Jump to content
Annons

Hur gör jag en bra mätning av min blivande studio?


Skogsninja

Recommended Posts

Hej!

Planerar att inom en inte alltför lång tid påbörja ett kontrollrum/mixrumsbygge i vår replokal/studio. Jag skulle gärna vilja mäta akustiken innan vi börjar med akustikbehandlingen. Vi kan ju givetvis anlita en akustiker men det vore ju kul (och kanske lite billigare) att göra det själv och så lär man sig förhoppningsvis nåt nytt av det också.

Min fråga är: Vad exakt behöver jag för att göra en bra mätning och hur går man tillväga?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle först och främst ta reda på vad det kan tänkas kosta att anlita en tekniker...

Jag tror inte det behöver bli så dyrt, om man är väl föreberedd. Men beror väl givetvis på hur noga

man vill vara, om det bara handlar om t.e.x placering av högtalare kanske det kan gå relativt snabbt..

Jag har själv samma funderingar när jag ska bygga min egna studios... så skulle vara intressant att veta vad en tekniker skulle kosta..

och hur lång tid det kan tänkas ta. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

här också www.google.com 😉

Ha ha 🙂 Bra tips där...

Tack ska ni ha. Som vanligt var det jag som var dålig på att söka. Nu har jag dock lite mer kött på benen. Jag återkommer med bilder (och säkert frågor) när vi börjar bygga. Ha det gött så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara svårt att få ordentliga svar om detta, försökte starta en tråd i ämnet för ett tag sedan men ingen verkar kunna så mycket...

Ska försöka hitta tid till att lära mig hur i veckan då jag håller på med mitt kontrollrum och sen sätter jag ihop en steg för steg guide som folk kan hänvisa till istället för google...

Först och främst behöver du en rundtagande mätmikrofon tex en Behringer ECM8000 som är en billig variant, sen antar jag att det finns bra mycket dyrare grejer för den riktigt kräsne.

Sen behöver du ett program som tex REW som finns för gratis nerladdning HÄR, måste dock skapa ett konto har jag för mig men det gick fort nog!

Efter detta ska man kalibrera ljudkort å dona och det var där jag fastnade förra gången!

Som sagt... Kommer tillbaka med en länk när/om jag fattar lite mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara svårt att få ordentliga svar om detta, försökte starta en tråd i ämnet för ett tag sedan men ingen verkar kunna så mycket...

jag skrev här: http://forum.studio....ed-fuzzmeasure/ en(jag) som kan är mer än ingen...

vad vill du ha svar på?

när det gäller mätmick så se till att den har spikrak(+/- nån db) frekvensgång. Behringer ECM8000 ser helt okej ut:

http://www.duffroomc...hringer_ECM8000

edit: här finns det att läsa om studio bygge och akustik: http://johnlsayers.c...anual/index.htm

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 är detta på riktigt alltså? Tror folk verkligen att denna djupgående ingenjörs och akustik-kunskap är något man snappar upp via 5 snabba tips på ett forum liksom???

En riktig & seriös akustiker-kontrollrumsdesigner har mångårig erfarenhet av byggnadsteroretiska och praktiska lösningar för detta specifika ändamål och är därför värd sin vikt i mer än guld och kan sålunda ta betalt rejält för sina tjänster!

Visst kan man fuska lite och komma på ok lösningar via den litteratur som finns och vissa grundläggande tips som existerar men ingen seriös studiobyggare undvarar denna oerhört viktiga bit, det är samma sak med alla dom som tror att man kan stämma ett piano hux-flux, eller att jag med min jullovsmage skulle inbilla mig att jag kan vinna eller ens delta i 10 min. i Stockholms-maran bara för att jag drar ut på intersport och tjackar gympadojjor och ett pannband, nej allt är inte möjligt på 5 min bara för att internet kan uppvisa info om det mesta!!!

Nu minns jag inte namnet på en äldre herre men han ansågs vara en av de tyngsta i Sverige på den tiden runt 1988 och studio 2 skulle byggas om ute på Sonet studios (Europafilm) i Spånga/Sumpan, det tog månader kan jag säga och det var inte bara en gubbe involverad om man säger så, idag finns bla. Ingenjör Öhman som jag skulle rekommendera men säkert fler förstås, varför inte lista dom som verkligen kan sin sak i en nitad tråd?!?

