Jump to content
Annons

moppetråden!


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Har ägt 3 sachs Compact, varav en med fläktkyld 4 växlad låda, en Husqvarna, likt Grahns, men med 2 vxl fotväxel borrad till 60cc, portade överströmmningskanaler, insug och utblås, jackad kolv 😠 och nedfilade kanter på kolvens topp för tidigare insläpp av soppa... en gammal zyndapp, en Victoria med tandrem ( har aldrig svurit så mycket över något i hela mitt liv som när man försökte trä på den där J&%¤#"%¤&(la tandremmen över kopplingsklockan och vevaxeldrevet.. 😆 ), en 5 - 6 hemmabyggda astrimmade minibikes ( med mopedmotor alltså.) med båttrailerhjul, en trike med 80cc husqvarna motorsågsmotor, skottkärrehjul och inga bromsar med egentillverkad slungkoppling.. en minibike direktdriven av en båtmotor som man knappt kunde sitta på och där drevet gick i backen om man svängde för kraftigt..

en Sachs Comet Cross, 3vxl låda och långpall och fett crossbackdäck

till sist hade jag en Gilera ( liknade ´Cometen ) som efter ett år blev utsliten i framdämparens packboxar... då åkte jag ner till den lokale stålleverantören och köpte 4 meter slipat stålrör och byggde stelbensgaffel på 2 meters längd.... skapligt halt på sadeln efteråt.... men jaevlar va kul det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ägt 3 sachs Compact, varav en med fläktkyld 4 växlad låda, en Husqvarna, likt Grahns, men med 2 vxl fotväxel borrad till 60cc, portade överströmmningskanaler, insug och utblås, jackad kolv 😠 och nedfilade kanter på kolvens topp för tidigare insläpp av soppa... en gammal zyndapp, en Victoria med tandrem ( har aldrig svurit så mycket över något i hela mitt liv som när man försökte trä på den där J&%¤#"%¤&(la tandremmen över kopplingsklockan och vevaxeldrevet.. 🙂 ), en 5 - 6 hemmabyggda astrimmade minibikes ( med mopedmotor alltså.) med båttrailerhjul, en trike med 80cc husqvarna motorsågsmotor, skottkärrehjul och inga bromsar med egentillverkad slungkoppling.. en minibike direktdriven av en båtmotor som man knappt kunde sitta på och där drevet gick i backen om man svängde för kraftigt..

en Sachs Comet Cross, 3vxl låda och långpall och fett crossbackdäck

till sist hade jag en Gilera ( liknade ´Cometen ) som efter ett år blev utsliten i framdämparens packboxar... då åkte jag ner till den lokale stålleverantören och köpte 4 meter slipat stålrör och byggde stelbensgaffel på 2 meters längd.... skapligt halt på sadeln efteråt.... men jaevlar va kul det var

😆

Mulle Meck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en Suzuki K50 i tonåren , ryyys ..... lät som fan och man kom ingenstans. Senare steg jag över på 400cc riskokare. Scooter har jag också , kör genom hela vintern med den , den sparar in nästan 25 minuter (halva tiden) jämfört med kollektivtrafiken till jobbet. Den är förstås trimmat , vad trodde ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars demoniqus han har alltid varit lite nördig. Oavsrett om det rör sig om mopeder eller datorer.  😄

Nördigt? Han tog ju storslam! Trådens Kung! Du är bara avundsjuk för att du är vit och äggformad! 😉

Ägget är väl en blandras? Han ser vit ut på utsidan, men sägs vara gul på insidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars demoniqus han har alltid varit lite nördig. Oavsrett om det rör sig om mopeder eller datorer.  🙂

Nördigt? Han tog ju storslam! Trådens Kung! Du är bara avundsjuk för att du är vit och äggformad! 😄

Ägget är väl en blandras? Han ser vit ut på utsidan, men sägs vara gul på insidan.

