Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Har ett ljudkort (ESI Wave Terminal) med 8 utgångar (fyra stereopar).

Jag fattar att syftet med detta är att kunna styra ner utgångarna till en mixer.

Nu har jag inte en mixer som klarar 8 kanaler.

All mixning och eq går ju att göra i datorn via Cubase. Dock går det ju inte eq:a Midi.

Ska jag skaffa en större mixer eller ska jag bara bortse från alla utgångar?

/Kent J.

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bortse. det är inte nödvändigt om du inte vill bussa saker genom hårdvaruprylar.

Midimixning är inte svårt. Leta fram mixern och se till så att "hide all VST instrument channels" inte är klickad. ( långt åt vänster på mixern )

EDIT: sen kan du leta upp kanalen som kommer upp och mixa precis som ett audiospår

Redigerat av maxmaxmax
Postat
  Egghuvud sa:
  kenjoswe sa:
Dock går det ju inte eq:a Midi.

Hurså? Vad menar du?

Kan man ställa EQ på en Midikanal i Cubase SX?

Måste man inte först göra om Midi till Audio?

Postat

Menar du på ett VSTi, så har det en midikanal och minst en stereo audiokanal i Cubase-mixern. Scrolla längre ut till höger, så hittar du audiokanalerna, som du kan lägga effekter på... 😆

Menar du däremot ljudet från en extern synt, så måste du spela in det som audio först.

Postat
  Claes sa:
Scrolla längre ut till höger, så hittar du audiokanalerna, som du kan lägga effekter på... 😉

Tack så mycket!

Det hade jag inte en aning om!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.