Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått tag på en gammal analog Joemeek VC1Q channelstrip. den byggdess likadant som preampar, kompressorer, (optokompressor) eq och enhancers byggdes på 60-talet. Detta är det första test jag gjort med den, har använt den till sången och sologitarren. En otrolig grej med den är att man kan styra över ingången utan att det distar, det går att styra över mkt mer än vad jag gjort här. Försök det med en modern digital burk... De här channelstripparna tillverkas inte längre, jag ser den efter några timmars test som mitt största kap bland ljudgrejer. Den har inga rör, men gammal teknik ändå på nåt vis.

Till sången har jag använt lite av burkens eq och enhancer, till gitarren stängde jag av det.

Hade den haft en expander/gate hade den varit rena Nirvana... När man styr över ingången är den inte helt supertyst...

TLM102 mick till sång, AT AE3000 till stärkaren. Gitarr Fender AS Telecaster, stärkare Fender Hot Rod Deluxe.

Kommentarer på sångljudet och helheten vore guld inför recording av egna kompositioner som står för dörren.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fredrik-kare-och

http://www.joemeek.com/vc1-parreview.html

MVH Hårdvarulirare Nilsson med sin gule studioman Ossie.

post-8284-0-74223600-1326308196_thumb.jpg

Annons
Postat

Låter kalas Nilsson.

Kan inte annat än älska tokgubbiga kommentarer som "Den har inga rör, men gammal teknik ändå på nåt vis.." 🙂

Postat

Låter kalas Nilsson.

Kan inte annat än älska tokgubbiga kommentarer som "Den har inga rör, men gammal teknik ändå på nåt vis.." 🙂

Det är väl optokompressorn som är 60-tals stuk. Och trafo på ingången om jag inte fattat fel. Enhancern använder visst den okomprimerade signalen till viss del.

Äntligen tycker jag att min lilla Neumann kommer till sin rätt, det låter fett och gammalt o Bing Crosby-gubbigt.

Att jag sen använder en hel del modern etta-nolla-teknik också behöver vi inte berätta. 😮

Tyckte jag fick till mastringen ganska bra också denna gång...

Mallig Vintage Gubbe 😎

Det var bättre förr.

Postat (redigerat)

Gjorde om en till visa genom Joemeeken... Jag är helt nö-kär i denna gröna grunka... 🥰

http://soundcloud.co...l-i-timmerkojan

En låt salig far gillade. När han skulle begravas ville jag att en solist (begravningsentreprenören) skulle sjunga den i kyrkan, farsan jobbade i skogen så som det beskrivs i visan. Dan före begravningen ringde prästen och skrek i telefonen att Helgdagskväll absolut inte kunde framföras i kyrkan. Kyrkobesökarna, dvs farsans syskon i 80-årsåldern som alla slitit på samma sätt på 20, 30 och 40-talet, kunde ta anstöt skrek han. Vidare skrek han att om det inte passade så kunde vi ordna med en borgerlig begravning. Dagen innan begravningen. Det blev kyrkobegravning utan sång, men med predrikan om hur lätt det är att vi hamnar i helvetet om vi inte hörsammar Guds ord. Det här var en ganska ung präst...

Om det nu finns en vardera av Gud och Djävulen, så är det den prästen som är djävulen. Eller också hoppas jag att han hamnar i helvetet när han dör.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag tycker det låter bra ! Det vara bara en liten detalj jag reagerade på, och det var plektrumet dvs.de låter lite papper om det när du drar över gitarrsträngarna hårt, är det Joemeeken som gör att det låter så ? eller du kanske har ett mjukt plektrum.

Angående prästen ni hade, så verkar han vara dum i huvudet.

Vi har en präst kärring ! Och på skolavslutningar får vi inte fotografera eller applådera det ska vara tyst i kyrkan .Till och med var det så på bröllop, man fick däremot fotografera efteråt, ute på kyrkogården. Med sådana människor får man helt enkelt hoppas att altaret välter över dem, när dom står på knä framför och ber bön.

Postat

Jag tycker det låter bra ! Det vara bara en liten detalj jag reagerade på, och det var plektrumet dvs.de låter lite papper om det när du drar över gitarrsträngarna hårt, är det Joemeeken som gör att det låter så ? eller du kanske har ett mjukt plektrum.

Det var bara höger akust som jag spelade in via Joemeeken, den andra var inspelad tidigare igenom Mico Audienten. Kanske jag kunde ställt in Joemeekens enhancer lite annorlunda. Det händer så j-a mycket när man vrir på rattarna. Plektrumet är ett tunt Jim Dunlop, gillar inte tjockare. Men det kanske låter bättre på inspelning...

Vore intressant att höra om nån kan bekräfta att nyare Joemeek grejer är sämre än de tidigare? Den här känns så otroligt göttig att sjunga igenom för mig, har aldrig gillat nåt så bra. Och då har jag sjungit i ett antal dyrstudiosar också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.