Jump to content
Annons

Använda 2st ljudkort i datorn för fler utgångar?


daniel10

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har just köpt ett Focusrite Saffire 56. Jag skulle vilja använda Adat utgångarna på Focusrite kortet så att jag kan få ut fler kanaler till mitt mixerbord för att mixa. Jag har även 2st ECHO Lailya ljudkort som jag använt innan Focusrite kortet.

Echo korten har 8 in samt 8ut. Kan jag köra den optiska utgången från Focusrite kortet, till den optiska ingången på ECHO korten för att få ut mer kanaler?

Eller blir detta problem med 2st drivrutiner i datorn för ljudkortet, samt clock problem?

ECHO korten har anslutning till PCI kort som sitter i datorn.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DU kan inte kombinera dem eftersom det nya ljudkortet är ett ljudkort och inte avsett att användas som en extern burk. Vad du behöver för att expandera med fler I/O, är externa omvandlare.

De båda Laylakorten har du kunnat köra tillsammans för att Echo's ASIO-driver är gjord för det, men om ASIO-drivern är gjord så, så fungerar det bara för likadana ljudkort eller ljudkort från samma tillverkare (beroende på hur drivern är gjord).

Eventuellt skulle det kunna funka att köra alla ljudkorten samtidigt med den generella drivern ASIO4ALL istället för de dedikerade drivrutinerna för ljudkorten, men där går det inte att hantera eventuella specialfunktioner för de olika ljudkorten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Oki, tackar för tipset.. Trodde nog att det inte skulle funka, och jag vill inte chansa att ha "gemensam" ASIO rutin. Har du tips på några bra externa omvandlare? Jag skulle ju vilja ha möjligheten att få ut så många kanaler som möjligt till bordet, Saffire kortet har ju dessutom 2 st optiska utgångar. Har sett att behringer har några "billiga" omvandlare. Men är de bra? eller skall man satasa på något annat? Finns det något begagnat som är bra tro? Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert några bra begagnade du kan få tag på, som rent märkesmässigt har bättre kvalitet än Behringer. Har själv en Behringer ADA8000 och är hur nöjd som helst. Har fått mycket bra recensioner vad gäller pris/kvalitet (mest "bang for the buck"). Finns andra härinne som kör den också och är nöjda vad jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

A16 från före detta Creamware/Sonic Core har återuppstått i ny tappning under namnet Ferrofish A16 Mk-II. 16st AD/DA i samma burk. Den kan vara ett intressant alternativ. 🙂 Den behöver förstås kompletteras med preamps också, om man ska koppla in mickar.

Om budgeten är större, så finns exempelvis RME ADI-8 DS eller Lynx Aurora 8 eller Aurora 16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat i manualerna för ljudkorten om något av dom kan köra i standalone-läge? Isf borde du kunna utnyttja lightpipe-anslutningarna för att komma åt AD/DA.

Sedan framgår det inte helt vilket operativsystem du kör. I OS X går det att länka flera ljudkort via core audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Kortet jag hr beställt är ett Focusrite Saffire 56. Vad jag tror så skall det ha "lightpipe". Kan du förklara mer vad det innebär med lightpipe? Jag kör Windows och Cubase.

Jag skickar en länk med lite info om kortet här :

http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/liquid_saffire_56/specifications/

Det hade verkligen varit kanonbra att få ut så många kanaler som möjligt till ett mixerbord. Tyvärr är det ju bara 8st analoga outputs på kortet, och 16 outpouts via adat, om jag fattat det rätt. Finns det andra sätt att få ut fler kanaler på detta kortet till ett mixerbord?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag antog att du hade ljudkorten på plats.

Med lightpipe menar jag samma sak som när du skriver ADAT. Protokollet heter egentligen ADAT lightpipe.

Kolla manualen till Lynx-korten. Sök efter uttryck som stand alone.

Om man följer din länk till Focusrites produktsida för Saffire 56 och klickar på downloads hittar man en pdf som heter just User Guide Saffire PRO Standalone.pdf

Ladda hem och läs. Jämför med vad som står i Lynx. Funkar det åt ena eller andra hållet är det troligtvis det smidigaste sättet att koppla ihop dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

I pdf'en jag länkade till står det att Saffire 56 kan användas standalone och att ett av användningsområdena just är som extern AD/DA-omvandlare. Det du behöver göra då är att konfigurera enheten för det och sedan ansluta den till Layla via ADAT lightpipe som vilken extern AD/DA-omvandlare som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Japp, att använda Saffire kortet som standalone verkar ju inte vara något problem. Men jag hade tänkt mig inspelningskedjan så här :

Jag spelar in allt via min PC som är ansluten till Saffire kortet. Echo korten är tänkt att enbart användas för fler utgångar till ett mixerbord, dvs de skall inte alls användas till inspelning.

