Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker hjälpa en tjej med att komma igång med sitt ljudkort. Hon har köpt ett Audiogram 3 gjort av Yamaha, och med ljudkortet medföljer en installationsskiva med Cubase AI5. Cubaseinstallationen gick utan problem, själva kortet är plug and play. Får ljud i micken men där är det stopp. När jag försöker spela in så låter micken i hörlurarna, men ljudfilen är tom. Ingen vågform, inget ljud alls. Inget utslag i Transportern heller. Signalen går alltså inte in i datorn. Men ljudkortet visar tydligt att signal kommer in.

Det som gör mig riktigt förbryllad är att det inte tycks gå att använda Asio4All-drivisar istället för "ASIO DirectX Full Duplex Driver" som är förvald. Jag har laddat ner drivrutiner (Yamahas egna och Asio4All) och sparat dessa i mappen Steinberg/Asio, men när jag går in under Devices och VST Audio System för att byta drivare så syns bara "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "Generic Low Latency ASIO Driver". Asio4All eller för den skull, Yamahas egna drivrutin är alltså inte ens valbar!

Någon som vet vad man gör åt detta?

Till saken hör att när jag startar ett nytt projekt (jag väljer "Acoustic Guitar + Vocal" i Project Assistant) så öppnas en ruta med "Missing Ports". "Yamaha Steinberg USB ASIO - Steinberg CI2 -1" och 2 är "Unmapped".

Annons
Postat

Tycket det låter som du inte installerat drivrutinerna.

Mycket riktigt, Asio4All var inte installerat. Men nu är det gjort, fortfarande inget ljud på inspelningarna.

Postat (redigerat)

Sådärja, då funkar det. Tänk att man kan glömma bort att drivrutiner också måste installeras för att fungera 😊

Tack för hjälpen. Detta forum rockar.

Redigerat av Bierball

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.