Guitar Nilsson Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 En "electret" småmembrans konding, är det annorlunda teknik än vanliga kondingar? Håller på att spana på en Sennheiser e614. Jag ska ha den till både studioinspelningar och som livemickning, OH på trummor, så ju mindre rundgångskänslig den är ju bättre. Nånstans såg jag nån som skrev att förr i världen var electret-mickar typ skit, men nu är det finemang. Här får den ju överdrivet bäst-recensioner. http://www.sweetwater.com/store/detail/e614
trombonisten Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Det finns olika sätt att bygga mikrofoner på. Precis som alla tekniska saker så blir en mikrofon alltid en kompromiss mellan olika krav. Några exempel på krav som krockar: storlek, frekvensgång, känslighet, kostnad, behov av matning, riktningskänslighet, "sound" med mera. Exakt hur ingenjörerna och tillverkarna angriper de här kraven gör att mikrofonerna blir olika och passar olika bra för olika sammanhang. Vilket ju är själva orsaken till att det finns olika att välja på. Elektret innebär att mikrofonkapseln inte behöver någon spänningsmatning. Spänningen är i stället "inbyggd" i ett plastmaterial - electret. I en vanlig kondensator kommer spänningen utifrån kapseln. Men signalen från en kondensatormikrofon behöver alltid förstärkas innan den kan gå ut i en mikrofonkabel. Det är orsaken till att kondensatormikroner alltid behöver spänningsmatning, antingen via så kallad fantom-matning eller genom ett batteri. Det finns då alltid en förstärkare i mikrofonen, kanske så enkelt som en enda transistor och några komponenter runt-ikring. Och det stämmer att tills för några år sedan var elektreter oftast billiga och dåliga mikrofoner medan dyra och bra mikrofoner nästan alltid var kondensatormikrofoner. Nu är världen mycket mer förvirrad, men en salig blandning av billiga och dyra och bra och dåliga mikrofoner oavsett vilken teknisk lösning som används inuti. Det går enligt min åsikt inte att säga särskilt mycket alls om hur en mikrofon fungerar i en viss användning utgående från om det är en electret eller en kondensator, det är helt enkelt bara olika lösningar på tekniska problem. Det går absolut inte att säga att den ena tekniska lösningen är bättre än den andra. Det finns bara ett sätt att veta hur en mikrofon fungerar och det är att prova den och jämföra med andra mikrofoner i samma användning. Gunnar NOT: elektret-mikrofoner är rent tekniskt ett specialfall av kondensatormikrofon, men jag väljer ovan att kalla skriva lite kortare. För den som riktigt vill fördjupa sig i kondensator-mikrofoner finns den idag även en variant som bygger på växelspänning i stället för likspänning (som är det vanliga). Växelspänning används i stort sett bara i Sennheisers MKH-mikrofoner. Alldeles oavsett teknisk lösning så är det rätt ointressant för en vanlig användare -- det som räknas är hur just en viss mikrofon låter på en viss källa.
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2012 Trådstartare Postat 16 januari 2012 Tack för utförligt svar! 🙂 E614 ska ha fantommatning ändå står det.
IDF Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Det finns olika sätt att bygga mikrofoner på. Precis som alla tekniska saker så blir en mikrofon alltid en kompromiss mellan olika krav. Några exempel på krav som krockar: storlek, frekvensgång, känslighet, kostnad, behov av matning, riktningskänslighet, "sound" med mera. Exakt hur ingenjörerna och tillverkarna angriper de här kraven gör att mikrofonerna blir olika och passar olika bra för olika sammanhang. Vilket ju är själva orsaken till att det finns olika att välja på. Elektret innebär att mikrofonkapseln inte behöver någon spänningsmatning. Spänningen är i stället "inbyggd" i ett plastmaterial - electret. I en vanlig kondensator kommer spänningen utifrån kapseln. Men signalen från en kondensatormikrofon behöver alltid förstärkas innan den kan gå ut i en mikrofonkabel. Det är orsaken till att kondensatormikroner alltid behöver spänningsmatning, antingen via så kallad fantom-matning eller genom ett batteri. Det finns då alltid en förstärkare i mikrofonen, kanske så enkelt som en enda transistor och några komponenter runt-ikring. Och det stämmer att tills för några år sedan var elektreter oftast billiga och dåliga mikrofoner medan dyra och bra mikrofoner nästan alltid var kondensatormikrofoner. Nu är världen mycket mer förvirrad, men en salig blandning av billiga och dyra och bra och dåliga mikrofoner oavsett vilken teknisk lösning som används inuti. Det går enligt min åsikt inte att säga särskilt mycket alls om hur en mikrofon fungerar i en viss användning utgående från om det är en electret eller en kondensator, det är helt enkelt bara olika lösningar på tekniska problem. Det går absolut inte att säga att den ena tekniska lösningen är bättre än den andra. Det finns bara ett sätt att veta hur en mikrofon fungerar och det är att prova den och jämföra med andra mikrofoner i samma användning. Gunnar NOT: elektret-mikrofoner är rent tekniskt ett specialfall av kondensatormikrofon, men jag väljer ovan att kalla skriva lite kortare. För den som riktigt vill fördjupa sig i kondensator-mikrofoner finns den idag även en variant som bygger på växelspänning i stället för likspänning (som är det vanliga). Växelspänning används i stort sett bara i Sennheisers MKH-mikrofoner. Alldeles oavsett teknisk lösning så är det rätt ointressant för en vanlig användare -- det som räknas är hur just en viss mikrofon låter på en viss källa. Efter lång tids paus från forumet, dyker jag upp och slås av att jag saknat expertisen här. Gunnar levererar återigen! 🙂 Efter att skumläst tråden lite var min plan att flika in med: Det finns inga mikrofoner som låter dåligt, de har bara olika användningsområden
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2012 Trådstartare Postat 16 januari 2012 Efter lång tids paus från forumet, dyker jag upp och slås av att jag saknat expertisen här. Gunnar levererar återigen! 🙂 Efter att skumläst tråden lite var min plan att flika in med: Det finns inga mikrofoner som låter dåligt, de har bara olika användningsområden Välkommen tebax! Du har säkert rätt, halvbilliga mickar i dagens läge är så bra det känns onödigt att köpa de riktigt dyra. Låtarna blir inte bättre för det.
