Jump to content
Annons

Upprepade rörbyten


Racoonman

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar kring om upprepade rörbyten kan skada någonting? Jag har både en Tiny Terror och en Röde K2 och tänker mig att man kan leva ekonomiskt om man köper in nya schyssta rör till dosorna och installerar dom just för viktiga sessioner för att sedan byta tillbaks till dom "sämre" rören. Självklart kan man ju samtidigt testa vilka som låter bäst.

Jag har aldrig bytt rör förut och är väldigt ovetande om processen. Kan det skada antingen dosan eller röret om man byter ut fungerande rör flera gånger i veckan? Bör man värma upp rören?

Tack för svar på förhand. Uppskattar verkligen expertisen på detta forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

med tanke på hur många timmar man får ur ett rör så ser jag ingen anledning till att hålla på att byta fram och tillbaka... du kanske behöver byta en gång om året vid normal användning.

Edit: det blir alltså inte speciellt dyrt.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Ett bra rör håller säkert i 10000 timmar i en mikrofon. Jag har själv en K2 och har lagt ner en del pengar på att köpa olika sorters rör innan jag kom fram till vilket som funkade bäst enligt mina värderingar. Det är stor skillnad mellan olika rör kan jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra rör håller säkert i 10000 timmar i en mikrofon. Jag har själv en K2 och har lagt ner en del pengar på att köpa olika sorters rör innan jag kom fram till vilket som funkade bäst enligt mina värderingar. Det är stor skillnad mellan olika rör kan jag säga.

Några tips ! Dvs. Vad för rör du kom fram till var bra ?Jag har själv nämligen funderat på att byta rör i min K2

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Kulturell Figur, jag undersöker just nu vad för slags rör jag ska skaffa. Detta är min första rörmikrofon och jag räknar med att använda den VÄLDIGT mycket, och iom att vissa såna där "Telefunken NOS-rör" verkar vara svåra att få tag i vill jag inte slita ut rör i onödan om jag kan undvika det; så jag vill gärna hänvisa till min originalfråga om upprepade byten kan skada antingen röret eller dosan? - Och om man behöver värma upp rörmikrofonen första gången och varje gång man kör igång den? Handlar det om att låta den stå på fantommatad i flera timmar?

Ett rör som håller i 10 000 timmar måste väl ändå vara svårt att få tag i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Micken bör stå på i 20 minuter innan man börjar använda den. Micken eller öret mår inte dåligt av att inte låta röret bli varmt men det låter bäst när röret fått normal arbetstemperatur.

Det finns många NOS-rör förutom Telefunken som låter skitbra. Det är inte svårt att få tag på varkenTelefunken eller Mullard om man känner rätt golk. 😉 Se bara till att du köper rätt rörtyp.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Sen är det viktigt att båda triodhalvorna ger samma värden. Det måste man mäta sig fram till så det är bra om säljaren mätt rören och skickar ett bra exemplar.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...