Jump to content
Annons

Brummande Avantone CK-1. Ska jag ta två nya, eller nåt helt annat?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Förut idag var jag glad en stund. E-Music ringde till jobbet och sa att min TC multibandskompressor kommit åter från Danmark, lagad med nytt moderkort. Så den får jag ev på måndag. Sen låg det lapp i lådan att mickarna fanns att hämta på Konsum.

Riggade upp de fina mickarna och testade på akusten. Grundljudet var väldigt fint, men när jag tog i mickarna, speciellt på de två knapparna för pad o lowcut blev det ett j-a oväsen, ett lågfrekvent brum. Brummet finns även om jag inte tar i dem, fast mkt lägre. Om jag samtidigt sätter ett till finger på mickkabelns XLR-hona försvinner brummet helt! Samma oljud om jag kör i lös preamp eller portans. Mina andra mickar är helt surr och brumfria på samma kablar... Fy fan vad besviken jag blir.

Först var det Behringer hörlursförstärkaren. Eller snarare ännu mer först Presonus lurförstärkaren som distade. Sen var det en ZOOM kamera med X/Y mickar som levde fan o sprakade på ena kanalen. Sen TC kompressorn... Och nu det här.Vilket skit. Det enda jag köpt på senare tid som funkat är den begagnade Joemeekburken. Har köpt en massa grejer förr, har aldrig haft otur med nåt. Men nu är det ju själva fan.

Det är antagligen nåt slarv med jordlödningarna i mickarna. Skits helvete. Nån som varit med om samma jordbrum i kondingmickar?

PS I samma låda från Thomann packade jag upp en K&M mickskena för att sätta två mickar på ett stativ. Den fungerade faktiskt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis lika bägge två. Ett svagt men fullt hörbart brum när de sitter i shockmounten. Det försvinner när jag tar i Neutrikhonan. Petar jag på knapparna blir det ett ja liv.

Ska testa de andra kapslarna, men felet sitter nog i mickkropparna. Hur asjobbigt är det inte att börja skicka skiten tillbaka till Treppendorf eller vad det heter därborta i Tredje Riket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker man på att betala frakten tillbaka förstås?

Om jag sätter en isolerad kort gitarrkabels spetsar mellan pad-knappen och xlr-hylsan försvinner brummet. Vore nog lätt för en lödkunnig lirare att få bort felet.

Nu ska jag FAN ALDRIG KÖPA NÅT UTAN ATT TESTA DET DIREKT I EN AFFÄR FÖRST. FUCK NÄTHandel skits satan fan jävla piss helvetetetetetetetetet.

PORCHUK BUNDOLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tacka vet jag min gula undulat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är väldigt mycket brum så måste det ju vara fel på mickarna och du ska ha dem fixade på garantin. Det är kanske så, att de har skickat otestede B-stock-mickar trots att du har köpt nya...? Det skulle inte vara första gången i så fall... 🙁

Jämför med inspelningarna på min testsite och kolla om det finns något liknande brum där (tror det knappast eftersom det låter som om det är riktigt illa, på din beskrivning...).

Kör du förresten jordat eller ojordat? Vissa mickar är känsligare än andra och behöver ha jordat för att det ska bli "perfekt". All utrustning bör egentligen vara jordad, men det mesta funkar bra ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett ojordat uttag faktiskt, men när jag förr testat att dra en skarv från kökets jordade uttag har inget ev surr blivit varken mer eller mindre. Det verkar så övertydligt att det fattas en jordning mellan knapparna och neutrikhonans chassie.

Jag ska dra en jordad skarvsladd från köket å testa igen, men jag är säker på att det inte är felet.

När det blir så här tappar i alla fall jag förtroendet helt för märket. Vill byta till vad fan som helst. Har googlat lite på Röde NT5, men läste en review där en studiokille tyckte de lät bra som ett ensmat par på både OH och ak gitarr, men när det kom med fler instrument var det typ omöjligt att få fram midden o kroppen i både cymbaler o gitarr. Har hört liknande kommentarer förr, att de är lite för vassa.

AT Pro 37 har fått fina revews och tål 141 db, men går bara upp till 15000 hz...

http://www.thomann.de/se/audio_technica_pro_37.htm

Är inte det lite lågt? Annars känner jag starkt för Audio Technica, de verkar vara kvalitétsgrejer.

