Ken Kängström Postat 23 februari 2005 Dela Postat 23 februari 2005 Hej igen. Skapade en ny tråd iom att denna har ny innebörd =). Nu vet jag att intresset finns. Och jag har redan börjat på den och har en del punkter att gå igenom. Men kom gärna med förslag. Vad är det som inte funkar? Vad vill ni lära er osv osv. Detta för att få med så många punkter som möjligt och för att de flesta ska ha något att hämta ur den =). MVH//Kenny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 23 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 23 februari 2005 Seså beskriv era prblem nu. Se mig som trummprogrammeringspsykologen =). Sekretessbelagt på allmänt forum 😆 Dubbelmoral igen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Ta upp det där med dynamik och att en trummis har fyra (4) extremiteter som ofta spelar med olika anslag... och med lite olika timing.. t.e.x flamslag.. sen det där med pukrullningar och spökslag.. Att bara lära ut accentueringar beroende på typ av komp kan göra skitmycket för svänget *Bomparradisch* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonte Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Håller med Demoniqus där... Jag har problem med: 1. Dynamik.. Vadå, slår inte alltid trummisen lika hårt? Jag kör alltid volymen på 100 😉 2. Spökslag? Är det när datorn spelar lite som den vill? 3. Timing? Jag klickar in mina trummor och timear alltid exakt, är det fel? 🙂 4. Fillins... Det värsta jag vet. Pukor är inte att tänka på 🙂 5. Variation? Jag gör ett enkelt trumkomp, och sen får det gå genom hela låten såvida inte stilen förrändras. Tips typ gå från hihat till ride eller slänga in extra tillslag på virvel eller bas eller vad man kan tänkas göra... Vafan, jag ska nog inte programmera trummor, blir ju bara deprimerad... Trummickarna är ju på väg in, så trummisen får görat istället 😆 Ärligt, kör med DFH och hade varit väldigt tacksam för en guide som sagt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 24 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2005 Demonen: Bra tips. Hade funderat över de punkterna innan du skrev, utom spökslag i ren form. Kommer garanterat med i guiden. Tack så mycket =). Jonte: Kommer ta upp alla de punkter som du skrev. Det är enklare än vad man tror. Gör du "rätt" en gång så har du hajjat vinken inför framtiden 😆. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chrille Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Grymt! En guide skulle från min sida vara enormt uppskattat! Faktum är att jag hittils programmerar mina trummor i Guitar Pro (not/midiprogram) och låter Groove Agent spela upp dem. Resultat blir väl, ärligt talat, sådär. Funderar starkt på att införskaffa DFH, men jag antar att man kan få lite uppslag av guiden även till GA. Hur som helst - räkna med mig som ivrig läsare 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 24 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2005 Grymt! En guide skulle från min sida vara enormt uppskattat! Faktum är att jag hittils programmerar mina trummor i Guitar Pro (not/midiprogram) och låter Groove Agent spela upp dem. Resultat blir väl, ärligt talat, sådär. Funderar starkt på att införskaffa DFH, men jag antar att man kan få lite uppslag av guiden även till GA. Hur som helst - räkna med mig som ivrig läsare 😆 Det enda du behöver är en sequencer och möjlighet att kunna ställa velocity (som går på alla sequencers jag testat) =). Kommer som sagt att gå igenom hur pass viktiga bra samplingar är, och öven hur långt man kan komma med programmering utan bra samplingar. De flesta borde nog hitta något av värde =). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockmasse Postat 25 februari 2005 Dela Postat 25 februari 2005 ok.... jag glider från lite...men vad vore en riktig trummis i jämförelse? ha ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 Du kan väl ta upp eventuella fördelar (om det nu är fördelar...) med att "spela" trummorna på midiklaviaturet, som alternativ till att "musprogrammera". Och det där med kvantisering. jag ser fram emot dokumentet. /Bengan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zauron_87 Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 Det lät as bra med en guide det uppslatar nog många och även ja men vilka prog har du tänkt dig göra en guide på asså inom trummorna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 reason är grunden, eller snarare, addic använder reason.. men eftersom det ska programmeras i sequncern så spelar det ingen större roll. Det blir en allmän guide mao. //smulan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 Skänk oss "gamlingar" som gjorde musik halva förra århundradet också. Vi snackar MIDI, eller hur? Måste sequenserprogrammet ha stöd för ASIO? Och vilken ASIO gäller? Eller räcker det med ljudkortets egna drivisar? Hur får man ljud ur MIDI? Måste man ha en "synth" som spelar eller ska man använda en plugg som använder "wavar"? Det vill säga...the basic stuff from the beginning... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 Skänk oss "gamlingar" som gjorde musik halva förra århundradet också. Vi snackar MIDI, eller hur? Måste sequenserprogrammet ha stöd för ASIO? Och vilken ASIO gäller? Eller räcker det med ljudkortets egna drivisar? Hur får man ljud ur MIDI? Måste man ha en "synth" som spelar eller ska man använda en plugg som använder "wavar"? Det vill säga...the basic stuff from the beginning... 🙂 Inte så men vi kan inte lägga på Addic för mycket om vi vill att han någon gång skall bli klar. Det finns väl många andra guider på internet (eller i tidningen studio) som beskriver vad midi och asio är och till vad det behövs. Håll dig till själva trumprogrammeringen addic så att du kan göra den guiden så bra som möjligt. Sen när du väl har gjort den färdigt så kan du kanske fila på sånt här ifall du har orken kvar det är mitt råd! Jag har skrivit för många gitarrlektioner så jag vet lätt det blir att bli omotiverad av att vara för ambitiös. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 Inte så men vi kan inte lägga på Addic för mycket om vi vill att han någon gång skall bli klar. Det finns väl många andra guider på internet (eller i tidningen studio) som beskriver vad midi och asio är och till vad det behövs. Ja, du har nog en poäng där Shadows. Jag får inte kläm på det bara. Bortse från mitt inlägg Addic... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 När det vara temat "Inspelning trummor" i Studio så pratade ju killen i artikeln mycket om hur han tyckte att rytmen kunde ändras bara genom att man slog hårdare vissa gånger och så där. Tror jag. Egentligen sa han nog att det är viktigt att trummisen får absolut rätt lyssning så att han hör exakt vad han gör, eftersom rytmen kan ändras om ljudteknikerna senare börjar ställa de inbördes nivåerna. Men jag tolkade det som det jag skrev först i a f. Sen kanske det är intressant att få lite hints om hur/vad man ska tänka på om man flyttar spåren i tiden mot varandra. Säg att man t ex har virveln själv på en kanal, så kan man ju ibland tydligen få bättre häng om man fördröjer den en aning (=slaget kommer lite senare än det borde göra rent teoretiskt). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.