Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja. Jag är har hållt på med musikproduktion ett tag nu och börjar bli lite uttråkad med VSTi. Vill ha en synth med lite känsla och liv i om ni förstår mig. Funderar på en Nord Lead men 2x'an kostar ju fan skjortan som ny. Så jag tänkte höra mig här först om lite råd..

Vad tycker ni om nord lead? Finns det någon risk att köpa en begagnad? Hur ofta dyker de upp på blocket (har letat en månad utan resultat)? Är det möjligt att spela synthen direkt från MIDI i logic som en VSTi?

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Tja. Jag är har hållt på med musikproduktion ett tag nu och börjar bli lite uttråkad med VSTi. Vill ha en synth med lite känsla och liv i om ni förstår mig. Funderar på en Nord Lead men 2x'an kostar ju fan skjortan som ny. Så jag tänkte höra mig här först om lite råd..

Vad tycker ni om nord lead? Finns det någon risk att köpa en begagnad? Hur ofta dyker de upp på blocket (har letat en månad utan resultat)? Är det möjligt att spela synthen direkt från MIDI i logic som en VSTi?

Tack på förhand!

Jag har en Nord Rack 2, d.v.s. rackversionen av Nord Lead 2 (den utan X). Den har jag haft sen 1997 och är så supernöjd man bara kan bli. Jag kommer att sälja mina övriga synthar eftersom jag numera nästan bara använder mig av mjukvarusynthar p.g.a. smidigheten.

Jag utgår från att du redan har en midisynth eller en midikeyboard som du spelar på för att spela på dina synthpluggar.

Visst kan du spela på Nord-synthen via midi genom ditt befintliga keyboard, å andra sidan har du ju ett tangentbord/keyboard på Nord Lead. Men ljudet från Nord-synthen hamnar ju inte automatiskt i Cubase eller Logic som ett audio/ljud-spår. Därför måste du dra en audio-kabel från ljudutgångarna på Nord-synthen och in i ljudkortet på datorn.

Medan jag håller på att arbeta med en låt så brukar jag inte spela i audio från Nord-synthen. När jag spelar upp min låtidé så går ju midi-informationen från Cubase/Logic tillbaka till Nord-synthen och spelas ihop med synthpluggarna (givetvis under förutsättning att midisladdarna sitter kvar och synthen är påslagen). Det är först när låten i stort sett är klar som jag spelar in Nord-synthens ljud som audiospår i Logic.

Hängde du med?

Givetvis kan du ändra och flytta all midi-data från Nord-synthen precis som du kan göra med midi från synthpluggarna.

Jag har ingen aning om hur vanligt det är med begagnade Nord-synthar nu för tiden. Antar att de ligger ganska högt i pris eftersom det fortfarande är populära.

Edit: Ser nu att du har Logic (precis som jag), men eftersom du skrev VSTi trodde jag att du hade Cubase.

Redigerat av Pajosv

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.