avstånd varje gång du spelar in.

Edit: Om du inte vill ge dig på att försöka sätta allting i en tagning, så är det Jetblack föreslår det enda alternativet.

Redigerat av BluesBoy
Postat

elgitarrer låter generellt väldigt likadant om man inte ändrar spelstil eller som nämnts tonkontroller/volymkontroll o brukar gå att klippa ihop utan några problem...

akustisk gitarr däremot är mkt svårare att klippa mellan, mickarna är inget problem, de står ju oftast på stativ på exakt samma ställe. Däremot gitarren blir svår att hålla exakt rätt,,, räcker att man rör sig en centimeter åt nått håll för att tonen ska förändras litegrann, märks väl när man börjar klippa...

speciellt jobbigt när man spelar in själv och måste luta sig över ett tangentbord kanske för att trycka på stop, rec, paus, play osv... sen lutar man sig tillbaka för nästa tagning, som får ett annat sound.

Postat

Precis som Limpan säger, det blir sjuk skillnad med bara centimetrars förflyttning (om man nu har hyfsad närmickning). Egna erfarenheter är just att bas-sidan blir otroligt känslig för liten förflyttning... Så din position gentemot micken är nog det som spökar.

Postat

Jag spelar in i mono med mickad stärkare och elgitarr.

Det är inte så att jag kommit åt några tonkontroller eller råkat flytta micken.

Det är som att dom olika kanalerna i cubase har olika ljud.

Postat

Jag spelar in i mono med mickad stärkare och elgitarr.

Det är inte så att jag kommit åt några tonkontroller eller råkat flytta micken.

Hm, spännande. De olika kanalerna kan dock inte ha olika ljud så till vida du inte har kommit åt något i kanalen. Hm, kommer inte på något annat.. Kan vi få höra?

Postat

Du spelar alltså in på flera olika spår? Du har inte eq eller några andra "effekter" på de kanalerna?

Har du en screenshot av det du gjort? I mixervy (eller vad det kallas i Cubase)

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skulle gissa att du heltenkelt spelat på gitarren olika hårt och/eller haft högerhanden olika långt i från stallet. Det påverkar ljudet galet mycket mer än man kanske tror. Gör själv det misstaget ibland. I bland gör jag det med flit med iofs. Kan ge en bra musikalisk effekt om man gör det kontrollerat.

Redigerat av k9

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.