Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är rätt säker på att jag gör något väldigt grundläggande och förmodligen enkelt fel här -

Köpte en SM57:a för ett tag sedan som jag tänkte testa för lite olika pålägg idag. Jag kopplade in den direkt via mitt ljudkort (TCe Konnekt 24d) via line in på fronten, för en dynamisk mick ska inte ha fantommatning, tänkte jag. Jag får en insignal audio activity i Cubase men jag får inget ljud ... varken hörbart eller inspelat. Kollar på kanelen där ljudet via SM57:an ska in så står det:

Input routing: ASIO multimedia driver stereo in (valt alternativ är Left, den andra är right så klart)

Output routing; ASIO multimedia driver stereo out (som ovan left är valt)

Testat lite olika inställningar men ljudet kommer in ut helt enkelt. Och inte in så att det hörs eller blir inspelat hur jag än testar ... är det något routingproblem eller ... ja, vad är det jag skall konfa om för att det skall funka? Har aldrig behövt göra något mer än att plugga in o spela in när jag spelat in med kondensatormick.

Annons
Postat

Plugga in SM57'an på samma sätt som när du ansluter en konding. Enda skillnaden är att du inte behöver mata med fantommatning. Men det spelar ingen större roll om den är på.

Får du fortfarande inget ljud, testa och koppla in kondingen och kolla om du får ljud i den.

Postat

Du har inga inställningar du måste ställa om på ljudkortets programvara?

I programvara för de ESI ljudkortet jag använder i lokalen så måste man välja vilken typ av inmatning man gör...

Postat

Tack, Joachime, det funkade! Jag trodde det var bäst att hålla 57:an borta från fantommatning men vad vet jag. Inget tydligen! 🙂

Postat

Den behöver ändå kopplas in till en micpreamp eftersom det är en svag mikrofonsignal som måste förstärkas upp. Fantommatning behövs inte eftersom micken är dynamisk och inte har någon förstärkare som ska drivas, men gör inte heller någon skillnad om den är på eller av. Om du har fantommatningen igång, så kommer den ändå att hamna på båda sidor av membranet och då händer det inget eftersom ju skillnaden mellan sidorna är 0V när det är +48V på båda sidorna. Detta gäller om man har en korrekt fungerande mikrofonkabel, XLR hona till hane. Om man har någon skum kabelvariant som är obalanserad eller specialkopplad på något sätt, så kan man däremot blåsa sönder micken om fantommatningen är igång, så till mikrofoner ska man alltid använda mikrofonkablar och inget annat...

Postat

Tack för lektionen, Claes! 🙂 Micpreamp sitter redan ljudkortet, är det något problem så är det min sångröst, som alltid... men nu funkar det i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.