Erik dP Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 (redigerat) Ni som har svarat Am har rätt då G7 är V.an i C jonisk skala... Innehåller samma toner som Am .. mvh Så det var alltså ingen kuggfråga? Man brukar ju fråga om C durs (Jonisk) parallelltonart, vilket är Am. Inte G Mixolydisk, som innehåller samma toner som Cdur. Så jag tänkte att G (som även det är en slags dur-variant, endast en sänkt 7a) skulle kunna tolkas som en dur och därmed skulle man gå ner 1,5 steg från denna. Jag visste att jag riskerade att idiotförklara mig själv, men det var värt en chansning. Men du, pxm, jag brukar kalla "harmonisk prygisk" den skala som innehåller samma toner som harmonisk moll med samma toner - är detta rätt? Alltså, är "harmonisk" rätt benämning om man börjar på 3an ("harmonisk frygisk") istället för 6an (harmonisk moll)? (Den är rätt kul att blanda med pentatonisk och mixolydisk då den ger en lätt "egyptisk" känsla mitt i en ljust klingande (mixolydisk) blues. Även att variera frygisk med "harmonisk frygisk" brukar låta kul.) Redigerat 8 januari 2012 av Erik dP
pxm Postat 8 januari 2012 Trådstartare Postat 8 januari 2012 Det låyer spännande sätt att spela på-häftigt. Däremot kan jag inte svara på din fråga om harmonisk är rätt benämning när man börjar på 3:an. Kanske någon annan vet ??? Spännande !!! mvh
Jetblack Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Var har du lärt dig det? G-moll är inte parallelltonart till G-dur. Parallelltonart till G-dur är E-moll och parallelltonart till G-moll är Bb-dur. Hej! http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_key
Jonterocks Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 http://en.wikipedia....ki/Parallel_key http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallelltonart Pratar vi om två olika saker?
JohanElfstrom Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 (redigerat) Har då aldrig haft en lärare i musikteori som sagt att G-dur och G-moll är paralelltonart, inte läst någon bok som sagt det heller utan har alltid hört att G dur har E moll som parallel och att C har Am etc 🙂 EDIT: Men om man bläddrar ner lite i den engelska wikipedian så kommer man till en avdelning som heter parallel chord. det är nog det som vi kallar för paralelltonart. Så det är nog bara olika begrepp för samma sak, är ju så ganska ofta inom musik tycker jag Redigerat 8 januari 2012 av JohanElfstrom
kardo Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 (redigerat) Har då aldrig haft en lärare i musikteori EDIT: Men om man bläddrar ner lite i den engelska wikipedian så kommer man till en avdelning som heter parallel chord. det är nog det som vi kallar för paralelltonart. Så det är nog bara olika begrepp för samma sak, är ju så ganska ofta inom musik tycker jag T.ex. F-dur är parallelltonarten till d-moll och parallelltonarten till d-moll är f-dur och man säger då att de är parallelltonarter typ "skalor", inte parallel chord. Parallel chord är = som det låter dvs. parallella ackord Jag hittade lite till dej här . läs Parallelltonarter http://www.musikteori.se/?page=kapitel&kap=kap5 Redigerat 8 januari 2012 av kardo 1
JohanElfstrom Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 T.ex. F-dur är parallelltonarten till d-moll och parallelltonarten till d-moll är f-dur och man säger då att de är parallelltonarter typ "skalor", inte parallel chord. Parallel chord är = som det låter dvs. parallella ackord Jag hittade lite till dej här . läs Parallelltonarter http://www.musikteor...apitel&kap=kap5 jojo.. det vet jag.. men alltså vad är skillnaden på "Parallel key" och "parallel tonart" "In music, parallel keys are the major and minor scales that have the same tonic. A major and minor scale sharing the same tonic are said to be in a parallel relationship.[1] The parallel minor or tonic minor of a particular major key is the minor key based on the same tonic; similarly the parallel major has the same tonic as the minor key, as opposed to relative minor (or major, where appropriate) which shares the same key signature. For example, G major and G minor have different modes but both have the same tonic, G; so we say that G minor is the parallel minor of G major." - Wikipedia som jag tolkar det så står det att G dur och G moll är "parallelkeys" men E moll är ju G durs paralleltonart.. jag fattar inte skillnaden bara. 🙂
kardo Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 (redigerat) jojo.. det vet jag.. men alltså vad är skillnaden på "Parallel key" och "parallel tonart" som jag tolkar det så står det att G dur och G moll är "parallelkeys" men E moll är ju G durs paralleltonart.. jag fattar inte skillnaden bara. 🙂 Läs här så förstår du lättare http://www.zentao.co...tive-minor.html Redigerat 9 januari 2012 av kardo
JohanElfstrom Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 ok! tack, då hänger jag med i vad skillnaden är 🙂
Zakyath Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 http://en.wikipedia....ki/Parallel_key parallelltonart heter relative key på engelska
HyvääSaxofonista (oregistrerad) Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Måste vara ett dåligt skämt! Frågan är ju fel ställd!!!!!!! Som nån tidigare sagt är G7 ett ackord och inte en tonart och därör kan man inte ställa den frågan du ställer. G7 är snarare ett dominantackord i C-dur vilket innebär att parallelltonarten i detta fall är A-moll. Om vi pratar om tonarten G(som naturligtvis bygger på G-durskalan) så är parallelltonarten följdaktningen E-moll och ingenting annat. Det finns oändligt många musikteoriböcker där man kan kolla in detta...........
ake Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Som nån tidigare sagt är G7 ett ackord och inte en tonart och därör kan man inte ställa den frågan du ställer. G7 är snarare ett dominantackord i C-dur vilket innebär att parallelltonarten i detta fall är A-moll. ....... Njae, i jazz sammanhang kan nog G7 tolkas som symbol för G-mixolydisk skala. Kolla nån jazzteoribok. Åke
mucko Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Njae, i jazz sammanhang kan nog G7 tolkas som symbol för G-mixolydisk skala. Kolla nån jazzteoribok. Åke Man det var alltså inte G-mixolydisk skala PXM menade utan just G7 som dominant-ackord i tonarten C-dur. Så, alltså, frågan är helt enkelt felställd.
Erik dP Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Kan inte G7 finnas i ngn skala som inte är Cdur/har Cdurs toner i sig? Tex ngn skala med Cmoll istället, eller något liknande. Jag har för mig att pxm inte skrev ngt om C-ur i frågan (men dock i svaret).
JohanElfstrom Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Kan inte G7 finnas i ngn skala som inte är Cdur/har Cdurs toner i sig? Tex ngn skala med Cmoll istället, eller något liknande. Jag har för mig att pxm inte skrev ngt om C-ur i frågan (men dock i svaret). det finns bara ett dominant 7 ackord per skala.. så sätter man in det i någon annan skala så blir det ett Gmaj7 eller Gm7 i Cm så är ju Gm7 dominant, men man brukar ändra det till G7 för att det ska bli mer spänning 🙂
Henric Svensson Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Tycker att hela frågeställningen stupar på att "G7" i n t e är en tonart...utan ett ackord! Henric 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.