pxm Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Läste på ett annat forum om musikteori där någon förelsog sus på 3:an,4:an ,5:an, 6:an eller 7:an istället för ett G7b9 i II-V-I. Jag undrar om detta är korrekt och om det går att göra så ???? (själv har hag ladrig hört det förslaget förut.) mvh
Erik dP Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 (redigerat) Litet (säkert okomplett) snabbsvar. En del ackord flyttar 3an och kallas sus 2 (nedåt) eller sus 4 (uppåt) men låter rätt lika de ackord där 3an används men där lägger man till motsvarande ton och de kan då heta något med add X beroende på var sus X skulle vara för X. Dessa ackord kan ibland vara enklare att ta på gitarren / ibland svårare. Att add skulle resultera i en tvåa istället för en nia är nog bara en inversion. Motsvarande resonemang i andra tonarter. Att använda en sus istället för add är nog rätt OK i de flesta situationer då sus varken är dur eller moll. Lite osäkrare åt andra hållet då det då är viktigare att hålla reda på dur eller moll. Redigerat 16 januari 2012 av Erik dP
ake Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Jag undrar om detta är korrekt och om det går att göra så ???? (själv har hag aldrig hört det (...) förut.) Varför inte pröva att lyssna på det då ? 😉 Åke
Quoman Postat 21 januari 2012 Postat 21 januari 2012 Har lite svårt att förstå vad du menar? Antar att du är i tonarten Cm eftersom du använder G7b9 som en dominant. Är det korrekt uppfattat att du vill byta ut dominanten i en II-V-I till ett sus4ackord med grundtonen Eb, F, G, Ab eller Bb? Då är svaret, självklart! Det är inte förbjudet. Men det kan låta ganska märkligt i vissa av fallen. Eller frågar du ifall man istället för G7b9 kan skriva G7sus3, G7sus5, G7sus6 osv? Då är svaret: Nej! Sus betyder suspended, att tonen är en förhållningston till just tersen. Skriver man bara sus menar man oftast "suspended 4". Annars kan man skriva sus2 och då är det en "suspended 2" som förhåller sig till 3:an. En ters är ju redan en ters och alltså ingen förhållningston, inte heller kvinten, sexten eller septiman kan räknas som förhållningstoner till tersen.
Signia Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 (redigerat) Instämmer med Quoman ovan. Och "Korrekt" det beror även på vilken genre man talar om, t.o.m. vilken skola inom en given genre. I den wienklassicistiska- och romantiska skolan är sus-ackord en "prolongering", dvs en förlängning av grundackordet. Man lägger en anspänning som i oftast ska (ortodoxt) upplösas till dur/moll ters i samma ackord, eller (icke ortodoxt) bli den begynnande delen av en modulation. I Jazz/blues däremot hade sus-ackordet en liknande (men mindre ortodox) tillämpning ända tills efter Bebop/cool jazz tiden. Efter den tiden betraktas sus-ackord som ett helt fristående ackord (behövs ej upplösas) som används som effekt. Ett exempel på det är Herbie Hancocks "Maiden Voyage" http://www.youtube.com/watch?v=hwmRQ0PBtXU Så jag tror inte du behöver vara så rädd för musikpolisen. Betydligt fler musiker som blivit stora genom att bryta mot reglerna, än följa dom 😉 Redigerat 9 februari 2012 av Signia
pxm Postat 3 april 2012 Trådstartare Postat 3 april 2012 Suveränt - tack för bra svar och att ni delar med er. mvh
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.