Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu vet jag att det finns en spikad tråd om detta ämne (oh, shame on me..) dock så har de senaste som postat inte fått svar där, så chansar här.

Är sjukt grön i när det kommer till inspelning/mix, så lid med/åt mig.

Sitter med för-produktion med bandet just nu, och lider av, som så många andra, av knaster.

Kör på en ny burk; i7a, 16gb ram, ssd-disk och så vidare.

Ljudkortet är ett gammalt NI Audio Kontrol 1. Cubase 6 är 64bit.

I mina yngre dar så körde jag och led av att knaster och sådant som smet sig in i inspelningarna, vilket berorde på för låg buffert. Detta kombinerad med dålig dator gjorde ju sitt.

Nu lider jag av knaster som dyker upp lite var samt, men som inte är i ljudfilerna. Alltså aldrig på samma ställe.

Försökt kolla igenom så många tips som möjligt i den spikade tråden och följa tips och tricks där, inget har dock hjälp.

Nå tips?

Annons
Postat (redigerat)

Vad jag förstår har du alltså redan testat olika buffertinställningar, drivrutiner till ljudkortet, kablar osv?

Hör du något knaster när du spelar upp en vanlig musikfil/CD? Alltså inte från Cubase.

Edit: Här finns lite tips http://www.native-instruments.com/knowledge/questions/847/Windows+7+Tuning+Tips+for+audio+processing

Redigerat av BluesBoy
Postat

Har du inaktiverat allt skit som kan tänkas lägga sig i? Trådlösa nätverkskort, andra ljudkortsdrivrutiner, program som tickar i bakgrunden via kör->msconfig->startup programs etc? Prioriterat bakgrundstjänster? Stängt av AERO o.d (har förvisso mindre betydelse på kraftfull burk).

Alla drivrutiner uppdaterade? Spelar du in på separat disk? Har du några pluggar i projekt som kan tänkas generera klick e.d. Demoversioner är kända för det.

Postat

Nu vet jag att det finns en spikad tråd om detta ämne (oh, shame on me..) dock så har de senaste som postat inte fått svar där, så chansar här.

Är sjukt grön i när det kommer till inspelning/mix, så lid med/åt mig.

Sitter med för-produktion med bandet just nu, och lider av, som så många andra, av knaster.

Kör på en ny burk; i7a, 16gb ram, ssd-disk och så vidare.

Ljudkortet är ett gammalt NI Audio Kontrol 1. Cubase 6 är 64bit.

I mina yngre dar så körde jag och led av att knaster och sådant som smet sig in i inspelningarna, vilket berorde på för låg buffert. Detta kombinerad med dålig dator gjorde ju sitt.

Nu lider jag av knaster som dyker upp lite var samt, men som inte är i ljudfilerna. Alltså aldrig på samma ställe.

Försökt kolla igenom så många tips som möjligt i den spikade tråden och följa tips och tricks där, inget har dock hjälp.

Nå tips?

Vad har du för latency ? Har du lågt kan du prova med att öka den. Hade samma problem med min gamla dator om jag hade många spår. då lät det ok när jag höjde latencyvärdet på ljudkortet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.