Jump to content
Annons

Skicka multipla mikrofoner till en kanal?


Recommended Posts

Jag har en ovana vilken innebär att jag mickar elgitarrer med upp till tre mikrofoner ibland, vilket gör att det blir en jävla massa spår att hålla

reda på till slut.. Jag vill ställa upp mickarna, och banda dom på ett enda spår för att minimera beslutsångesten vid mix. Jag har ingen möjlighet

att göra detta genom mitt mixerbord (Allen&Heath ZEDR16).

Enkel fråga: Kan man på nåt sätt välja fler än en input på spåren i Pro Tools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Det där löser du genom mixerbordet. Jag har lösningen men tänkte låta dig fundera lite och se ifall du kommer på hur. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Output går, men inte input vad jag vet. Output väljer du iaf genom att hålla inne ctrl samtidigt som du väljer nästa output. MEN...Du kan ju göra tre aux i pro tools som du skickar till en audiokanal och spelar in på 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hmm... Aux-out som jag patchar in som line in till en kanal. Kan ju faktiskt funka. Att jag inte tänkte på det. Men då blir det väl en extra ADDA-omvandling?

Öh.. näe det ska det ju inte behöva bli.. du använder ju bara AUX som en summerings kanal. Typ som en splitbox men tvärtom altså.

Efter som detta sker i mixern så ka njag inte se att det skulle bli en extra konvertering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Output går, men inte input vad jag vet. Output väljer du iaf genom att hålla inne ctrl samtidigt som du väljer nästa output. MEN...Du kan ju göra tre aux i pro tools som du skickar till en audiokanal och spelar in på 🙂

MVH

Anders

Haha, ja, det var ju så satans enkelt! Tack 😄

Öh.. näe det ska det ju inte behöva bli.. du använder ju bara AUX som en summerings kanal. Typ som en splitbox men tvärtom altså.

Efter som detta sker i mixern så ka njag inte se att det skulle bli en extra konvertering.

Sant, jag tänkte helt fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Risken med att tänka är att det blir fel i bland. Fast det är ju tanken som räknas, tänker jag. :rolleyes:

Du kan säkert göra en subbgrupp för alla tre spåren i Pro Tools och lägga dem så att det ser ut som ett spår. Då blir det ju mindre spår fast med valmöjligheter om du tex upptäcker ett fasfel.

Så brukar jag göra i Cubase. Skulle bli förvånad om det inte gick i Proo Tools med.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Men frågeställningen från början var ju att tracka allt på ett spår och det löser man ju inte med subgrupper i DAW. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Med AUX i PT så trackar du på ett spår 🙂 Man kan även använda tre audiospår som du samtidigt trackar till ett nytt audiospår. Då kan du alltid ändra i efterhand ifall det behövs.

Ang AUX. Glöm inte att stänga av monitorerna innan ifall du trackar nära dem då AUX inte behöver bli rec enabled. Lätt det blir rundgång.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men frågeställningen från början var ju att tracka allt på ett spår och det löser man ju inte med subgrupper i DAW. 😉

Ja, fast syftet var ju att få färre kanaler att hålla reda på. Ibland fins det flera lösningar på samma problem. I bland kan ett sätt vara bättre än ett annat, men i nästa läge är det bättre att göra tvärtom.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Med AUX i PT så trackar du på ett spår 🙂 Man kan även använda tre audiospår som du samtidigt trackar till ett nytt audiospår. Då kan du alltid ändra i efterhand ifall det behövs.

Ang AUX. Glöm inte att stänga av monitorerna innan ifall du trackar nära dem då AUX inte behöver bli rec enabled. Lätt det blir rundgång.

MVH

Anders

Jag jobbar i Nuendo och där är det lite annorlunda. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En normal låt brukar ha en gitarr vänster, en höger och en i mitten, sen en till två gitarrer med lite solo och plock.. hur många blir det. Får se... 15 jävla spår ungefär. Sen kanske det ska på lite rundgång och liknande, och helt plötsligt är man uppe i typ 20 gitarrspår. Och alla går att pilla i och man börjar djupdyka i eq och kompressor och gud vet vad.... Jag vill ställa in ett schysst ljud under soundcheck, och sen karva in det i sten, så att det inte går att nörda loss. Kan jag ha 6 spår istället för 20 så är ju väldigt mycket vunnet i min bok, inte minst tidsmässigt!

Ang AUX. Glöm inte att stänga av monitorerna innan ifall du trackar nära dem då AUX inte behöver bli rec enabled. Lätt det blir rundgång.