Skulle man kunna gjort så här att man hade en dator enbart för Echo korten, men ändå kopplat ihop Echo korten med Saffire kortet via de optiska utgångarna.

Eller kommer de då att uppstå massa Latency eller clock problem, om man gör på detta sättet?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade manualen till Layla24 på echoaudio.com. Precis som du säger står inget om standalone-läge. Däremot hittade jag det här:

Monitor during playback

In the default mode, your Echo product allows you to monitor your input signal

whether you are recording, playing back, or simply idle.

Med lite tur klara Layla24 att arbeta utan anslutning till dator. Default skickar den då antagligen ADAT in till ADAT ut, vilket inte hjälper dig. Men du kan testa att ställa in signalflödet som du vill ha det, sedan stänga av datorn och kolla om inställningarna sparas i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för all hjälp! Jag läste på något forum att Echo korten måste användas med PCI korten i PC´n.

http://homerecording.com/bbs/equipment-forums/rack/echo-layla-24-96-without-pci-313049/

Men även om man har PCI korten i en annan dator så skall det väl gå att göra som du skriver. Köra Adat ut från Saffire kortet till Adat in på Echo korten. Då borde man ju få 16 utgångar till mixerbord via Echo korten, och sedan kan jag väl ta resterande 8 utgångar från Saffire kortet till mixerbordet. Totalt 24 utgångar till mixerbordet.

Men frågan är ju om det blir någon form av latency problem med två stycken datorer inkopplade? Men rent logiskt skickar ju Saffire kortet bara ut ljudet till Echo korten som sedan bara skickar iväg ljudet till mixern.. Tror du detta kan fungera?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Men frågan är ju om det blir någon form av latency problem med två stycken datorer inkopplade? Men rent logiskt skickar ju Saffire kortet bara ut ljudet till Echo korten som sedan bara skickar iväg ljudet till mixern.. Tror du detta kan fungera?

Om du sköter routingen av in- och utgångar i ljudkortets egen mixer borde fördröjningen bli försumbar. Det kan vara bra att veta att olika omvandlare kan ha olika fördröjning. Ta Saffire 56 som exempel. De två första analoga ingångarna har en längre fördröjning än de sex andra. Kan vara bra att veta vid inspelning.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

De två första analoga ingångarna har en längre fördröjning än de sex andra. Kan vara bra att veta vid inspelning.

Hmm...var har du hittat de uppgifterna? Hur stor skillnad är det?

Jag har i alla fall inte hört (som jag reagerat på) någon fördröjning; har spelat in 14 kanaler (OH vä/hö ligger just nu på Liquid-kanalerna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...var har du hittat de uppgifterna? Hur stor skillnad är det?

Jag lånade en Saffire 56 för utvärdering och mätte upp det. Det spelar ingen roll om man använder sig av lajningången eller mikrofoningången eller om man har liquid-funktionerna aktiverade eller inte. Vill minnas att det handlar om fördröjning motsvarande att man flyttar ljudkällan 15 centimeter. Det gör stor skillnad vid t ex fleruppmicking av förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.....det borde betyda problem i så fall då jag använder de 2 första kanalerna som OH och resten går in i de andra sex. Har även en 9:e kanal på Behringern (ADA8000).

Jag antar att du upplevde det som ett problem?

Du köpte inget och var det i så fall en av anledningarna?

Edit: Ber om ursäkt för lite OT och trådkapning, men blev intresserad av Joachimes kommentar då jag nyligen köpt ett Saffire 56

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm detta va intressant! Jag har inte fått mitt Saffire kort ännu, men det måste väl

gå att spela in på alla kanalerna samtidigt? Hur har Behringen ADA8000 fungerat för Blues boy? Har den funkat fint tillsammans med saffire kortet?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in 15 kanaler samtidigt som max, men jag antar att den sista (16:e) skulle funka också. Men det Joachime skriver är mycket spännande. Måste se om jag själv kan testa det på något sätt. Borde ju innebära en hel del fasproblem, om jag fattar det rätt......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.....det borde betyda problem i så fall då jag använder de 2 första kanalerna som OH och resten går in i de andra sex.

