Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Det finns många rekommendationer på olika typer av preamps.

Men hur låter det egentligen?? Är det generellt så att ju mer pengar man lägger desto bättre blir det?

Det skulle vara intressant att få höra några ljudprov på olika ljud med en/flera preamp(s) för att ge en uppfattning av hur ljudet förbättras eller förändras.

Finns det någon därute som har preamps i olika prisklasser som vill visa upp hur ljudet påverkas med t ex Gitarr, virvel, bas eller sång?

/Kent J.

Annons
Postat

Leta reda på ett inlägg som är skrivet av "Claes" och kolla in länkarna som finns i signaturen.

Via en av länkarna kommer du åt en testsite där han har jämfört olika mikrofoner och även vissa preamps.

Postat

Här kommer jag - så slipper du t o m leta efter länken... 😄

Jag kommer så småningom att göra rejäla tester av en del preamps - men jag tänkte börja på omvandlarfronten, så preamparna får vänta lite...

Det blir lite mer vetenskapliga tester än mina mictester, så att man ska kunna jämföra i detalj (åtminstone om man har tillräckligt bra lyssning... 😄 ).

Det är fortfarande på planeringsstadiet, men jag har de grova dragen klara. Kruxet är att jag vill kunna bygga på med fler tester efter hand, så allt måste vara repeterbart för att det ska vara någon mening med det. Det är därför det kräver en del planering och funderande innan jag drar igång och börjar låna hem en massa burkar...

Postat
Jag kommer så småningom att göra rejäla tester av en del preamps - men jag tänkte börja på omvandlarfronten, så preamparna får vänta lite...

Bra! Det gäller att ha bra argument till frugan när man ska nalla av hushållskassan för att köpa en preamp.

"- Det blir mycket bättre ljud!"

"- Hur vet du det?"

"- Jag tror det."

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.