Jump to content
Annons

Linebox för omvandling mellan XLR och tele?


carleman (oregistrerad)

Recommended Posts

carleman (oregistrerad)

Tjo!

Jag skulle behöva lite hjälp av er 🙂

Om jag vill seriekoppla signalen från en monitor (medhörning på scenen) in i Audio In på en DrumPad för att senare kunna få ut det i mina hörlurar, behöver jag en linebox mellan XLR-sladden från monitorn och tele-ingången på DrumPaden eller räcker det med en adapter från XLR till tele (alternativt en XLR-Tele kabel)?

Tackar för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
carleman (oregistrerad)

Det vet jag inte i förväg eftersom jag kommer använda den på olika ställen men jag utgår från att det oftast kommer vara fråga om aktiva monitorer med XLR. Alternativet är väl de med Speakon och då kan jag väl inte använda den signalen? Eller skulle man kunna göra om Speakon med passiv signal till tele in i min Drumpad?

Redigerat av carleman
Link to comment
Dela på andra sajter

carleman (oregistrerad)

Kolla med teknikern om du inte kan få sno en aux ur multiboxen direkt. Borde vara en baggis.

Jojo men det vore ju samma som att seriekoppla från monitorn, så kan jag dessutom få ljud i den 🙂 Frågan var bara om det blir strul med tanke på att Drumpaden vill ha en tele. Räcker det med en adapter/XLR-tele kabel eller behövs linebox?
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorn måste vara aktiv, annars går det inte... Separata slutsteg har väl nästan ingen numera.

Det mesta i monitorväg idag är aktivt delat med separata slutsteg!?

Även det man i folkmun kallar för aktiva monitorer är idag uppdelade i två slutsteg internt.

Line6 presenterade om inte annat en nu på NAMM som vi fått se på video ifrån Olsberg.

Avseende trådskaparens fråga så räcker det med att köra en passiv linebox "baklänges".

Bara se till att den har link-funktion på sig så kan du ta signalen där, alternativt splitta din i stageboxen från monitormixern...., vart nu den signalen skickas från!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorn måste vara aktiv, annars går det inte... Separata slutsteg har väl nästan ingen numera.

Varför skulle man inte vilja det? Kan säga att jag är ganska nöjd med att inte ge alternativet att höja monitorn på scen till musikerna som skriker om starkare monitor pga att de är halvt döva. Så förtjust i rundgång är jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
carleman (oregistrerad)

För att få fortsätta lite på frågan här så har jag nu fått problemet att jag ska spela på ett ställe med passiva monitorer. Ska höra med ljudteknikern om man kan få en tappad signal från ljudbordet men annars undrar jag om man kan göra om en signal i en passiv högtalare så den skulle gå att lyssna på i vanliga hörlurar?

Löser en sån här kabel ett sånt problem eller skulle det inte fungera?:

http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpl_3_lp.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken effekt pumpar slutsteget ut? Kanske 100-200W i 8 Ohm...?

En hörlursförstärkare som ger STARK output, lämnar ut kanske 500mW i 8 Ohm.

Do the math... 😉

Det är ingen kabel som löser det, utan du måste plocka signalen från en lineutgång och ha en hörlursförstärkare till lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är det en linesignal som kommer till monitorn, så att monitorn är aktiv - eller är den passiv så att den matas av ett slutsteg?

För det är inte varje dag man ser en Passiv låda med Xlr thrue!

Stöter du på passiva monitorer så får du sno signalen innan stegen. Men se det finns det grejer för! http://www.radialeng.../di-js2-js3.htm

Redigerat av Timmartensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...