Egentligen inte nu när du är medveten om det. Fördröjning motsvarande 15 cm har ingen större inverkan på ett överhängspar. Kopplar man däremot in en del av ett stereopar på liquid-kanalerna och den andra på en av de övrgia kommer man få problem.

Jag antar att du upplevde det som ett problem?

Du köpte inget och var det i så fall en av anledningarna?

Jag tycker det är konstigt att Focusrite valt den lösningen. Det hade varit enkelt att fördröja övrgia 6 så att dom matchade liquid-kanalerna. Speciellt som fördröjningen är konstant. Dessutom ett problem att de inte informerar om saken. Även om jag förstår varför. Det är ju inget bra säljargument direkt.

Jag var inte i köpartagen när jag provade Saffire 56. Hade enbart tagit på mig att utvärdera det. Jag har några synpunkter på interfacet utöver fördröjningen. Den första är att jag inte tycker liquid-emuleringarna låter särskilt bra. De gånger jag testade lät det alltid bättre när jag stängde av liquid-funktionen. Dessutom konstigt att man inte kan lägga på emuleringen i efterhand. Det hade varit mer funktionellt.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom konstigt att man inte kan lägga på emuleringen i efterhand. Det hade varit mer funktionellt.

Det håller jag med om till 100%.

Jag tyckte jag läste hyfsat mycket om kortet innan jag köpte det, men kan nog inte påminna mig att jag sett något om fördröjning på liquid-kanalerna.

Tack för bra/nyttig information, Joachime.

Den första är att jag inte tycker liquid-emuleringarna låter särskilt bra.

Vad gäller emuleringarna kan jag själv inte uttala mig om dess duglighet då jag inte testat dem på något bra sätt ännu, men jag litar fullt på ditt omdöme.

Var det länge sedan du testade kortet? Kan de ha ändrat något i någon firmware version för att ha rättat till fördröjningarna?

Hur gör jag enklast och på bästa sätt för att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det länge sedan du testade kortet? Kan de ha ändrat något i någon firmware version för att ha rättat till fördröjningarna?

Hur gör jag enklast och på bästa sätt för att testa?

Ja, jag testade när kortet kom. Dom kan ha justerat det i senare upplagor, men jag undrar om det går att åtgärda med firmware. Jag gissar att man löst det så att inkommande signal alltid passerar liquid-kretsen, oavsett om den är aktiverad eller ej. Därav den extra fördröjningen.

Eftersom det inte blivit något buzz om det här tror jag Focusrite inte brytt sig om att ändra det.

Det enklaste sättet att testa är att skicka ut signal genom två utgångar på kortet, routa dom tillbaks in i en liquid-kanal och en vanlig kanal, spela in dom på varsitt spår och sedan zooma in på vågformerna. Kollade upp mina värden och de landade på 11 samples, vilket motsvarar 7-8 centimeter vid 44,1 kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för denna informationen! Kan vara mycket bra att veta.

När jag tänkt spela in gitarr här hemma så är tanken att mika upp stärkaren med 2st mikar.

En Shure SM57 för när mikning samt en Rode NT2 som en liten avstånds mik.

Dessa är tänkt att köras via Liquid kanalerna. Eftersom Rode miken kommer placeras kanske 20 cm från stärkaren så kanske detta kan medföra fas problem. Skall jag fasvända en av kanalerna på liquid kanalerna för bästa resultat vid en sådan här inspelning?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tänkt spela in gitarr här hemma så är tanken att mika upp stärkaren med 2st mikar.

En Shure SM57 för när mikning samt en Rode NT2 som en liten avstånds mik.

Dessa är tänkt att köras via Liquid kanalerna.

Så länge du inte blandar liquid- och vanliga kanaler för samma ljudkällor och samma avstånd är det inga problem.

Mickar du däremot samma ljudkälla på olika avstånd bör du alltid kolla fasen oavsett vilka preamps, ljudkort och omvandlare du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste sättet att testa är att skicka ut signal genom två utgångar på kortet, routa dom tillbaks in i en liquid-kanal och en vanlig kanal, spela in dom på varsitt spår och sedan zooma in på vågformerna. Kollade upp mina värden och de landade på 11 samples, vilket motsvarar 7-8 centimeter vid 44,1 kHz.

OK. När du skriver routa, funkar det att dra en kabel från utgången på tex kanal 7 & 8 och sedan koppla in den i 1 (Liquidkanal) resp. 3?

Eller måste jag in och försöka grotta i MixControl? För då är jag rökt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...