Jump to content
Annons
  • 0

Fråga

Postat

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Recommended Posts

  • 0
Postat
Hur ska jag tolka ditt påstående då? 😕

M/S-kodning i mastring handlar om att bearbeta M och S separat. Till exempel skära botten i S men låta den vara obehandlad i M. Ett annat exempel är att man kan jobba hårdare med kompresion M.

När man är klar kodar man tillbaka det till L/R. Om det nu inte ska pressas på vinyl vill säga.

Annons
  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
M/S-kodning i mastring handlar om att bearbeta M och S separat. Till exempel skära botten i S men låta den vara obehandlad i M. Ett annat exempel är att man kan jobba hårdare med kompresion M.

När man är klar kodar man tillbaka det till L/R. Om det nu inte ska pressas på vinyl vill säga.

Tack så mycket för tipset! 😕 Att jag aldrig tänkt på att komprimera M-signalen istället för L+R. Eftersom S ofta innehåller känslig rumsakustik som man inte vill förlora vid kompression så är det ju att föredra att komprimera den mer kompakta M signalen där den mesta energin ligger. 🙂

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
Att skapa L + R kanaler från 2st mickar i en M-S konfiguration görs så här.

M + S summeras till kanal L

M + en fasvänd S summeras till kanal R.

Om man istället har L + R som man vill skapa en M + S signal av. Gör man på samma sätt då?

Alltså att man summerar L + R till en Mid signal och Summerar L + en fasvänd R till Side signal.

Ett annat sätt är ju att M skickas till buss 1 + 2 och S till 1 + 3

Buss 1 innehåller summan av M + S och man tar ut signalen via bussens direct out och in till en ledig kanal i bordet.

Till buss 2 + 3 behöver vi en specialkabel som tar de båda positiva ledarna från direct out på bussarna 2 + 3 och skapar då en signal av den potentialskillnad som råder mellan M-S signalerna.

Uh......... Summera? Tänk på att jag inte fattar normala datainspelningsprogram, jag har ju min Tascamporta som är uppbyggd som en gammal mixer ungf. Jag kan skicka en micksignal till två kanaler och fasvända den ena. Det borde väl funka? mittkanalen kör jag som vanligt på en kanal...

post-8284-1252593914_thumb.jpg

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Du måste skapa en Mittsignal genom att summera Mid-micken med Side-micken. Sen skapar du Sidosignalen genom att summera Mid-micken med fasvänd Sidemick.

Hänger du med Nilsson? 🙂

  • 0
Postat
Du måste skapa en Mittsignal genom att summera Mid-micken med Side-micken. Sen skapar du Sidosignalen genom att summera Mid-micken med fasvänd Sidemick.

Hänger du med Nilsson? 😛

Inte vet jag vad summera är för nåt. Finns det i en Tascam?

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Summera är att lägga ihop nåt.

Att summera 2 kanaler gör man tex genom att skicka dom till en gemensam grupp. 😛

  • 0
Postat
Inte vet jag vad summera är för nåt. Finns det i en Tascam?

Han menar summera som i att slå ihop antar jag!

Släng in trummorna med den separation du har och lägg dom inte så jävla tokbrett, kör du med myggor? Annars närmicka inte så hopplöst nära och gör som jag tipsade om att dela en mick på 2 pukor sedan har du ju OH...blanda ihop det så har du ett sjujäkla levande ljud...med bra trummis och det verkar ni ha, han kör ju med ROCKERS uppsättning, dvs en första puka helst på virvelstativ sedan 2 golv!

SKJUT! 😛

/aROCKER

  • 0
Postat

Jag hittade en sida där de beskriver det lika som jag tänkte;

# Route the recorded mid mic track to a channel in your mixer. Make sure that channel is panned to the center.1.

# Route the side mic track to a second channel. Pan that channel all the way to the left.2.

# Mult or copy the side mic track to a third channel. Pan that channel all the way to the right. Flip the phase of this channel. If you are using a mixer, you can use a direct out, a prefader send or your patchbay to create the mult'ed third channel.3.

http://www.uaudio.com/webzine/2005/december/index4.html

På sidan finns tom exempel på truminspelningar med MS-stereo, så det är fler än jag som tänkt i dessa banor. Tänker man sig detta ljud plus fyra mickar till på kagge, virvel och pukor så kan det bli både stort, fett och brett.

