Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För ett par månader sen gjorde vi ett inspelningsförsök på vårat Folkets Hus, en mkt stor lokal, påminner om bilder man sett från Abbey Roadstudion. Ca 7 meter i takhöjd, golvyta 12 ggr 20 m. Hela kåken byggd i trä, de började spika ihop den 1914. Det märkliga då var att ljudet uppe på scenen var så dämpat att man inte hör någon som helst rumsklang fast vi Glyn Johns-mickade trummorna, och även hade mickar ute på dansgolvet.

Nu har jag hittat ett ställe på dansgolvet, halvt under läktaren där det enligt handklappsmetoden är lite längre efterklang. Taket över dansgovet har nån sorts akustikplattor som dämpar ekona nåt enormt, jag kommer ihåg hur det lät i samma lokal innan den blev akustikbehandlad, det ekade nåt sjukt enormt där, fanns inte en chans att få till ett vettigt liveljud där, nu är det tvärtom, heldämpat...

Igår lyssnade jag på inspelningarna därifrån, allt låter så tunt och fesigt, även elgitarren som är närmickad likadant som jag gör hemma i mitt lilla rum i träkåken, hemma låter gitarrer o trummor skitbra, men det är för trångt för att vara trivsamt för ett band att spela där, läcket blir ju värre med, då vi ska spela in live, på Folkan fick vi nästan inget läck alls när vi stod bara ett par meter från trummorna med stärkarna

Funderar nu om luftvolymen i en så stor lokal kan ta ur trycket ur ljudet? Vi spelar på små combos. Är en lokal tillräckligt stor kanske ljudet blir likadant som utomhus? Och det är väl inget att eftersträva.

Det finns en B-sal i samma kåk, mindre men ändå typ 9 ggr 14 m i golvyta o säkert fyra meter i takhöjd. Där finns inte samma akustikplattor och det tjongar på mer i den akustiken. Kan det vara ett bättre rum?

På scenen där vi spelade in det här

http://soundcloud.co...-och-hammarlund

finns inga reflekterande ytor alls runtikring, det är draperier som vi öppnade till hälften sen väggar i trä med nån sorts träskivor.

Väggarna under läktaren är lite hårdare, plus att det är ekparkett där. På scenen är det grova olackade furuplank i golvet.

1. Kan ljudet försvinna ut i rymden?

2. Den första inspelningen, den kanske inte är så kass ändå? Mer min prestationsångest ang ljud?

post-8284-0-66786300-1327417074_thumb.jpg

Kort taget från läktaren.

post-8284-0-82064300-1327417154_thumb.jpg

VM i prestationsångest 55

Edit: kan tillägga att första inspelningen har rejält med diskantboost på trummorna, utan den hörs noll cymbaler. När jag spelat in trummor hemma har jag inte använt eq alls... Så scenen på Folkan suger i sig en massa diskant på ett mysko vis...

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Tycker inte ljudet är så farligt dåligt. Visst finns där en lite torr pappighet i trummorna och gitarren är för låg i mixen. Annars ser jag inte det jättestora problemet. Men sen har jag ju inte hört råmaterialet heller.

Postat (redigerat)

Det skumma var att nästan inga cymballjud kom med på trumspåren, fast vi riggade typ exakt lika som hemma på pojkrummet... Problemet brukar ju vara tvärtom, man får försöka eqa bort cymbalerna som skräller för mycket.

En cymbalätande scen...

Edit: För låg gitarr i mixen?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Det skumma var att nästan inga cymballjud kom med på trumspåren, fast vi riggade typ exakt lika som hemma på pojkrummet... Problemet brukar ju vara tvärtom, man får försöka eqa bort cymbalerna som skräller för mycket.

En cymbalätande scen...

Låter väldigt konstigt faktiskt, du kanske skulle prova en annan metod än denna ständigt återkommande Glyn Johns metoden som du vurmar för jämt (i onödan?), eller har du gjort någon fuckad tabbe i uppmickningen??? Gör om skiten och som jag sa i en av dina 300 andra trådar om detta Folkets hus, ja ställ er eller delar av er som kräver bättre akustik i den andra salen för h....ete, som jag sa för 1 månad sen hur svårt är det***

😛

(eller riv bort/dra undan dessa enorma draperier dom sabbar ju massor + plattorna i taket)

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Edit: För låg gitarr i mixen?

Ja. Jag vill höra MER gitarr 🙂

Postat

Det svåra är att få tre personer att att orka ta sig dit samtidigt. Det är nästan omöjligt. Då är det bra att försöka resonera sig fram till bra saker i förväg.

Och nån måste ju starta trådar om inspelning?

Postat

Jag tycker också att gitarren är långt borta i ljudbilden om det är för låg volym på den eller om den ska lyftas fram på något annat sätt vet jag inte. Cymbaler och hi-hat låter ganska diskant. Hi-hat kanske är lagom volym men upplever som diskant skär igenom ljudet lite. Cymbaler hade jag önskat högre volym men mer middle. Ja men vad vet jag det var bara min smak jag framförde!

Postat

Det var svårt som fan att få med riden öht. Med noll eq hördes den inte alls och med ganska mycket spetsning hörs den, men den låter ju förstås inte naturligt. Typisk inspelning där det är meningslöstr att försöka få till det bättre. Nivåerna kan man ju ändra, men grundljuden låter ändå alldeles för fult...

Kanske ska jag ta o göra en förinspelning av enbart elgitarren på olika platser i kåken innan vi sätter upp trummorna nånstans. Gitarrljudet är dåligt på ungf samma sätt som trummorna tycker jag, sä hittar jag ett ställe där den låter bra kanske trummorna oxå gör det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.