Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan måhända vara en dum fråga, men betyder +10dB att preampen, när den är på 0 enligt gainkontrollen, ger ifrån sig +10dB på den inkommande signalen?

Anledningen till min fråga är att baskaggen som går in på Behringern (ADA8000), klipper/peakar nästan på en gång bara man nyser på gainkontrollen. Någon som upplevt detta förrut?

Känns lite jobbigt/irriterande att inte ha mer kontroll över signalen, innan den går in i Logic, än att knappt behöva peta på gainratten.....

Om det är av intresse (eller kanske till och med en förklaring till "problemet"?) så är baskaggemicken en D112:a.

Känns lite onödigt att behöva lägga på någon -10dB pad eller något innan signalen går in i preampen.

Annons
Postat

På den gamla goda tiden och för oss som fortfarande sitter och jobbar via riktiga mixerbord så är frågan enkel, har du för het signal fr tex baskaggen så trycker du på PAD, det är ingen höjdare att ha gainpotten varken i botten eller i toppen, det blir inget bra S/N ratio etc och vid fullt utslag brukar det börja kunna låta apa i de flesta preamps, det är inte tänkt att man jobbar så helt enkelt, det är för övrigt samma sak med externa preamps som de flesta här använder åtminstone 1 utav mot sin DAW!

Vad som sedan händer i datorn via interface och interna nivåer är det som ställer till det om man inte har koll på sina dbu osv, +4 var det hetaste i den analoga domänen, nu i den digitala är det snarare +20 eller mer har jag för mig, (dynamikomfång på 144 db är långt mer än vad det mänskliga örat klarar)

Det gäller att inte dra på för fullt med andra ord utan hålla sig lite på mattan, man behöver inte längre spela in med så heta signaler / så nära 0:an som möjligt som alla tror, det går att backa undan/neråt och vinna på detta med dagens upplösning och samplerates.

På frågan om gain range i en preamp så är det önskvärt med en så hög sådan som möjligt, speciellt om man kör med bandmikrofoner som kräver åtminstone 55-60 dB gärna mer, SM7B är en annan dB krävande mikrofon, vissa billigare pre's och mixers har bara uppemot 40-50 db det räcker inte riktigt och sedan beror det på hur själva förstärkningen med opamps är konstruerad för mindre brus eller mer brus (enkel design).

Postat

Jag får bäst kaggeljud om jag stoppar in sladden från den dynamiska micken på en av lineingårna hellre än på mickingången. Det finns pads ini menyerna, men jag tror det här är bättre. Kaggeljudet är våldsamt men brutalt.

Du kanske borde ha en sån här passiv pad-grunka att sätta på mickkabeln?

Postat

Med en så stark signal som det blir från baskaggen, så blir utsignalen från micken väldigt stark och kan överstyra det första steget i preampen, så att man inte kan påverka tillräckligt med varken pad eller gain - och man ser inte heller eventuell överstyrning på någon mätare, eftersom den sitter efter gainsteget i preampen.

Om det då verkar finnas risk för dist, så får man då aktivera pad på micken - eller om det inte finns någon pad där, så får man backa en bit från ljudkällan alternativt sätta en extern inline-pad.

Postat

Antar att jag i så fall får försöka backa på micken, eller säga åt trummisen att inte stampa så hårt. 😉

Tack för alla svar, men jag vet inte om jag såg något svar (eller så förstod jag inte) på frågan om +10dB betyder att det redan från början, utan att vrida på gainratten, ger insignalen 10dB extra?

Postat

man behöver inte längre spela in med så heta signaler / så nära 0:an som möjligt som alla tror, det går att backa undan/neråt och vinna på detta med dagens upplösning och samplerates. [Valles formatering]

Öhm... Inte för att spräcka din bubbla, men jag tror att det är fler som är på det klara med det där... Tanken är väl lika gammal som då när inspelning @ 16-bit var grejen (och inte ens då var normen "så nära 0 som möjligt", snarare mellan -6dB och -3dB).

Sorry för OT.

Postat

OK, tack.

Antar att jag får hitta en pad eller trixa med mickplacering......

Om det behövs så finns det en variabel pad från Hosa, som ligger vettigt i pris och fungerar utmärkt. 🙂 Annars kan man peta ihop en pad enkelt själv med några resistorer, men eftersom man också behöver någon sorts chassi att bygga in det i, så tjänar man nog egentligen inte jättemycket på att göra det själv...

