Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad är viktigast för en låt anser ni? Jag själv har alltid prioriterat en stark text och melodi framför en bra ljudbild och produktion. Eller kan en bra prudktion göra en sämre låt bättre? Det anser i alla fall inte jag.

Redigerat av Panzerfaust
Annons
Postat (redigerat)

Skulle också kunna tänka mig att det också beror på vilken målgrupp man vill nå.

Finns ju mycket dansmusik där texterna och melodi är av underordnad betydelse till förmån för rytmer, sen finns det instrumental musik där just melodin är det helt avgörande eftersom att det helt eller till stora delar saknar text...

Sen finns det ju singer/songwriter, där en sologitarr på två akord ligger i bakgrund till en stark text...

(observera att dessa ovanstående exempel är grovt generaliserande)

Så målgrupp och genre är väl kanske lite styrande.

Redigerat av Umemagnus
Postat

Vad är viktigast för en låt anser ni? Jag själv har alltid prioriterat en stark text och melodi framför en bra ljudbild och produktion. Eller kan en bra prudktion göra en sämre låt bättre? Det anser i alla fall inte jag.

...Jag prioriterar samma sak då melodi och textförfattande är kul, medan jag inte är ngt vidare på produktion (som kan ta massor med tid och fortfarande låta sandlåda).

Jag tror även att oavsett låtkvalité så lyssnar folk hellre på bra producerad musik än dåligt hemmaproducerat - så, JA!, produktionen kan nog göra en sämre låt bättre.

Postat (redigerat)

Maskeringen av harmoniseringen till en vamp.

Sedan gör ju improvisatörens sitt också.Ögonblickets närvaro i infallen i de olika riffen och melodierna den spelar.

Tycker även att sväng och synkoper är viktigt för både generalbas och trummor.

Att det är levande är viktigt, med bekostnad på att det kanske inte blir helt perfekt.

Det är perfekt tycker jag.

Jag lyssnar mest på olika typer av improvisations musik eller musik där improvisationen har en viktig roll. Men det får gärna vara inspelat i studio.

mvh

Redigerat av pxm
Postat

Vad är viktigast för en låt anser ni? Jag själv har alltid prioriterat en stark text och melodi framför en bra ljudbild och produktion.

Håller med. En bra låt är bra oavsett produktion och ljudkvalitet. Att det sedan blir ännu trevligare att lyssna på den med bra produktion och ljudkvalitet, är en annan sak.

Eller kan en bra prudktion göra en sämre låt bättre? Det anser i alla fall inte jag.

Nej, det tycker inte jag heller! Ett slitet uttryck, men man kan inte polera en bajskorv... 😉

En dålig låt är lika dålig oavsett vad man gör med den, helt enkelt.

Postat

Håller med. En bra låt är bra oavsett produktion och ljudkvalitet. Att det sedan blir ännu trevligare att lyssna på den med bra produktion och ljudkvalitet, är en annan sak.

Nej, det tycker inte jag heller! Ett slitet uttryck, men man kan inte polera en bajskorv... 😉

En dålig låt är lika dålig oavsett vad man gör med den, helt enkelt.

...för jsut nu har jag gjort en bra låt SÄMRE pga av inspelningen och jag har tappat tror ntill den på alla plan. Väldigt tråkigt när det händer. Vill ju liksom inte bara slänga låten åt fanders. Men motivatione tröt. Spelade upp låten akustiskt (live) för några som tyckte den var bra. men nr den väl spelades in börjar jag undra jag. 🙁

Postat

Mythbusters lyckades iaf...

tycker att en dålig låt kan bli mindre dålig med en bra produktion å det är väl i stort sett samma sak eller ?

Postat

Låtstruktur tycker jag är viktigt, speciellt att man avicker från upprepningar, t.e.x flere frefränger och verser osv... jag föredrar att man bara kör frammåt hela tiden... då tröttnar man inte ut lyssnaren och låten/skivan kommer man kunna lyssna på betydligt fler gånger innan man memorerat och är dödstrött på den.

Postat

Detta beror givetvis på vad vi pratar för genre, men gissar att ca 95% av all musik som spelas på radio har blaj-text. Ofta läser fans in underliggande djupa meningar i deras idolers texter, när det i själva verket är en text skriven på 5 min och orden valda för att de passade bäst rytmiskt/melodiskt eller imagemässigt, eller bara lät ballt att sjunga: born in the USA, you Start me up, yello submarine... Dessa låtar är även bevis på att melodin (hooken) är extremt viktig för att låten skall bli en hit.

Personligen tycker jag texten är helt ovesäntlig om ljud och produktion är kass. Ge gärna några exempel på kända låtar där ni tycker texten lyfter ett trött arr, tråkig melodi och platt ljud...

Postat

Detta beror givetvis på vad vi pratar för genre, men gissar att ca 95% av all musik som spelas på radio har blaj-text. Ofta läser fans in underliggande djupa meningar i deras idolers texter, när det i själva verket är en text skriven på 5 min och orden valda för att de passade bäst rytmiskt/melodiskt eller imagemässigt, eller bara lät ballt att sjunga: born in the USA, you Start me up, yello submarine... Dessa låtar är även bevis på att melodin (hooken) är extremt viktig för att låten skall bli en hit.

