Jump to content
Annons

Enhancer, vad är det? Bra länkar att läsa på?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Håller på att testa min nya beg Joemeek VC1Q channelstrip. Har förut testat några digitala enhancers på rösten, men bara tyckt det låtit vasst och illa, men den här tycker jag absolut gör rösten snyggare på nåt sätt om jag är försiktig med driven. Skulle vara intressant att höra lite om denna effekts historia, vad man bör passa sig för osv. Kan man få fram liknande färgning med eq efteråt om jag hoppar över enhancern?Spelar jag in med den på kan jag ju inte ångra mig sen...

Googlar jag på det dyker det upp oändligt med sidor. Det kanske tom är nån som har erf av just VC1Q´s enhancer? Jag tyckte det lät så bra på min skrovelröst...

Hårdvarulirare Håkan

post-8284-0-85338900-1326231183_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Annons

Tror det börjar bli dags att läsa den där boken som legat på bordet ett tag nu...... 😛

Vaffö bok?

I manualen skriver de att man, om man inte verkligen vet att hantera enhancern rätt, inte bör använda den alls. "wrong used it can sound horrible".

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

skämt åsido, så har jag en gammal VC1 studio channel som har en vad jag förmodar är en liknande enhancer. Jag har dock sällan använt den, men till att få fram strängljud från elbas kan den vara guld. den kan också skapa...eh...intressanta distljud om man är ute efter nåt utomjordiskt...

skulle vara försiktig på sång men, then again..."if it sounds right..."

Dela på andra sajter

En sådan Joemeek har jag !

Tycker du att det låter bra med enhancers så använd den.

Men man kan använda den lite sparsamt, för inget låter bra

om man har allt på nr 10 .

Drive är mer för att simulera lite rör karaktär på soundet.

Redigerat av kardo
Dela på andra sajter

Var köper man denna bok! YNF!!!!!!!!!! 😆

I natt kunde jag inte sova, låg bara o tänkte på hur lycklig jag är med min vrålanaloga optoheaven burk. Helt otroligt är att man kan vrida på gain så VU-n slår på rött hela tiden utan att det distar. Försök det med en ny digital burk eller mjukihuvudetvara.

Dela på andra sajter

Någon form av enchancer tycker jag nästan är ett måste om man spelar in digitalt... kolla in SPL och deras pluggar/boxar..dom är magiska..Jag har mest erfarenhet av deras pluggar hittils...

http://spl.info/

Hur använder du exciter, på enstaka spår som vox o gitarr? Eller tom på masterspåret?

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Hur använder du exciter, på enstaka spår som vox o gitarr? Eller tom på masterspåret?

Går att göra både och. Lite på masterspåret kan göra mycket för hela mixen.

Det är lätt att dra på för mycket bara för att det låter ballare, men man måste vara försiktig. 😉

Dela på andra sajter

Joemeekens enhancer har en grön diod som blinkar när den jobbar, jag vred på bara så pass lite att den var mer släckt än tänd. En av rattarna ändrar steglöst mellan enhancer till deesser. Jag har inga vassa s så någe sånt har jag aldrig behöfft. Enhancern har en egen bypassknapp oxå så man kan kolla läget. När jag knäpper av den på min egen röst låter det som att det fattas något.

Använder man det på alla spår går vitsen med det förlorad, ungefär nåt sånt har jag läst.

Som det känns idag tycker jag att Finalizern är allt jag vill ha på stereospåret och till mastringen. Den har en analog-generator som gör nåt varmt med ljudet om man vill. Det räcker nog för mig.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.