Postat

Öhm... Inte för att spräcka din bubbla, men jag tror att det är fler som är på det klara med det där... Tanken är väl lika gammal som då när inspelning @ 16-bit var grejen (och inte ens då var normen "så nära 0 som möjligt", snarare mellan -6dB och -3dB).

Sorry för OT.

😄 ha ha lugnt det är ingen "bubbla" Valle många ligger fortfarande för hett till i nivåerna det ser man i vissa trådar både här och på andra forum, om inte annat så för newbies...

Postat

Finns det ingen lineingång att köra in kaggen i? Så gör jag, det låter bättre än på mickingången. Stampar man hårt med micken kopplad på vanliga mickingången på portan blinkar det rött även med gain på noll. På line får jag ställa den typ på halv gain...

Postat

Mic signal in på line??? Tanka Boeing 747 med rapsolja???

Japp. Varför inte. Ingång som ingång, insignal som insignal, funkar det så funkar det. Det behöver inte vara någon skillnad alls, eller också kan det vara en stor skillnad. Med dynamiska mikrofoner så spelar också förstärkarens impedans (alltså hur litet eller stor motstånd ingången motsvarar) roll och påverkar ljudet. För att göra en lång historia kort, låter det bra så är det bra.

Gunnar

PS: det går utmärkt att köra jetmotorer på rapsolja. Ett problem är dock att rapsoljan fryser vid -20 grader Celcius och det är -70 grader eller så vid de höjder som kommersiella flygplan flyger. Det är inte heller tillåtet att göra det än så länge.

Postat

Japp. Varför inte. Ingång som ingång, insignal som insignal, funkar det så funkar det. Det behöver inte vara någon skillnad alls, eller också kan det vara en stor skillnad. Med dynamiska mikrofoner så spelar också förstärkarens impedans (alltså hur litet eller stor motstånd ingången motsvarar) roll och påverkar ljudet. För att göra en lång historia kort, låter det bra så är det bra.

Ok Gunnar, med all respekt för att det kanske är så men under alla år jag pysslat med ljudteknik och signalbehandling så har varken jag eller någon annan i min närhet/bekantskapskrets/omkrets dragit in en mikrofon på en line-input, vad hände med ingångsimpedansskillnaden här plötsligt?

Enda gången jag (med viss rynkning på näsan) hörde om ett förfarande som går emot gängse normer på så vis var när den unga (och relativt sett okunninge) killen jag köpte mitt Trident S80B av berättade att han brukade köra sina linesignaler fr. datorn/interfacet via micpreampsen i bordet för de gav ett så skönt sound, vilket ju stämmer men då fick han ju ställa input gain i botten (alltså minimum gain) och ändå är detta "fel" signalmässigt...

Anledningen till min skepsis är förmodligen att man fick lära sig att en mikrofon inte kan kopplas till en lineingång, inte för att det är olika kontaktdon utan helt olika impedanser och nivåer, testade säkert detta någon gång i barndomens forntid och insåg att det inte funkade helt enkelt*

Postat (redigerat)

Hm. Lineingången på portan är nog inte en ren lineingång, enligt manualen är den gjord för både line o mic, och den är även balanserad fast det är ett teleplupps-hål.

Både kaggen och virveln låter bättre på en sån ingång än på de vanliga XLR, på dem får jag vrida gain på noll och det kan dista ändå. Så det kan nog stämma att det inte är optimalt att ha gain på noll heller, lika väl som att ha den på fullt när signalen är svag...

Att kagge/virvel låter bättre på teleingången är då stupsäkert. Det finns pad i ingångernas menyer på både line och XLR, men det blir ändå bättre att köra på teleingången. Och till de två dynamiska mickarna behöver jag ju ingen fantom-ström.

Hoppas jag inte ställt till det nu så nåt går åt helvete.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Kolla gärna hur ingångssteget ser ut på AD8000. Line-ingången går in till samma förstärkare som mic, bara med lite högre motstånd. Det blir som en PAD ungefär. Skillnad är en ingångsimpedans på sådär 10k i stället för sådär 1k. Det ger en viss skillnad på ljudet, vilket ibland kan vara en nackdel och ibland en fördel. Värt att testa i alla fall, kostar bara en adapter eller kabel.

Länk till diagram:

http://www.gyraf.dk/...00_analouge.PDF

// Gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.