Att Avantone släpper iväg sånt här ger mig kalla fötter. Urk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att höra jag har inte detta problem med mina ck-1 men lugn och fin nu, dra iväg ett mail till avantone du hittar info på deras site, Glen är mkt tillmötesgående och svarar i regel rätt snabbt, beskriv problemet men testa ordentligt med jordat hela vägen, för mig låter det som ett problem hos dig hur konstigt det än låter, dom är känsliga som tusan dessa mickar ska du veta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att höra jag har inte detta problem med mina ck-1 men lugn och fin nu, dra iväg ett mail till avantone du hittar info på deras site, Glen är mkt tillmötesgående och svarar i regel rätt snabbt, beskriv problemet men testa ordentligt med jordat hela vägen, för mig låter det som ett problem hos dig hur konstigt det än låter, dom är känsliga som tusan dessa mickar ska du veta!!!

Billigare mickar än dessa har aldrig surrat, inte dyrare heller.

Jag har ju även den surrande hörlursförstärkaren jag borde skicka tillbaka till Thomann, så jag borde ta itu med bägge dessa grejer. Fan att jag sålt CM3orna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Att bägge mickarna skulle vara trasiga låter ganska osannolikt. Jag tror att du har jordfel i ditt system. Du kanske får chassijorda din preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fel på bägge mickarna... Ingen skillnad alls med ström från jordat uttag. Kopplade även in dem på min Soundcraft livemixer och lyssnade i luruttaget på den mixern, jordat uttag, samma sak då. Och alla andra mickar är lika tysta även i den mixern.

"Det är inget fel på micken, du har säkert jordfel i dina grejer" är ett typiskt utlåtande en sån här gång. Men det är fel, fast inte helt fel. Jordfelet sitter i mickarna.

Behringer lurförstärkaren har samma surr på jordad ström som ojordad. Den surrar mindre än mickarna och med ett ljusare surr som är starkare i höger lur. Drar jag ur allt utom ett par lurar, inget på nån ingång, surrad det lika. De här två surren har inget gemensamt med varann att göra mer än att internet har gjort konkurrensen så stenhård att man först konstruerar nåt bra, sen tvingas man att tillverka dem i nåt land långt bort där lödkillen får en minut på sig högst att sätta ihop varje mick, annars går företaget i konkurs.

Mickarna surrar mest när jag tar på -10 db pad-knappen. Det surrar tom om jag håller fingret två mm från knappen. Håller jag nästa finger på XLR-kontakten försvinner surret. Jordfel i micken.

Vad heter dovt brum på engelska? Hum?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag har svårt att tänka mig att det är fel på två mickar. Du har jordfel signalvägen och dina andra mickar är förmodligen mindre känsliga för det.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt omöjligt att två mickar låter fan på samma sätt i fyra helt olika system. Livemixern är tex inte inkopplad till nånting annat än vägguttaget och micken, sen hör jag samma brum ur mixerns eget hörlursuttag.... Och inga andra mickar brummar där. Jag har aldrig pysslat med daw-grejer, men mickar och mixrar har jag hållit på med i 45 år typ varje dag. Det är fel på de här två mickarna...

Snart skyller du väl på hörlurarna... 😮 Eller kakelugnen... 🙂

Jag har mailat Glen på Avantone i alla fall. Jag är säker på att det är ett mkt enkelt jordfel i micken.

När fan ska vi kunna spela in nån gång?

Ilsken undulatägare i Ljusne...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det där är enkelt åtgärdat om du har en lödkolv. Har du det så ska pappa Kulturell ta lite bilder och lägga upp för att hjälpa farbror undulatägare i Ljusne. 😉

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att låta min gitarrbyggar/elektronikreparatör kolla på dem. För att öppna dem ska man lossa på några extremsmå skruvar. Lätt att sabba. Jag ser lite för taskigt för att kunna göra perfekta lödningar, har ingen bra lödstation heller.

Få se vad Glen svarar. Det är väl samma kille som satt ihop flera mickar likadant.

Tack för stöd ändå... Märker att jag efter all krånglande o dyrköpt elektronik blivit lite sur tom på er här i forumet med. ganska dumt, förlåt för det...

Ljudet, förutom brummet var väldigt fint tyckte jag. Det är nåt med CM3 som inte känns bekvämt för mig, vet inte vad riktigt. Men alla mina andra mickar får jag att funka precis som jag vill direkt TLM102 på sång, EV ND868 på kagge D112 på elbas E906 på virvel eller elgitarr,osv jag bara sätter dit dem så låter det som jag vill. Så tyckte jag aldrig CM3 var, det var alltid ett fixande o rattande med dem innan det lät skapligt. Annars skulle jag aldrig ha bytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska bara göra en bygling i XLR-honan på dina kablar.

