Jump to content
Annons

Använda 2st ljudkort i datorn för fler utgångar?


daniel10

Recommended Posts

Hej Igen!

Hur är det med fördröjning av utgångarna på Saffire kortet? Kan man köra kanal 1-16 via de optiska utgångarna till ett AD/DA interface till bord, och sedan även göra de 8 analoga utgångarna till bordet? Funkar detta eller går det bara att använda de optiska utgångarna utan fördröjning till bordet.

Efter som jag alltid mixat "mjukvarumässigt" så är detta med utgångar till bord lite nytt för mig. Ev har jag nu kommit över 2st Alesis Adat bandare billigt (20 bits varianten) Så jag tänkte börja använda dessa som AD/DA interface till kortet till att börja med för att se vilket resultat jag kan få via mitt bord på en mix. Men kan jag då köra 16 kanaler utfrån dessa och även utnyttja de 8 analoga utgångarna samtidigt till mixerbordet?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många av svaren på dina frågor går att hitta i manualen till ljudkortet. Angående latency. Ljudkortets analoga utgångar har vad jag vet samma fördröjning. Inte säkert att adat'arna har samma som saffire dock. Det kan du mäta upp på det sätt jag tidigare nämnt och sedan kompensera för vid mix.

Edit: t9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag kör Behringer ADA8000 + Saffire 56 och upplever inga problem ljudkvalitetsmässigt.

Det finns fler härinne som också kör Behringern och jag har inte hört att någon klagat.

Det jag har märkt på min, det är att efter c:a 85% gain blir det en relativt stor brusökning, men det var inget jag reagerade på så länge jag inte hade nästan fullt på hörlursutgången på Saffire 56:an, så jag vill nog påstå att "problemet" är obefintligt.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Hej!

Jag hade tänkt att enbart använda Behringern som AD/DA omvandlare, för att få ut fler utgångar. Då behöver man inte använda preamparna när man kör optiskt va? Eller kan du ändå ställa ingångs volymerna på respektive kanal med hjälp av preampen? Många är ju väldigt nöjda med Berhringer ADA8000.

Hur är dessa mot Alesis AI3? Eftersom jag bara behöver använda de optiska funktionerna skulle ju Alesis också funka? Men är de problem fria?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Då behöver man inte använda preamparna när man kör optiskt va? Eller kan du ändå ställa ingångs volymerna på respektive kanal med hjälp av preampen?

Tyvärr har jag ingen aning om det. Jag använder den för att få fler ingångar, hehe.

Vad gäller Alesis kan jag tyvärr jnte heller ge något svar, då jag varken testat den eller läst något om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he oki!! Har du kopplat ihop dina ADA8000 med en optisk kabel imellan behringer "burkarna"? Eller kör du bara en optisk kabel rätt ut från respektive utgång på Saffire kortet?

Räcker detta eller behöver man "word clock" kablar eller liknande?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...