Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

jag är då allt inte så laglig som jag borde, men jag accepterar att det jag gör är fel både ur ett moraliskt och lagligt perspektiv, är medveten om det, och skulle aldrig under några omständigheter råda någon att fildela.

folk (speciellt ungdomar (inklusive jag, till viss del)) idag har någon föreställelse om att det är en rättighet att ta del av vad andra gör, och vad andra äger. det ska tydligen vara en rättighet att ha det bra, och en hög levnadsstandard. hur kan man inte inse att allt som finns i vårt samhälle är byggt av andra människor, folk som har slitit och i vissa fall dött, för de friheter vi har i dag, den sjukvård som finns, den skola som erbjuds. likväl sitter folk och gnäller över att de inte har en tvåa inne i stan, att tågen är fem minuter sena, att andra som har slitit och kämpat har mer än de har, och att de också vill ha en så stor tv och så stark dator som möjligt som de som faktiskt förtjänat sina pengar. de bidrar ingenting till samhället och propagerar för att deras skeva bild av verkligheten ska bli accepterad. och till viss del har det fungerat.

jag är orolig. vad ska det bli av vår värld, vårt samhälle, när rättigheter och skyldigheter inte längre går hand i hand?

Postat

det har aldrig funnits någon respekt i samhället någonsin, för någon eller några. vakna upp och inse det i stället, och gör lite musik!

Postat

Kopimism. Man får väl bjuda på att de har fantasi iallafall...

Postat

Filosofiskt är det intressant, och det är en lustig tanke de leker fram där enskild själavård för dem är utbyte av information (vilket det i sin essens även är inom traditionell religion). I praktiken får det inget genomslag, men det är rimligen heller ej tanken.

Postat

Filosofiskt är det intressant, och det är en lustig tanke de leker fram där enskild själavård för dem är utbyte av information (vilket det i sin essens även är inom traditionell religion). I praktiken får det inget genomslag, men det är rimligen heller ej tanken.

Om det verkligen är filosofiskt intressant så är filosofi som sådan bullshit. Vilket man kanske kan tycka. Snarare; nja, de här gossarnas tankar har föga med filosofi att göra. Det de möjligen har lyckats leka fram är en liten negativ glugg i demokratin. Kanske kan de även lyckas väcka lite tankar om hur tvivelaktiga även andra trossamfund kan vara.

Själavård? Kopimi låter snarast som en sjukdom. Jag kollade deras hemsida. Jag skulle kanske vara road om det varit hopskrapad av en påse elvaåringar på kreativt humör, men deras trosbekännelse är inte ens komisk. Bara skitfånig.

Postat

Jag är nästan lika road över responsen här som jag var över damens sätt som intervjuade dem. Irritation på gränsen till bitter och väldigt mästrande.

Jag hajar liksom inte varför.

Filosofi, tja, kan mycket väl vara del av nåt filosofiprojekt som nån/några dragit igång. Skulle inte förvåna mig alls.

Men vad som (också) intresserar mig är deras argument jämfört med andra accepterade företeelser i samhället och då är det intressant. Oavsett om det är en sidoeffekt dom inte alls själva tänker på.

Men vi får se om det blir nån diskussion om det, någonstans.

Postat

Utbyte av egen information kan väl vara lovvärt, men varför är det så heligt med utbyte av andras information? Borde inte det isåfall gälla exempelvis personliga brev, dagböcker, kontonummer, egna uppsatser m.m.?

Om det vore möjligt att läsa andras tankar, hade det också ansetts vara etiskt att göra det utan att fråga om lov?

Postat

Utbyte av egen information kan väl vara lovvärt, men varför är det så heligt med utbyte av andras information? Borde inte det isåfall gälla exempelvis personliga brev, dagböcker, kontonummer, egna uppsatser m.m.?

Om det vore möjligt att läsa andras tankar, hade det också ansetts vara etiskt att göra det utan att fråga om lov?

Eller andras riff, ackordföljder, samplingar, m.m. Eller, vänta lite nu...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.