Jump to content
Annons

Har ni fått VST Classics att fungera?


kolin

Recommended Posts

Har laddat hem via länken på Studios hemsida. När jag installerat programmen är jag inte människa att hitta dom någonstans på Macen. Är det nån som fått det att funka och kan ge några bra tips?

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HOLY FUDGE-DRAGON det var dyrt!

Men vafan, de flesta VST-filer jag dragit ner (gratis-vst såklart) har ju haft en .exe fil som installationsfil, fur fan fungerar det på en mac?

Inte alls! Formatet för installationsfiler till mac heter dmg.

Däremot så finns det ett program som heter Crossover som ska kunna öppna en del exe-filer. Fungerar som en emulator.

Men det är heller inget att sträva efter. Iaf om det är pluggar man är ute efter. Då det blir dll-filer av pluggarna. Vilket inte alls används i mac. Utan där är det componentfiler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls! Formatet för installationsfiler till mac heter dmg.

Däremot så finns det ett program som heter Crossover som ska kunna öppna en del exe-filer. Fungerar som en emulator.

Men det är heller inget att sträva efter. Iaf om det är pluggar man är ute efter. Då det blir dll-filer av pluggarna. Vilket inte alls används i mac. Utan där är det componentfiler!

allt du precis sa är jag fullt medveten om. Det jag menade var mer att what's the point att ha det där programmet som konverterar VST till AU om man inte ens kan installera? Eller finns det vägar omkring detta? Dessutom har jag för mig att Crossover inte funkar sådär jättebra på Lion.. eller det kanske var Rosette (eller vad det nu heter) som inte funkade så bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

allt du precis sa är jag fullt medveten om. Det jag menade var mer att what's the point att ha det där programmet som konverterar VST till AU om man inte ens kan installera? Eller finns det vägar omkring detta? Dessutom har jag för mig att Crossover inte funkar sådär jättebra på Lion.. eller det kanske var Rosette (eller vad det nu heter) som inte funkade så bra..

Håll isär begreppen. VST funkar visst på mac. Det är musikprogrammet Logic som inte läser VST utan då behövs denna från Fxpansion wrapper som gör så att Logic läser det som AU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll isär begreppen. VST funkar visst på mac. Det är musikprogrammet Logic som inte läser VST utan då behövs denna från Fxpansion wrapper som gör så att Logic läser det som AU.

Läste du inte vad jag skrev? Allt det där vet jag redan.. min fråga är fortfarande, what's the point of att fixa pluggen om jag inte ens kan installera den? låt oss säga att jag laddar ner någon random gratis vst-plugg som jag verkligen vill ha.. jag vet att jag kan få den att fungera med det där programmet, men att jag endast får en .exe-fil som installationsfil. Då kan jag inte installera pluggen. Oavsätt om jag kan använda den senare eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du inte vad jag skrev? Allt det där vet jag redan.. min fråga är fortfarande, what's the point of att fixa pluggen om jag inte ens kan installera den? låt oss säga att jag laddar ner någon random gratis vst-plugg som jag verkligen vill ha.. jag vet att jag kan få den att fungera med det där programmet, men att jag endast får en .exe-fil som installationsfil. Då kan jag inte installera pluggen. Oavsätt om jag kan använda den senare eller ej.

Inte alls! Formatet för installationsfiler till mac heter dmg.

Däremot så finns det ett program som heter Crossover som ska kunna öppna en del exe-filer. Fungerar som en emulator.

Men det är heller inget att sträva efter. Iaf om det är pluggar man är ute efter. Då det blir dll-filer av pluggarna. Vilket inte alls används i mac. Utan där är det componentfiler!

Vad vill du ha för svar? The point is.. det går inte!