Jag hade 2010 kontakt med en annan välkänd studiodesigner som ligger bakom en rad fina rum (namn såhär tidigt på morgonen-nope men jag kan hitta det) i USA som var på vippen att komma över till mitt förra projekt i Bretagne men tiden var knapp och han var verkligen för svindyr för mig men det hade inte kunnat bli bättre och det hade varit värt pengarna i långa loppet.

Allt beror väl på var man lägger ribban, det här med ljud och akustik är väl inget man vill fuska med?!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum: Dig fick jag ett gött svar av vill jag mena men nu tänker jag på den mer praktiska biten... Då trialversionen av fuzzmeasure går ut efter ett tag och det är som Florian säger ett utdraget projekt att jobba på sin akustik så var övergången till REW ett faktum och när det gäller det programmet så krävs det en del kalibrering och andra rent tekniska grejer innan en mätning kan göras... Det är det jag har svårt att hitta information om här på forumet 🙂

Florian: Frågan var vad man behöver för att göra en mätning... Att sedan åtgärda problemen är ett stort arbete ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

😄 är detta på riktigt alltså? Tror folk verkligen att denna djupgående ingenjörs och akustik-kunskap är något man snappar upp via 5 snabba tips på ett forum liksom???

En riktig & seriös akustiker-kontrollrumsdesigner har mångårig erfarenhet av byggnadsteroretiska och praktiska lösningar för detta specifika ändamål och är därför värd sin vikt i mer än guld och kan sålunda ta betalt rejält för sina tjänster!

Visst kan man fuska lite och komma på ok lösningar via den litteratur som finns och vissa grundläggande tips som existerar men ingen seriös studiobyggare undvarar denna oerhört viktiga bit, det är samma sak med alla dom som tror att man kan stämma ett piano hux-flux, eller att jag med min jullovsmage skulle inbilla mig att jag kan vinna eller ens delta i 10 min. i Stockholms-maran bara för att jag drar ut på intersport och tjackar gympadojjor och ett pannband, nej allt är inte möjligt på 5 min bara för att internet kan uppvisa info om det mesta!!!

Nu minns jag inte namnet på en äldre herre men han ansågs vara en av de tyngsta i Sverige på den tiden runt 1988 och studio 2 skulle byggas om ute på Sonet studios (Europafilm) i Spånga/Sumpan, det tog månader kan jag säga och det var inte bara en gubbe involverad om man säger så, idag finns bla. Ingenjör Öhman som jag skulle rekommendera men säkert fler förstås, varför inte lista dom som verkligen kan sin sak i en nitad tråd?!?

Jag hade 2010 kontakt med en annan välkänd studiodesigner som ligger bakom en rad fina rum (namn såhär tidigt på morgonen-nope men jag kan hitta det) i USA som var på vippen att komma över till mitt förra projekt i Bretagne men tiden var knapp och han var verkligen för svindyr för mig men det hade inte kunnat bli bättre och det hade varit värt pengarna i långa loppet.

Allt beror väl på var man lägger ribban, det här med ljud och akustik är väl inget man vill fuska med?!

🙂

Jag tror ingen här på forumet tror sig kunna göra en akustikers jobb lika bra som en akustiker bara genom att läsa lite tips om hur man gör akustikmätningar av ett rum. De flesta här är väl glada amatörer (mig själv inräknad). Det är dock viktigt för mig (och säkert många andra) att hela tiden lära mig nya saker och ta mig an nya projekt, känna att man utvecklas. Det är för mig viktigare än att uppnå ett perfekt resultat. Jag byggde för ett tag sedan en elgitarr, helt från grunden utan förtillverkade delar. Jag hade ingen aning om hur man gjorde innan jag började men gjorde ungefär som nu; plöjde igenom forum och handböcker och fick tillslut en mycket välljudande, snygg och skönspelad gitarr i min ägo.

Nu jämför jag inte att kunna bygga en gitarr med att ha den kompletta kunskapen om akustik, men det bygger på samma lust. Jag förväntar mig inte ett perfekt resultat men man får göra vad man kan av det man har i form av lokal, tid och kanske framförallt pengar i det här fallet.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 är detta på riktigt alltså? Tror folk verkligen att denna djupgående ingenjörs och akustik-kunskap är något man snappar upp via 5 snabba tips på ett forum liksom???

Är det någon som påstått det? Måste man vara utbildad akustikingenjör för att få mäta ljud? Är du på riktigt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...