Jump to content
Annons

Akustikbehandlig, hör ingen skilnad i monitorerna


rockstone

Recommended Posts

Jag har hört och läst att det ska bli så stor skilnad för lyssningen om man dämpar på rätt sätt och har dämpgrejer under monitorerna och diffusorer och ni vet....................

Nu är det så att jag har yamaha hs 50 monitorer och subbasen i den serien(kommer inte ihåg vad den heter nu men) och jag har testa att dämpa men akustikplattor och diverse grejor men jag hör ingen skilnad alls. Är det p.g.a. att det är kassa monitorer eller vad gör jag för fel? har ju även testat dom i olika rum med men jag hör ingen större skilnad då heller. när jag läser här på forumet så ska det ju va viktigare att akustikbehandla änn att byta monitorer.

Varför hör jag ingen skillnad?

kassa monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har exprimenterat lite med akusikplattor byggd av glasfiber ull, flyttat runt monitorerna i olika rum haft typ liggunderlag under monitorerna, jag ville bara kolla om jag kunde höra nån skilnad för det ska ju göra så mycket att akustikbehandla..............men eftersom jag inte hör nån skilnad, ska jag då vara nöjd och tänka att detta är det bästa ljud som går att få ur dom här monitorerna. anledningen att jag har exprimenterat är att jag aldrig hör någon bas ur hs 50 men det kanske man inte ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte får någon bas så kan det beror på utsläckningar som du får på grund av placeringen och stående vågor i rummet (eller någon signalkabel som har faserna vända...). Att placera en sub kan vara lite besvärligt ibland, så börja utan den när du provar dig fram, så kan du lägga till suben när det andra är ok. Monitorerna ska gå ner till 55Hz enligt info på Yamahas hemsida, så det finns bas i dem även om den inte går jättedjupt.

Kolla i min artikel om akustikbehandling så kanske du i bästa fall kan upptäcka några uppenbara fel du har gjort: http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite knapphändig information men precis som Claes säger så låter det troligt att du har sweetspot i en rumsnod (fasutsläckning) och/eller att suben är felplacerad. En enkel grej du kan testa är tt spela upp ett sinussvep (utan suben inkopplad) och prova att skjuta SW fram och tillbaka för att hitta en plats med jämnast möjliga respons i basen. Finjustera med att flytta monitorerna i djupled. Ställ sedan suben i sweetspot och kryp runt på golvet och lyssna efter en plats med jämnast basrespons - där ställer du suben. När du gör detta räcker det med att svepet spelar upp, till och med den frekvens du ställer delningen på. 50 Hz låter som en för låg delning.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...