Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

VI har fått nya grannar under oss som klagar på mitt pianospelande. Då grannarna som bodde där innan aldrig klagade på det utgår jag från att ljudet inte är alltför högt men jag förstår att det är störande och för att bevara grannsämjan funderar jag nu på att isolera golvet. Eftersom jag aldrig gjort något liknande förut vänder jag mig nu hit för råd.

Rummet där flygeln står är ca 25 kvm stort. Flygeln står på tre ben med små metallhjul längst ner som antagligen skickar in en del ljud i golvet. Huset är byggt i slutet av 1800-talet och jag har uppfattat det som tämligen isolerat. Våra föregående grannar under oss spelade också piano och det hördes upp lite grann till oss om man stod rakt ovanför ljudkällan.

Hur går man tillväga för att isolera golvet? Hur gör man, vilket material använder man? Hur mycket kan det kosta? Är det möjligt att isolera golvet tillräckligt för att grannarna ska slippa störas? Hur många decibel kan man förvänta sig att isolera bort?

Finns det andra metoder än att isolera hela golvytan för att dämpa ljudet?

Tacksam för svar!

Redigerat av stadsbo1234
Annons
Postat (redigerat)

Pianospel i lgh hörs alltid mer neråt än uppåt, jag är rädd att ni inte kommer ifrån detta såvida ni inte bygger ett rum i rummet och det vill ni inte, lgh är ett gissel!!!

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Jag ringde upp ett företag som sysslade med ljudisolation och killen jag pratade med rekomenderade att lägga en 100x100cm platta SYLOMER med en träskiva över under varje hjul på flygeln och att detta kunde isolera en hel del. Någon är det någon som känner till SYLOMER, om denna föreslagna lösning kan tänkas funka och vad det kan tänkas kosta? (hittar ingen prisinformation på google)

Postat

Som Florian sa, vill du isolera för luftljud hjälper det inte bara med golvet.

Man kan komma åt att isolera hyfsat mot stom och vibrationsljud vid kontaktpunkterna dvs hjulen. Det kan eventuellt hjälpa en del. Dom som är duktiga kan räkna på det där dvs kontaktyta, pianots tyngd och fjädring som behövs beroende på frekvens.

Kanske finns nån här som vet mer om sylomer (jag har hört det nämnas flera gånger) annars fråga killen som rekommenderade det.

Postat (redigerat)

Att det är svårare att isolera luftljudet är jag införstådd på, och är därför främst intresserad av att minska på stom- och vibrationsljud som fortplantar sig ned genom golvet och in hos grannarna. Jag frågade grannen ovanför om han blev störd av mitt pianospel men han sa att det bara hördes behagligt i bakgrunden och inte var påträngande. Därför utgår jag från att anledningen till att grannarna tycker att det låter för mycket beror på att flygelns ben vibrerar ner i golvet så att extra ljud fortplantar sig ned till grannarna. I'm no expert though, det är därför jag är här 😛

Redigerat av stadsbo1234

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.