Guitar Nilsson Postat 23 januari 2012 Postat 23 januari 2012 Nån som testat en sån här för att värma på/skita ner ljudet lite, eller mycket? Den verkar vara så ny att det inte finns några reviews, inte ens på gearslutz är den nämnd. http://www.alesis.com/mictubeduo Gainratten visar 45 db som max. Blir det 65 db med 20 db-knappen intryckt? Att jag tror den här lilla burken för knappa 1000 kr kan vara duglig är att jag knappt hör skillnad på min portastudios preampar och min Audient Mico preamp som kostade mer än hela digitalportan. Och att kunna styra över ingången lite lagom är nåt jag fastnat för, det går i Joemeek channelstrippen. Många (dr Loop) tex anser ju att dyra preampar är bortkastade pengar, det är på micken det hänger. Den här är ju inte alls onödigt dyr... Har hittat en recension, den låter lent som honung eller vad de skrev, den fick fem av fem stjärnor i alla fall, http://www.bhphotovideo.com/c/product/822535-REG/Alesis_MIC_TUBE_DUO_MIC_Tube_Duo_Stereo.html
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2012 Trådstartare Postat 24 januari 2012 Ingen preampfanatiker som läst nåt? Borde väl stå att den är skit nånstans?
hegobald Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Padknappen dämpar -20 dB. Alltså 45 - 20= 25 dB. Så tolkar jag! 🙂
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2012 Trådstartare Postat 24 januari 2012 Padknappen dämpar -20 dB. Alltså 45 - 20= 25 dB. Så tolkar jag! 🙂 Det är det där jag lurar på... I texten kallas den en 20 db pad att använda vid starka ljud, men tittar man på själva burken står det GAIN + 20 db på knappen... De kan väl inte ha tillverkat en massa såna där med fel skrift på fronten? Och vem vill ha en preamp med max 45 db förstärkning?
BluesBoy Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Jag håller nog med Nilsson här, att det ger 20dB extra. Det står ju inget om pad. 😉
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2012 Trådstartare Postat 24 januari 2012 Jag håller nog med Nilsson här, att det ger 20dB extra. Det står ju inget om pad. 😉 Det är det det gör: Recording artists and engineers will find a -20 dB pad switch for mics with hotter outputs or louder sound sources. Låter som att de beskriver en burk på ren chansning utan att ha sett den. Som man gör ibland med fotbollsreferat... http://www.gearwire.com/alesis-mictube-solo-mictube-duo-now-shipping.html
Elof (oregistrerad) Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 (redigerat) Det står ju "+20dB NORM", vilket borde betyda att preampen har 65 dB gain i sitt normalläge (med switchen intryckt) och den paddar 20 dB när den inte är intryckt. Vintage Designs grejjer fungerar på samma sätt med en +30 switch, där preampen har max 80 dB gain. Har väldigt svårt att tro att de bygger en preamp med 45 dB kräm... Redigerat 24 januari 2012 av Elof
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2012 Trådstartare Postat 24 januari 2012 Det står ju "+20dB NORM", vilket borde betyda att preampen har 65 dB gain i sitt normalläge (med switchen intryckt) och den paddar 20 dB när den inte är intryckt. Vintage Designs grejjer fungerar på samma sätt med en +30 switch, där preampen har max 80 dB gain. Har väldigt svårt att tro att de bygger en preamp med 45 dB kräm... Tror du den är så mycket sämre än tex de inbyggda preamparna i digitalportan? Med fina mickar inkopplade i antingen portan eller via Mico-preampen har jag svårt att höra nån skillnad på dyr eller billig preamp. Och att kunna styra över mickarna bara lite grann är nåt jag fått smak för i Joemeeken. I de flesta preampar sprakar det ju bara till när man kommer över ett visst värde, de kan ju bara låta på ett vis...
BluesBoy Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Det står ju "+20dB NORM", vilket borde betyda att preampen har 65 dB gain i sitt normalläge (med switchen intryckt) och den paddar 20 dB när den inte är intryckt. I stand corrected, som man säger på svenska. 😛 Tyckte bara att det borde stå -20dB om det var en pad, tänkte inte alls på tvärtomresonemanget, hehe. Jag viker mig efter att ha läst Nilssons länk samt Elofs kommentar.