För att kunna joxa maximalt med ljudet efteråt antar jag att det är en fördel att ha det på tre i stället för två spår.

  • 0
Postat

Angående ms, borde det inte bli problem med fasutsläckning om mixen skulle köras i mono sen, eller har jag missat något? Har läst en del om det men aldrig använt det i praktiken så har inte funderat så mycket på eventuell problematik tidigare...

  • 0
Postat
Angående ms, borde det inte bli problem med fasutsläckning om mixen skulle köras i mono sen, eller har jag missat något? Har läst en del om det men aldrig använt det i praktiken så har inte funderat så mycket på eventuell problematik tidigare...

Nej, det är tvärtom, man slipper såna problem helt, det är en av fördelarna. Det används ofta inom TV för att det ska funka även som monoljud i små TV-apparater.

  • 0
Postat
Det vore lite synd att behöva begränsa trumspelet till bara kantslag.

Det är klart att olika micktekniker gör skillnad, även vid vanligt trumspel.

Klart mickning gör skillnad...men jag pratar om hur det ska låta, svänga bra om en trummis...då är ett rejält klipp med kantslag en fördel.

Accentueringen mot ghosten blir tydligare och därmed svängigare, förutsatt att trummisen håller puls.

Träffar han oregelbundet på "rimshotsen" så kan en stadig puls upplevas som "trasig"!

/aROCKER

  • 0
Postat
Angående ms, borde det inte bli problem med fasutsläckning om mixen skulle köras i mono sen, eller har jag missat något? Har läst en del om det men aldrig använt det i praktiken så har inte funderat så mycket på eventuell problematik tidigare...

M/S är en alternativ metod att framställa/distribuera en ljudbild i stereo. Som Gitarr-Nilsson redan varit inne på.

Man förlorar ingen information genom att koda om mellan L/R och M/S. Däremot är det möjligt att förstärka de fasskillnader som redan finns i materialet genom att ändra balansen mellan mid och side.

  • 0
Postat
Klart mickning gör skillnad...men jag pratar om hur det ska låta, svänga bra om en trummis...då är ett rejält klipp med kantslag en fördel.

Accentueringen mot ghosten blir tydligare och därmed svängigare, förutsatt att trummisen håller puls.

Träffar han oregelbundet på "rimshotsen" så kan en stadig puls upplevas som "trasig"!

För mig är kantslag en av många speltekniker. Det är inte självklart att föredra framför druva-mot-skinnet-slag.

Samma sak med ghoststrokes.

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
För mig är kantslag en av många speltekniker. Det är inte självklart att föredra framför druva-mot-skinnet-slag.

Samma sak med ghoststrokes.

Jag håller med dig där. Allt beror på låten och ibland passar det inte alls med rimshoots. Det finns inga generella regler.

  • 0
Postat
För mig är kantslag en av många speltekniker. Det är inte självklart att föredra framför druva-mot-skinnet-slag.

Samma sak med ghoststrokes.

Oj, vad invecklat det blir.

Det är betydligt mer klipp, tryck, tydlighet mellan ghosten och själva slaget om man kör med kantträff.

Och det är ingen smakfråga!

/aROCKER

  • 0
Postat
Jag håller med dig där. Allt beror på låten och ibland passar det inte alls med rimshoots. Det finns inga generella regler.

Självklart, finns ju aldrig några regler, isåfall bryt dom, visst.

99% av alla trummisar vill nå den nivån att dom behärskar kantslaget så det låter likt i träffbilden.

Hela Buddy Rich trumsolo bygger mycket på accentuering mellan kanten och skinnet på virvelspelet.

Smaksak eller inte.

/aROCKER

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

När jag var med i hemvärnets musikkår som slagverkare fick jag inte spela pressvirvlar utan det skulle vara kontrollerade virvlar vilket jag tyckte var svårt.

Där fick man inte träffa kanten.