Men om man tar output från auxarna till input på audiospåret (vilket är hela idén med detta) så beter ju sig allt precis som vanligt, dvs låter bara om det är rec enabled eller om man har input monitoring på.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Oftast vill man ju inte ha flera mikrofoner till samma kanal. Eftersom man blir mera begränsad då. Hela syftet med en DAW är j uatt ma nska kunns tillgå fleta kanaler för att vara mera fri i sitt skapande och mixande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jo, så sant. Alla DAW:s har sin lösning 🙂

Men jag tycker det är lustigt att man inte kan ctrl + klick och välja fler inputs på varje kanal i PT som man kan med outputs.

MVH

Anders

Nej jag tycker det är ganska logiskt. Om du jämför med ett mixerbord så kan du routa en signal till flera destinationer men du kan inte få flera inputs till en kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast vill man ju inte ha flera mikrofoner till samma kanal. Eftersom man blir mera begränsad då. Hela syftet med en DAW är j uatt ma nska kunns tillgå fleta kanaler för att vara mera fri i sitt skapande och mixande.

Valfrihet är ju inte per automatik frihet, även om moderaterna försöker få oss att tro just det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tycker det är ganska logiskt. Om du jämför med ett mixerbord så kan du routa en signal till flera destinationer men du kan inte få flera inputs till en kanal.

Det är väl lite old school att jämföra ett DAW med ett mixerbord? Det skulle ju vara guld om det gick att få in vad man ville på ett spår, utan omvägar genom auxar.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är väl lite old school att jämföra ett DAW med ett mixerbord? Det skulle ju vara guld om det gick att få in vad man ville på ett spår, utan omvägar genom auxar.

Vagje kanal i en DAW har stora likheter med en kanal på ett mixerbord. Du kan kanske skicka allt i mono från din mixer till din DAW. Frågan är om inte det vore lättast ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vagje kanal i en DAW har stora likheter med en kanal på ett mixerbord. Du kan kanske skicka allt i mono från din mixer till din DAW. Frågan är om inte det vore lättast ändå?

Nä fan, problemet är löst. Det är ju skitsmidigt att styra upp några auxar och skicka dom till ett audiospår. Jag kan inte förstå att jag inte har tänkt på det förut. Går mycket snabbare att göra dubbar också då jag bara behöver göra ett audiospår och trycka rec i stort sett. Fett nice, som det heter.

Intressant! Jag hittills aldrig lyckas få lika bra elgitarrljud med två mickar jmf med en mick. Jag har provat som f-n med extra avståndsmickar, men det blir aldrig bättre. Jag har stängt av den till slut.

Avståndsmickar har jag heller aldrig fått till, brukar låta riktigt illa. Brukar köra en 421-a (MID), en 57-a (TOPP) och en D112 (LOW) på varsin kon, om det handlar om fett, bara för att jag vill ha lite av varje karaktär. Är det typ punk eller nåt så är det bästa ljudet enbart en TLM-102 precis mitt i konen på en Peavey Bandit. Jag small typ av när jag hörde det för första gången 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag brukar avnänd två mickar. Den ena ser jag till att få en skön topp med. Den andra en skön botten. Använder eq för att få fram just de sköna frekvenserna på respektive mikrofon. Sedan panorerar jag dem så att toppen liger lite mera i ena högtalaten och botten i den andra. Tycker att det är lättare att få till ett större ljud då. Utan att det blir grötigt.

oj oj oj vad OT det vart nu...

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar avnänd två mickar. Den ena ser jag till att få en skön topp med. Den andra en skön botten. Använder eq för att få fram just de sköna frekvenserna på respektive mikrofon. Sedan panorerar jag dem så att toppen liger lite mera i ena högtalaten och botten i den andra. Tycker att det är lättare att få till ett större ljud då. Utan att det blir grötigt.

Och tänk sen vad skönt om du har spelat in dom två på ett enda spår, så att du inte behöver tänka på dom nåt mer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Och tänk sen vad skönt om du har spelat in dom två på ett enda spår, så att du inte behöver tänka på dom nåt mer 😉

Haha!

Jag tillhör dem som som tycker att det är roligt att jönsa runt med mikrofnen för att hitta "the sweet spot". Är man van vid förstärkaren och högtalaren, man jobbar med, så blir det genast mycket lättare.

Men det viktiga är ju egentligen att inte låter tekninken komma ivägen för sitt skapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...