Tycker att du redan svarat på det själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

VST finns även för OS X. Men då handlar det inte om.exe filer utom binära filer skrivna för just OS X dock klarar inte Logic av att hantera dom direkt utan Wraper. Om du installerat VST på en mac har dom säkerligen hamnat i /Library/Audio/Plug-Ins/VST dock så kan alltså inte Logic använda dom. Bara om du har Cubase för Mac installerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du inte vad jag skrev? Allt det där vet jag redan..
Inte helt ödmjuk inställning men tanke på att du blandar in exe-filer och installationsprogram som inte har med saken att göra.

Cubase använder VST, inte AU.

Logic använder AU, inte VST.

Med en wrapper kan VST-pluggar bäddas in/köras via en AU-plugg --Hey Presto!-- så kan VST-pluggen fungera med Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt ödmjuk inställning men tanke på att du blandar in exe-filer och installationsprogram som inte har med saken att göra.

Cubase använder VST, inte AU.

Logic använder AU, inte VST.

Med en wrapper kan VST-pluggar bäddas in/köras via en AU-plugg --Hey Presto!-- så kan VST-pluggen fungera med Logic.

Men jaaaaaa jag veeet. Det enda jag försökte framföra var att dem flesta vst jag kommit över endast haft installationsfiler för windows, ej mac. Jag pratar endast om installationsprocessen och om det fanns lösningar på de. Fattar inte varför ni ska idiotförklara mig och tala om gång på gång att vst inte funkar i Logic. Jag är ingen idiot. Det jag undrade var om de fanns a way around när vst:n. Endast kommer med installation för windows

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

VST för Windows fungerar inte i OSX. Pluggen måste vara gjord för OSX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder kanske lite ytterligare begreppsförvirring här, så att folk pratar förbi varandra och blir irriterade i onödan, känns det som...?

VST eller AU är olika standard för pluggarna, men det är väldigt många som säger "VST" när de egentligen menar "virtuella instrument"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag försökte framföra var att dem flesta vst jag kommit över endast haft installationsfiler för windows, ej mac. Jag pratar endast om installationsprocessen och om det fanns lösningar på de.
Eftersom PC-VST och Mac-VST är helt olika så är också installationsfilerna separata.

Windows-användare laddar hem installationsprogram för PC-versionen, där finns inga installationsfiler för Mac.

Mac-användare laddar hem installationsprogram av Mac-versionen, där finns inga installationsfiler för PC.

Det jag menade var mer att what's the point att ha det där programmet som konverterar VST till AU om man inte ens kan installera? Eller finns det vägar omkring detta?
Klart man kan installera VST-pluggar på Mac. Det var precis det trådskaparen gjorde, laddade hem Mac-VST och installerade från dmg-filen.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är väl så här det ligger till... (Om jag förstått det hela rätt)

Cubase använder formatet VST på sina pluggar, både när det gäller PC-versionen av Cubase och Mac-versionen av Cubase.

Logic, som numera endast finns till Mac, använder sig av formatet AU på sina pluggar.

FXpansions VST-AU adapter konverterar VST-pluggar från Mac-versionen av Cubase till AU-pluggar så att dessa går att använda i Logic.

(Med andra ord... Denna VST-AU adapter konverterar Mac-versioner av VST till AU. Man "håller sig" inom samma "plattform", d.v.s. Mac-dator).

Det går således inte att med ovan nämnda FXpansions VST-AU adapter konvertera VST-pluggar från PC-versionen av Cubase till AU-pluggar i Logic.

(Om det närmast ovan beskrivna hade gått att utföra, så hade ju VST-AU adaptern konverterat två saker. VST till AU och PC till Mac).

Rätta mig om jag har fel... Jag tror att en del av missförstånden i denna tråd beror på att man inte höll isär saker och ting...

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går således inte att med ovan nämnda FXpansions VST-AU adapter konvertera VST-pluggar från PC-versionen av Cubase till AU-pluggar i Logic.

(Om det närmast ovan beskrivna hade gått att utföra, så hade ju VST-AU adaptern konverterat två saker. VST till AU och PC till Mac).

Rätta mig om jag har fel...

Jag ska inte rätta dig, precis så är det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...