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2012 Trådstartare Postat 24 januari 2012 Rätt vad det är har jag köpt en sån där också, och hatar den från första sekunden när jag slagit på den. Eller efter fem sekunder när rören börjat glöa och jag hör hur illa den låter. Fast det är fasligt vad de skryter om hur tyst den är? Kanske ge-schmuck på OH? Dåre 55 😆
Guitar Nilsson Postat 25 januari 2012 Trådstartare Postat 25 januari 2012 Jag beställde en sån där jävel idag. Nu är det klippt...
joachime Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Tror du den är så mycket sämre än tex de inbyggda preamparna i digitalportan? Jag lutar åt Dr Loop, att du inte kommer höra någon större skillnad. Så om du inte behöver ytterligare två preamps kan du kanske spara pengarna till något annat.
Guitar Nilsson Postat 25 januari 2012 Trådstartare Postat 25 januari 2012 Jag lutar åt Dr Loop, att du inte kommer höra någon större skillnad. Så om du inte behöver ytterligare två preamps kan du kanske spara pengarna till något annat. Portan har bara 4 XLR/fantommatade ingångar plus fyra teleingångar... Man kan ju styra över ingången mer eller mindre med en rörpreamp. Gör man det lagom lite kan det kanske låta bra på vissa grejer. "Normala" preampar klipper ju o sprakar direkt om det blinkar rött bara en gång. Jag har en liten vision om att spela in ak gitarr plus sång live, utan att läga på mer sen, då med två småmembranare genom stereopreamp, och sången genom TLM102 och Joemeeken. Jag ska testa den här Tube Duo burken i affärn innan jag tar hem den. Låter den skit eller brusar enormt hör jag det direkt. Den kostar inte mer än en gitarrpedal så det kan vara kul att testa... Om den funkar ska jag också lägga upp ett test på mina preampar...
joachime Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Om den funkar ska jag också lägga upp ett test på mina preampar... Låter bra det. På flera billigare rörpreamps använder man röret till en konstant förstärkning på t ex 6 dB. Beroende på var förstärkningen sker behöver det inte ens vara röret som distar när du ökar gain på preampen.
Guitar Nilsson Postat 25 januari 2012 Trådstartare Postat 25 januari 2012 (redigerat) Låter bra det. På flera billigare rörpreamps använder man röret till en konstant förstärkning på t ex 6 dB. Beroende på var förstärkningen sker behöver det inte ens vara röret som distar när du ökar gain på preampen. Antagligen är det bredvid, om nu det är billigare... Jag försöker leta nån info om det, men jag går bet än så länge. Lyssnar på Marshalls uppfinnare samtidigt. http://www.youtube.com/watch?v=9cU9YQXsOLU&feature=related Redigerat 25 januari 2012 av Guitar Nilsson
joachime Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Lyssnar på Marshalls uppfinnare samtidigt. James Marshall Hendrix?
Guitar Nilsson Postat 25 januari 2012 Trådstartare Postat 25 januari 2012 James Marshall Hendrix? Ja han hette ju så. Och var en av de som sa till en radioreparatör i London att han behövde en helt ny sorts kraftigare gitarrstärkare.... Det är därför den heter Marshall. Denna beskrivning formuleras så att man åtminstone ska tro att det är röret som gasas mer eller mindre: "The MicTube raises the level of any mic up to line level, adding as much or as little of the tube?s signature sound as you like. " http://www.gear4music.com/Recording-and-Computers/Alesis-MicTube-Duo-Stereo-Tube-Microphone-Preamplifier/FZ4 Men det kanske är skojeri.
joachime Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Ja han hette ju så. Och var en av de som sa till en radioreparatör i London att han behövde en helt ny sorts kraftigare gitarrstärkare.... Det är därför den heter Marshall. Eller var det efter grundaren Jim Marshall. Denna beskrivning formuleras så att man åtminstone ska tro att det är röret som gasas mer eller mindre:"The MicTube raises the level of any mic up to line level, adding as much or as little of the tube?s signature sound as you like. " Ja, det kan lika gärna vara marknadsavdelningen som snackar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.