pressrec Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Efter lång tids paus från forumet, dyker jag upp och slås av att jag saknat expertisen här. Gunnar levererar återigen! 🙂 Efter att skumläst tråden lite var min plan att flika in med: Det finns inga mikrofoner som låter dåligt, de har bara olika användningsområden Det där kan jag nog bara inte hålla med om.
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2012 Trådstartare Postat 16 januari 2012 Det där kan jag nog bara inte hålla med om. En mick med "furt" ljud, kan väl passa ibland den med? Fotnot: Furt = Fult på Ljusnespråk.
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Välkommen tebax! Du har säkert rätt, halvbilliga mickar i dagens läge är så bra det känns onödigt att köpa de riktigt dyra. Låtarna blir inte bättre för det. Det där beror helt på vilken musik man jobbar med. Valet av mikrofoner kan vara helt avgörande för resultatet.
Florian le Sage Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 IDF haha kul att se dig igen, jag var oxå borta ett bra tag... Om tråden då, minns att farsan hade ett par electretmickar på 70-talet som tydligen var superbra jämföret med vad man brukade köra typ MD421 eller Shure osv och tillsammans med hans polare gjorde dom alldeles förträffliga gitarrinspelningar med dessa, nylonsträngat och spanskt och barnvisor varav vissa var med i en del kända produktioner typ Loranga Mazarin och D'artagnan (farsan jobbade på SR då). Så visst fanns det bra electret's då också är vad jag vill säga här...även om jag inte minns namnet på dom eller hur dom lät, jag var ju bara en parvel som storögt tittade och lyssnade på dom stora***
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2012 Trådstartare Postat 16 januari 2012 IDF haha kul att se dig igen, jag var oxå borta ett bra tag... Om tråden då, minns att farsan hade ett par electretmickar på 70-talet som tydligen var superbra jämföret med vad man brukade köra typ MD421 eller Shure osv och tillsammans med hans polare gjorde dom alldeles förträffliga gitarrinspelningar med dessa, nylonsträngat och spanskt och barnvisor varav vissa var med i en del kända produktioner typ Loranga Mazarin och D'artagnan (farsan jobbade på SR då). Så visst fanns det bra electret's då också är vad jag vill säga här...även om jag inte minns namnet på dom eller hur dom lät, jag var ju bara en parvel som storögt tittade och lyssnade på dom stora*** Var farsan studiosnubbe oxå?
Florian le Sage Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Nej han var tjuvskytt och brännvinsbaron***
hegobald Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 (redigerat) Elektretmikrofoner funkar inte utan bias spänning mig veterligt.. Därför behöver även dom fantommatning alternativt (och rätt vanligt) ett batteri. Redigerat 16 januari 2012 av hegobald
IDF Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 IDF haha kul att se dig igen, jag var oxå borta ett bra tag... Om tråden då, minns att farsan hade ett par electretmickar på 70-talet som tydligen var superbra jämföret med vad man brukade köra typ MD421 eller Shure osv och tillsammans med hans polare gjorde dom alldeles förträffliga gitarrinspelningar med dessa, nylonsträngat och spanskt och barnvisor varav vissa var med i en del kända produktioner typ Loranga Mazarin och D'artagnan (farsan jobbade på SR då). Så visst fanns det bra electret's då också är vad jag vill säga här...även om jag inte minns namnet på dom eller hur dom lät, jag var ju bara en parvel som storögt tittade och lyssnade på dom stora*** Florian gamle vän! Det var inte i förrgår. Vad kul med gamla ansikten (avatarer 😄 ) Mitt uttalande är i grund och botten att man kan hitta minst en användning för alla mickar. Oavsett om det gäller att micka stärkare eller att få efterklangen ur ett handfat. Att begränsa sig till fördomar kring en mick blir lite fel i min värld. Själv har jag massvis med mickar som många skulle snäsa åt, men jag gillar att leka fram ljud på alla tänkbara sätt och vips sitter man där en dag och upptäcker att micken från en leksaksbandspelare låter skitbra på trombon. YOU NEVER KNOW!! 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.