Personligen tycker jag texten är helt ovesäntlig om ljud och produktion är kass. Ge gärna några exempel på kända låtar där ni tycker texten lyfter ett trött arr, tråkig melodi och platt ljud...

Don Mclean - Vincent

Postat

"flaming flowers that brightly blaze, swirling clouds in violent haze" Han har fått till texten i vincent helt klart! dock skulle jag förmodligen inte lyssna på denna låt igen just för texten utan snarare för att röst och melodi är trevlig att lyssna på.

Don Mclean är förövrigt mest känd för American pie, som inte direkt är ett under av djuplodande innebörd utan snarare en trallvänlig samling ord som rimmar, vilket styrker min tes att text för de allra flesta är helt oviktigt för om man gillar en låt eller ej.

Postat (redigerat)

Eller ännu hellre The wrote and the writ med Johnny Flynn. Helt fantasisk låt. Äslkar det "kassa"-ljudet. Men tycker det passar.

Här en liten live grej. Myyys. Detta slår verkligen an en ton inom mig.

Redigerat av Panzerfaust
Postat

Eller ännu hellre The wrote and the writ med Johnny Flynn. Helt fantasisk låt. Äslkar det "kassa"-ljudet. Men tycker det passar.

"flaming flowers that brightly blaze, swirling clouds in violent haze" Han har fått till texten i vincent helt klart! dock skulle jag förmodligen inte lyssna på denna låt igen just för texten utan snarare för att röst och melodi är trevlig att lyssna på.

Don Mclean är förövrigt mest känd för American pie, som inte direkt är ett under av djuplodande innebörd utan snarare en trallvänlig samling ord som rimmar, vilket styrker min tes att text för de allra flesta är helt oviktigt för om man gillar en låt eller ej.

yes. Han sjunger om den lidande van gogh

Postat

det beror på lite grand tycker jag

ljudbild tycker jag kan göra underverk, och ju bättre produktion det är ju större möjligheter har man ju med ljudbilden...

här är en låt jag tycker har riktigt snygg ljudbild och inte tror skulle vara en lika stor upplevelse att höra om den vore inspelad i en sunkig replokal:

http://www.youtube.com/watch?v=LD1uDYgEcMM

Text kan förstås skjuta en låt till nya höjder, vad hade t ex Leonard Cohen varit utan sina makalösa texter? däremot tycker jag att det i vissa fall är sekundärt - klassisk musik (om vi bortser från opera) brukar ju inte ha särskilt mycket sång, och inga texter alls - men det är ju fortfarande en fröjd för öronen att höra.

när det kommer till själva kompen, riffen, melodierna osv tycker jag att det är svagaste länken i kedjan som gäller. allt måste gå ihop och höra ihop. sen det som ger det där lilla extra tycker jag ofta har med ljudbild och text att göra.

Postat

yes. Han sjunger om den lidande van gogh

Det är mycket möjligt, men fråga 10 random människor på gatan om låten American Pie, jag gissar att minst 8 säger att det är Madonna som gjort låten och att det handlar om någons sort paj.

Är inte överförtjust i genren akustisk gitarr +halvfalsk sång, (Dylan) där jag även gissar att de är tätast bland de tyngre texterna, även om jag ibland även här kan uppskatta en snygg melodi eller ett skönt riff. Därför kan jag heller inte uttala mig om Flynn som jag antar hamnar i det facket.

Jag vidhåller att ett textmässigt djupare innehåll än trallvänliga klyschor som rimmar är oviktigt för att slå kommerciellt i de allra flesta genrer, men sammanfattar med att det är tur att vi alla gillar olika musik!

Postat

Det är mycket möjligt, men fråga 10 random människor på gatan om låten American Pie, jag gissar att minst 8 säger att det är Madonna som gjort låten och att det handlar om någons sort paj.

Är inte överförtjust i genren akustisk gitarr +halvfalsk sång, (Dylan) där jag även gissar att de är tätast bland de tyngre texterna, även om jag ibland även här kan uppskatta en snygg melodi eller ett skönt riff. Därför kan jag heller inte uttala mig om Flynn som jag antar hamnar i det facket.

Jag vidhåller att ett textmässigt djupare innehåll än trallvänliga klyschor som rimmar är oviktigt för att slå kommerciellt i de allra flesta genrer, men sammanfattar med att det är tur att vi alla gillar olika musik!

American pie handlar ju om Buddy Holly. Men ja - Det är nog många som tror att madonna gjort den. tyvärr 🙁

Postat

Jag tror det är väldigt få (åtminstone utanför musikerkretsar) som egentligen lyssnar på texten och bryr sig om vad den egentligen handlar om.

Hmm. ja men vad menar du med musikkretsar? Omusikaliskt folk?

Postat

Musikerkretsar skrev jag - alltså sådana som vi här i forumet... 😉

Ska jag vara ärlig så tillhör även jag till viss del den stora massan där, som tycker att texten är av underordnad betydelse. För mig är musiken med melodi, sångröst och komp är det primära för att jag ska gilla en låt.

Postat

Jag tror det är väldigt få (åtminstone utanför musikerkretsar) som egentligen lyssnar på texten och bryr sig om vad den egentligen handlar om.

Jag tror att det är helt tvärtom.

Musiker lyssnar i första hand på musiken, på de musikaliska insatserna och i viss mån soundet/produktionen medan ickemusiker i första hand lyssnar på texten eftersom den är lättare att relatera till för en "oinvigd".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.