Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lågbudget är inte kul men har man inget alternativ så har man inte.

Har kollat på Thomann och det finns många stormembransmikrofoner under 1000kr där.

Vad ska man välja? Vad ska man titta efter? Är alla såna mickar under 1000kr skit?

Vi vill köpa två som gärna ska fungera ok som antingen överhäng, rumsmickar eller sångmickar.

Har sedan tidigare en billig JJlabs stormembranare som låter ok förutom att jag upplever den lite för känslig och tar upp för mycket S-ljud när man sjunger i den.

Skulle helt enkelt vilja ha två mickar med lite "varmare" ljud utan att för den saken skull bli för basiga.

Annons
Postat

Det finns faktiskt en i djungeln som är riktigt bra och som använts flitigt på akustisk gitarr. Synd bara att jag inte kan komma på vilken det är. Vill minnas att den har et kort modellnamn och att den finns med olika siffror. C3 är det enda som dyker upp men Behringer är det absolut inte. Liknande modellnamn dock. Ska fundera på det och se om jag kommer på vilken det är.

Postat (redigerat)

Studio Projects?

Edit: C3:an verkar inte säljas längre

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Studio Projects B1 låter ju rätt bra 🙂

Annars så minns jag att jag hade en ADK A-51 eller ngt sånt som lät helt ok för sitt pris! Vad du än gör, köp inte "rör" i den prisklassen för att få värme... Ett vanligt misstag!

Redigerat av secure
Postat

MXL har väl en billig modell som fått väldigt bra kritik, heter den 600, eller 900?

I ert läge tror jag inte ni behöver bestämma att det aspelut måste vara stormembranare, småmembran funkar bra de med, en kvalitets småmembranare är bättre än en snik stormembran. Jag skickade efter nya Shure småmembranare nyss för 1700 styck, ångrade mig grovt när jag såg de här beg till samma peng. De har varit till salu en tid, så kanske det går att få ner priset lite på dem. Här har ni grejer som platsar i en fin studio...

http://vend.se/ad.php?95258

Postat (redigerat)

Hej, skall du ha mikrofonen till sång + allround så satsa på en stormembranare, småmembranare är bra men inget man sätter på sång, baskagge eller elgitarrkabinett etc så i det avseendet blir en sådan mer begränsad, ADK-A51 är ett säkert lågbudget kort liksom SP B1 som dock är något vass och därför inte bra i s ljud fallet, finns ju mängder där i djungeln bäst är att googla på och läsa reviews på Engelska om varje modell du undrar över, Golden Age Projects bandmikrofon R1 mk II är ju svinbra tex och skulle säkert passa för din sång då bandmickar har ett "varmare" nästintill förkomprimerat ljud!

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Även jag har haft en ADK 51, den lät inte bra alls, brusade som fan. Har man tur kanske man får ett lite bättre ex, men det vet man inget om i förväg Om man redan har en billig stormembranare varför köpa fler? Mitt förslag på beg AKG småmembranare är mångfalt bättre som OH, och där sitter nästan hela trumljudet. Ett par av de där kan man ha ett helt liv utan att behöva byta dem. En billig sop-membranare vill man bara bli av med så fort man jämfört den med en skapligare mick...

Med dagens DAW o ett par bra OH går det att få super trumljud. JJ Labsen på kaggen o en SM57 på virveln samt AKGna som OH, sen har ni värsta ljudet. Kaggen sitter mer i komprimering och rattande än i micken. Många har skitdyra kaggemickar, sen låter det bara helt platt skit ändå efter att den komprimerats sönder.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

det säljs två beggade tsm på kontrollrummet kolla där

Postat

det säljs två beggade tsm på kontrollrummet kolla där

kontrollrummet vad är det?

Postat (redigerat)

That's the one! Dra in en på Blocket eller Ebay kanske?

C3 är precis samma mick som C1, men med dubbla membran så att man kan välja olika upptagningskarakteristiker, Har man inte behov av annat än kardioid, så är det alltså ingen mening att välja C3 istället för C1, som fortfarande tillverkas.

C3 har ersatts av CS5, som är förbättrad på flera sätt, med lägre brus, fler val av pad och filter, samt 5 olika karakteristiker istället för de 3 man har i C3. Har dock inte provat CS5 själv, så jag vet inte vilken skillnad det är i ljudet.

Redigerat av Claes
Postat

C3 är precis samma mick som C1, men med dubbla membran så att man kan välja olika upptagningskarakteristiker, Har man inte behov av annat än kardioid, så är det alltså ingen mening att välja C3 istället för C1, som fortfarande tillverkas.

C3 har ersatts av CS5, som är förbättrad på flera sätt, med lägre brus, fler val av pad och filter, samt 5 olika karakteristiker istället för de 3 man har i C3. Har dock inte provat CS5 själv, så jag vet inte vilken skillnad det är i ljudet.

Aha, se där! Har riktigt dålig koll på deras utbud men där kom en liten uppdatering. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.