  • 0
Postat

"Min" trummis Tjalle har trummat i ca 35 år. Det var jazztrummisen Gus Dahlberg, och Hempo Hildén som visade grunderna, sen har han kört sin egen stil. Att slå kantslag lärde han sig troligen för 34 år sen.

Utan att använda sk blompinnar kan om han vill spela hur tyst som helst. Eller stenhårt. Ang blompinnar är han och jag helt överens, vilket skit. det låter helt kass. Att spela lösare med riktiga stockar är bättre.

Jag har lyssnat ett antal ggr på länken med MS-stereoinspelade trummor nu. Och visst blir ljudet stort. Men riktig stereo blir det ju inte. Här nedan förespråkas ORTF på trummor. Det ska ge bättre monokompabilitet än tex AB. Men man kan ju också fråga sig hur ofta man lyssnar på rocknroll i mono?

http://www.mmonline.se/musikermagasinet/ar...2009/ljudteknik

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag har lyssnat ett antal ggr på länken med MS-stereoinspelade trummor nu. Och visst blir ljudet stort. Men riktig stereo blir det ju inte.

Vad är "riktig stereo" då Håkan?

  • 0
Postat
Vad är "riktig stereo" då Håkan?

Jag gissar att han syftar på att trummornas stereobild ska vara övertygande. Vilket ju självklart är subjektivt.

Tycker du ska söka vidare om M/S inte känns rätt, Nilsson.

Men tänk på att vinkel och avstånd mellan mebranen i en ORTF ska efterlikna öronens placering. Kanske inte är helt översättbart för överhäng.

Du skulle kunna testa en X/Y där du vänder den ena micken mot hängpukan och den andra mot golvpukorna. Då får du bra med närhet/anslag i överhänget och både virvel och bastrumma hamnar ungefär i mitten av stereobilden.

Tycker du stereobredden är för smal kan du testa att flytta isär mickarna något, så att du närmar dig en kombination av A/B och X/Y. Eller lite åt ORTF-hållet kanske man skulle kunna säga! 🤪

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Enkelt förklarat så bygger M-S på att skapa utsläckningar i M-kanalen för att återge dom i S-kanalen.

  • 0
Postat
Vad är "riktig stereo" då Håkan?

Jag tänker nog som Joachim. Med kanske tre stormembranare ganska nära pukor o virvel, och panorerade nästan i mono hoppas jag få fläsk och närhet. Sen kan jag köra Line Audio småmembran som OH och få stereo. Kanske småmembranare tar upp lite mindre rum än stormembran, och det är bra om man inte har ett superbehandlat inspelningsrum.

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tror du får lite svårt med att undvika utsläckning. Istället för OH är det mycket bättre med A-B eller M-S.

  • 0
Postat

Både AB, X/Y eller ORTF är ju i det här fallet tänkta som OH. Och fasfel och utsläckningar kan man aldrig slippa helt med fler än en mick på ett trumset.

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Både AB, X/Y eller ORTF är ju i det här fallet tänkta som OH. Och fasfel och utsläckningar kan man aldrig slippa helt med fler än en mick på ett trumset.

Om du använder M-S så slipper du det problemet. :rolleyes:

  • 0
Postat

Men jag tycker M/S låter lite som stereobreddare eller vad det nu kallas som fanns på kassettstereosar förr. Synd att monofiera ett trumset som har olika ljud åt alla håll och vinklar. M/S skulle nog vara snyggare på en ensam ak gitarr.

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Men jag tycker M/S låter lite som stereobreddare eller vad det nu kallas som fanns på kassettstereosar förr. Synd att monofiera ett trumset som har olika ljud åt alla håll och vinklar. M/S skulle nog vara snyggare på en ensam ak gitarr.

Du kan få det skitsnyggt med M-S. Du bestämmer hur brett det ska låta med S-kanalen. Håll den på en relativt låg nivå om du inte vill ha det så brett.

  • 0
Postat
Du kan få det skitsnyggt med M-S. Du bestämmer hur brett det ska låta med S-kanalen. Håll den på en relativt låg nivå om du inte vill ha det så brett.

Jag ska testa förstås, bara vi kommer igång nån gång. Med M/S OH kan jag kanske vrida isär pukmickningen i stället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.