Har faktiskt tänkt den tanken själv. Att micken bara är gjordad i chassiet eller vad man säger, och inte i jordstiftet...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag tog en bild på en isärplockad Neutrik NC3FX (Kabelhona)

Bygla stift 1 till skenan som på bilden så ska du se att ditt brum försvinner.

20120114_0001.jpg?psid=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjopp!

Vakna nyss, nu hade Glen redan svarat. han kommer att fixa det här åt mig så snabbt det går, jag fick även instruktioner på fler test, tror jag redan gjort allihop, måste få i mig ett par baljor kaffe först så jag fattar vad han skrev.

Han ville att diskussionen skulle stanna oss emellan, så det får den göra... Han verkar extremt serviceminded i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en inspelning av oljuden, försöker skicka den till Glen på Avantone, var det nu är.... Har de dag elller natt där nu?

På "tomgången", sittandes i shockmountet utan att jag petar på nån knapp så är inte brummet så väldigt starkt, men det hörs, och försvinner helt när jag håller fingret på sladdhonan.

Det kan väl inte vara så att det anses vara normalt att det blir ett j-a oväsen om man tar i micken? Eller knapparna i det här fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat ljudfiler till Jeff Heffner på Avantone i USA. Det är helt utom tvivel att det är fel på bägge mickarna. Jeff är enormt seriös och serviceminded, och säger att jag ska skicka tillbaka mickarna till Thomann och få nya likadana.... Men även om CK-1 har mkt fina omdömen och Jeff verkar vara väldigt just känns det inte så kul med Avantone ändå.

Hur kan de skicka med sex st kapslar till samma pris som andra märken i samma prisklass skickar med två fast monterade, utan att pruta på några komponenter? Tycker de känns lite smäcliga att ta i jmf med tex CM3 och de AKG o Audio techmica småmembranare jag känt på. Kanske äe kvalitén på nedåtgående pga dålig ekonomi?

Jag köpte ett Mackie slutsteg en gång som bara jävlades trots tio servicar. Till slut fick jag två beg DAS steg i stället, dessa blev det aldrig fel på. Sen dess gillade jag inget från Mackie, men köpte likt förb en liten Mackie mixer. På den kunde man inte få tyst helt på aux send, skitgrejer. Nu skulle jag aldrig köpa Mackie, no never!

Får samma känsla nu med dessa mickar... Asken o shockmounten är väldigt fina, men mickarna känns som sagt smäckiga, som nästan tomma cigarrfodral typ.

Borde jag ta några Audio T, Shure eller AKG i stället? Thomann har väl bytesrätt även på grejer som funkar?

Trött på smäck.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, du har haft mycket oflyt nu, mina CK-1 är inte alls som du beskriver utan känns precis som vilka ciggarmickar som helst i samma kategori, jag har AKG 451:or och ADK c1 + en Violet the finger och inte skiljer sig byggkvaliten eller vikten nämnvärt mellan någon av dessa, enda som var riktigt tung som jag minns var Milab vm-41 på den tiden jag blev bekant med den under min ljudteknikerutbildning.

Nu vill jag ha de här

Shure SM137-LC

http://www.thomann.d...re_sm137_lc.htm

Trasiga Shure har jag aldrig hört talas om ens på bio.

Dagens billigare shure ska du ta med en nypa salt mkt smäck där med sedan harman group tog över...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ganska pissigt alltihop. Tur jag har Joemeeken som passar mig så bra, att jag inte bara köper icke fungerande skit.

Jag har känt på just de där Shure har jag för mig, och de har en helt annan tyngd än Avantone. Här får de bra kritik, de låter bra på ak gitarr om de inte är för nära. Är de för nära blir de väldigt "boomy"... 15 db pad är bra, det tål över 150 db

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/microphones/shure/sm-137/index.html

http://www.shure.com/europe/products/microphones/sm/sm137-instrument-microphone

Jag vill ha småmembranare som funkar bra även live till PA, som OH. Samt i studion på alla möjliga akustiska grejer.

Nervsammanbrott 55.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast precis som kulturell figur beskriver så är jag övertygad om att problemet försvinner om stift ett byggas mot chassijorden. Glenn måste helt enkelt ha glömt jorda micken ordentligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...