Nej, ägget har en mycket mycket mörk insida. Svart som natten. Ondskefull. Elak. Rent av demonisk. Alla luras av hans söta släta yttre, men när de vill gulla och gosa så rämnar skalet, och oförfalskad nedrighet uppenbarar sig i form av kycklingjävulen, en sotsvart varelse som hemsöker små barn om nätterna, gestaltandes deras värsta mardrömmar. Tänk er själva att bli ihjälpickade av en liten liten näbb, det tar 28 dagar av elakt litet pickande dygnet runt innan döden befriar dig från plågorna! Den fubbigaste och farligaste varelsen i hela världen....Kycklingdjävulen.....!

Eller gick jag helt enkelt vilse i moppetråden nu?? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mulle Meck?

Har varit en riktig Mulle meck..eller rättare sagt VÄRRE... jag formligen bodde i garaget..byggde allt möjligt och omöjligt... sen en dag tröttnade jag på allt och lade alla kort på musiken...

Nu är man en Mulle-musik istället 😕

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra ide´av 3XMax att starta moppetråden för att få fler tjejer att intressera sig för forumet. Fler såna initiativ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)
puch_d1.jpg

En sån här hade jag. Puch Dakota. Respekt 🙂

Hade???? 🙂 Jag HAR en sån.... Köpte förra året, skitsnygg för 2500:- Annars e dom sketdyra... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Moppe!

När jag var femton någon gång på artonhundratalet hade jag en Monark 50SS

Thomas_50ss_1.jpg

Satte på 80-kubikare och "lånad" nummerplåt från bil (den gick att regga som lätt MC). Mycket skön moppe.

Idag finns tre mopeder i min ägo. Ett hemmabygge som jag byggt runte en renoverad Flinta-motor (har ingen bild), en Monarscoot -62 (som på bilden fast min är brunlila i st f blå)

monarscoot.jpg

slutligen finns en modern EU-moped klass 1, en Kymco Super9, liten annan teckning än den på bilden, men modellen är rätt.

b_super9lc.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fyllde femton sa mina föräldrar att jag fick välja mellan pengar till körkort eller en moped. Ung som jag var valde jag mopeden, men de hade varit så säkra på att jag skulle sagt körkortet att de eferåt valde åt mig och gav mig körkortspengarna.

I två år beskyllde jag dem för att ha förstört mitt tonårsliv då bristen av moped gjorde det svårt att hänga med innegänget i min skola. 🥰

Men när jag sedan tog körkortet insåg jag vad skönt det var att jag inte fick nån moped. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är besviken på att ingen frågade vad en "hossebannare" är för något, men det kanske är common knowledge. Hacke vet nog men ni andra?

klart vi vet. hade en enpetars hosse, fastän jag inte är skåning

Fast "hosseslirare" heter det egentligen, på reeedig skånska. 😉

edit: jisses vilken gammal tråd.. 🥰

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hemmabygge som jag byggt runte en renoverad Flinta-motor (har ingen bild)

Per! Kan man ta en bild på sina fötter kan man ta en bild på sin hemmagjorda moppe! Seså!

Okej då.... Längst in.

PICT0118.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Haha, vad är det här?! Jag hade aldrig moppe 😳 Jag körde dock sönder en vid ett tillfälle. Jag själv gick också sönder en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Max x3: Jag tycker att man ALLTID ska lägga allt skitsnack om mig åt sidan! Moped vet jag knappt vad det är. Jag har i alla fall aldrig suttit på någon. Lambretta finns det nåt som heter va? De gör i alla fall stundtals rätt fräcka klockor.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Max x3: Jag tycker att man ALLTID ska lägga allt skitsnack om mig åt sidan! Moped vet jag knappt vad det är. Jag har i alla fall aldrig suttit på någon. Lambretta finns det nåt som heter va? De gör i alla fall stundtals rätt fräcka klockor.

🙂

:musik

Lambretta-ralph.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

När jag växte upp skulle "alla" ha Zündapp eller Puch Dakota. Så mycket kommer jag ihåg i alla fall. Jag och mina bröder spelade tennis istället.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första moped var en Viktoria Fram (typ en sån som Ägget hade).

Sedan blev det en Rex 50 SS (en sån som Per_55 har/hade).

Den sista moppen var en Piaggio Ciao. Den blev stulen när jag var i tjugofemårsåldern (!).

Så här såg den ut...

piaggio_ciao.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...