Jump to content
Annons

Bra synth som passar att koppla ihop med mjukvara?

Thor

Recommended Posts

Hej!

Jag letar efter en bra synth som passar bra till att koppla ihop med mjukvara. Exempelvis vill jag kunna koppla ihop den till en mjukvarusynth i musikprogrammet Reason. Det ska alltså finnas reglage på den, så som "knobs" och "sliders" (vad det nu heter på svenska) som ska gå att ställa in så att de är sammanbundna till olika effekter / moduleringar i musikprogrammet.

Förtydligande: när jag rör på ett reglage på synthen, så vill jag att den effekt jag själv väljer ska röra sig på samma sätt i programmet. 🙂

Jag letar efter något rätt billigt, gärna under 1000-lappen, max 2000. Men ändå bra kvalitet för det priset förstås. Tips?

Dela på andra sajter

Annons

Hej Thor,

Välkommen till forumet!

Om jag förstår dig rätt så är det inte en synth du är ute efter utan en midiklaviatur, stämmer det? 🙂

Eller, är du ute efter en synth med inbyggda ljud som även kan skicka midi via rattarna?

Jag chansar och gissar på det första alternativet. 🙂

Det finns en uppsjö av midiklaviaturer men är du ute efter något bra som lär täcka dina behov under en tid framöver så behöver det inte kosta mycket alls. M-Audio gör kanongrejer. Hur många tangenter behöver du?

Här är ett bra alternativ som kostar dig 984.55:- + frakt. http://www.thomann.de/se/maudio_oxygen_49_3rd_gen.htm

Behöver du inte 49 tangenter kommer den även i en variant med 25 tangenter och kostar då 612.02:- +frakt.

M-Audio Oxygen serien är känd sen länge och har tjänat tusentals hemmapysslare under många år.

Lycka till!

Mvh

Anders

Dela på andra sajter

Ha

Här är ett bra alternativ som kostar dig 984.55:- + frakt. http://www.thomann.d..._49_3rd_gen.htm

Behöver du inte 49 tangenter kommer den även i en variant med 25 tangenter och kostar då 612.02:- +frakt.

Har den du länkade och det är ett helvete att ställa in alla sliders och knobs. Har inte lyckats än och inga direkt instruktioner följer med heller...

Dela på andra sajter

Hej DrivKraft,

Tack för välkomnandet och ett mycket bra svar! 🙂

Jag glömde skriva att det naturligtvis ska finnas en klaviatur på den. Jag hade visserligen tänkt mig en synth med klaviatur, för jag skulle vilja kunna spela på den även för sig själv. Den du länkade till ser bra ut, men finns det någon liknande som den du rekommenderade (dvs också har programmerbara reglage), fast som även är synth?

Ha

Har den du länkade och det är ett helvete att ställa in alla sliders och knobs. Har inte lyckats än och inga direkt instruktioner följer med heller...

Detta låter ju inte bra. Andra som provat får gärna skriva, framför allt ge tips på bra grejer, gärna som ni provat själva och kan rekommendera.

Redigerat av Thor
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.