Jump to content
Annons

Lite snabba generella tips vid mixning av inspelad rocklåt?


johle

Recommended Posts

Tjena allihop!

Jg sysslar mestadels med elektronisk musik, och då producerar/mixar/mastrar jag allt själv. Därmed blir aldrig mixning något riktigt eget steg i processen, det smälter ihop med producerandet.

Nu har jag blivit tillfrågad av en kompis att mixa en låt åt deras band, som är åt rockhållet. De kan absolut inget om mixning, de har bara ställt in nivåerna i stort sett.

Generellt tänkte jag att man bör fixa bas och trummor så de känns lite mer samanhängande, med kompression t.ex. Sen att EQa så att dessa inte grötar ihop sig.

Dock så har jag ingen direkt koll på rverb/delay på sådant här. Kör man mycket sånt på gitarrer etc?

Är handlar såklart om smak...

Men undrar bara över lite generella tips?

Vad brukar ni BÖRJA med?

Allt beror såklart på.

Men några tips? 🙂

Allt uppskattas!

Trevlig helg!

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med eq! Det är väl det viktigaste. Sen om du märker att någon nivå blir svår att hålla i schack så kan du slänga på en kompressor, det finns oftast väldigt bra presets i dom flesta kompressorpluggar om du inte har koll på dom olika spakarna. Kanske får ratta lite på threshold beroende på hur stark signalen in är. Reverb kan ju vara snyggt, men det kan vara en idè att vara försiktig, och kanske skära lite i dom högsta frekvenserna så det inte grötar sönder med alla ess. Skär bort all botten på saker som inte behöver den.

Lite basix..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Jag undrade också kring hur ni gör med "riktiga" inspelade instrument. Jag är van att komprimera saker rätt hårt. Men nu vill man ju inte döda den "levande" känslan så att säga. Jag funderade också på trummorna. Brukar ni separera kick och snare, och sen komprimera resten av kitet med samma kompressor via en buss, eller kör ni allt genom samma?

Finns garanterat många olika vägar att gå, så ville bara höra hur ni brukar tänka om ni får ett helt orört paket med wav-filer, som ska mixas med denna typ av musik 🙂

Jag brukar vara rätt detaljorienterad, så fokus kommer nog ligga vid att få lite schysst punch i low-end, och få rösten att sticka ut "snyggt". Hur man nu gör det 😛 "Inte grötigt" är mitt mål! 🙂 Kan tänka mig att inspelningen är rätt low-end med mycket läckage... så det blir en intressant utmaning!

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lika många sätt som det finns mixtekniker/ljudtekniker/inspelningstekniker och allt vad det heter. 😉

Jag brukar ha kompressor på alla separata trummor som behöver det. Skickar allt till en bus och kör lite kompressor där också (tillsammans med basen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lika många sätt som det finns mixtekniker/ljudtekniker/inspelningstekniker och allt vad det heter. 😉

Jag brukar ha kompressor på alla separata trummor som behöver det. Skickar allt till en bus och kör lite kompressor där också (tillsammans med basen)

Den inputen tackar jag också för! 🙂 Försöker skaffa mig en bild!

Givetvis borde jag läsa igenom guider/forum (böcker) för att mixa såna här låtar. Men nu fick jag en förfrågan med bara en dags förvarning, så därför skapade jag denna tråd 🙂 Det kan ju inte skada? Redan nu vet jag ju lite mer!

Tack!

EDIT: Läste runt på lite av de andra trådarna om mixning här på forumet, samt Googlade på mixning av bas/trummor/ gitarr etc. I slutändan blev det jäkligt schysst faktiskt 🙂 Både jag och min kompis blev nöjda, så tack för era tips!

Redigerat av johle
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer nog att dyka upp snart 🙂 Länkar då!

EDIT: Blev ju verkligen ingen rocklåt i slutändan. hade fått lite annan info först. Se min andra tråd för slutresultatet 🙂

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...