Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med ett bra ljudkort?

Andre2e

Recommended Posts

Hej, jag har i ett par år pillat lite med Reason som en hobby,

kör med ett par hörlurar i medelklassen, integrerat ljudkort med "ASIO for all" drivisar,

och "spelar in" allt med ett midikeybaord.

Spelar alltså inte in något ljud utifrån datorn, så på den delen har jag inga behov.

Det jag undrar är om det är nödvändigt med ett bra ljudkort?

isåfall behöver jag väl även skaffa studio högtalare?

vad tycker ni som har erfarenhet?

Dela på andra sajter

Annons

Vad är det som är dilemmat? Blir dina mixar inte bra? Eller vad är det som du vill göra bättre? Ett nytt ljudkort kommer inte göra någon större skillnad för din typ av produktion rent ljudmässigt. Men det är som sagt om du vill köpa ett par monitorer som det kan bli krångligt med ett internt ljudkort.

Dela på andra sajter

vad innebär lurar i mellanklassen ? för mig är det minst 2000... vad man har för krav på ljudet ska man ju själv avgöra..men har man dåliga hörlurar behövs igentligen inte ett bra ljudkort visa versa..

RME gör bra prisvärda ljudkort..

Dela på andra sajter

Det är tyvärr många som inte har riktigt grepp på hur ljudkortet är inblandat i det hela, så även om det är gammal skåpmat för många, så för att det inte ska finnas några missuppfattningar, så tar vi det här (igen)...

Om man enbart använder virtuella instrument som ljudkällor, så är ljudkortet inte inblandat över huvud taget, utan det blir exakt samma ljud med billigaste skräpet som med dyraste värstingkortet, eftersom det är datorns CPU som gör hela jobbet med att skapa ljudet.

Vad ljudkortet ÄR inblandat i, är förstås att det man hör går ut genom ljudkortet, så med undermålig ljudkvalitet så kan det påverka de val man gör när man mixar.

I andra änden är det också inblandat när man spelar in externa ljudkällor, som mikrofon, gitarr eller syntar.

Sedan har stabiliteten hos ljudkortet och drivrutinerna också stor betydelse - och det är också något som vissa tillverkare, som exempelvis nämnda RME, är väldigt bra på - och har varit i många år.

Problemet är att om man inte hör alla detaljer, så kan man inte uppskatta andra förbättringar som man gör i riggen - så i detta fallet hade jag kollat på lyssningen i första hand. Även ett enkelt ljudkort kan låta ganska ok, men med dålig lyssning så kommer man antagligen inte att höra någon skillnad alls om man byter till ett bättre ljudkort, så det skulle troligen bli en besvikelse om man börjar med att byta ut ljudkortet...

Bäst hade förstås vait att byta både ljudkort och lyssning, men om man måste välja, så hade jag valt lyssningen.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Har själv kört allt från inbyggt kort, till simpelt Soundblasterkort, M-Audio 2496, och sen ett par år tillbaka med externt FW-kort från Motu (828mk3).

Tycker jag varje gång jag bytt upplevt ett lyft, sen om det är ljudmässigt eller funktionsmässigt är en annan femma.. Som Claes är inne på så handlar mkt om stabila drivrutiner och som exempel så halvkraschade min dåvarande dator ganska snabbt efter x antal spår med det inbyggda ljudkortet men efter byte till ett enkelt SB-kort så fick jag ner latencyn och kunde köra fler spår i sequencern utan att det började hacka.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.