pxm Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 He,he-den här är klurig faktiskt. Lärde mig något nytt idag - få se vad ni svarar, 1.G7 paralelltonart måste vara Em. 2 G7 paralelltonart måste vara Am. 3 G7 paralelltonart måste vara A#m. Spännande mvh
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Hur kan A#m vara en paralelltonart till G7? DET vill jag ha en förklaring på.. 🙂 1
pxm Postat 7 januari 2012 Trådstartare Postat 7 januari 2012 Alltså-jag var litet mycket otydlig, Det är en fråga alltså-vilket av alternativen 1,2 eller 3 är det rätta (och helst varför) mvh
CHAE Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Jag gissar på 2:an. 😱 OT: Mmm... Varje gång 😳 OnT: jag gissar också på tvåan 😱 /CHAE
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 😄 Men varför just G7 (alltså sjuan)? De e nått lurt med det här.. 😱
CHAE Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 😄 Men varför just G7 (alltså sjuan)? De e nått lurt med det här.. 😱 Ja, den som kommit på det här skulle man ju vilja se i nian 😠 Mjo, det heter ju faktiskt "veckans kluring" Det kanske är en kuggis?!? 😮
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) G7-skalan är samma toner som Am? Kan de va så? Redigerat 7 januari 2012 av Neosus
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 En gissning. Efterssom G7 inte är en Gmaj7 så avslöjar detta att G är "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltså. 🙂
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 En gissning. Efterssom G7 inte är en Gmaj7 så avslöjar detta att G är "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltså. 🙂 Men eftersom du har Sjuan där oxå så blir skalan lite annorlunda. 😕
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Men eftersom du har Sjuan där oxå så blir skalan lite annorlunda. 😕 Så egentligen borde man utgå ifrån att G7 ingår i Cdur och då är Am parallellen? Jag tänkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man måste utgå ifrån.
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) Så egentligen borde man utgå ifrån att G7 ingår i Cdur och då är Am parallellen? Jag tänkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man måste utgå ifrån. Ja just det ja.. Jag tänkte galet. Sjuan finns ju där i vanliga g-skalan oxå. Så det är G man måste utgå ifrån. Men i e-moll skalan finns ju fisset? Eller är jag helt ute å cykla.. Joo det måste va amoll. 😕🤪 Edit: Nu tänker jag heeeeelt galet. Fisset finns i vanliga g-dur skalan. Spelar du G7 så har du f där istället... ALLTSÅ... så är am parallelltonart. Redigerat 7 januari 2012 av Neosus
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Om det hade vart vanligt G så hade Em vart parallelltonart.. 😑 Rätt eller Fel?
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Om det hade vart vanligt G så hade Em vart parallelltonart.. 😑 Rätt eller Fel? Så borde det vara. Men sedan är ju frågan om man säger att X parallell till G (oavsett 7an) eller i den 1:a som finns i skalan där G7 ingår, dvs C dur (vilket ger Am 1,5 steg ner). Det var detta jag tänkte först. Men sedan tänkte jag att G inte C var kuggen.
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) C är tonikan i det här fallet efter som han skriver G7. Där G7 är dominant. Visst är det så? Därför är amoll parallelltonarten. Det måste va så.. 😆 Redigerat 7 januari 2012 av Neosus 1
Naymari Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) Amoll. Redigerat 7 januari 2012 av Naymari
mucko Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) Det finns knappast nån tonart som heter G7. Det är ett ackord, ingen tonart. Antingen heter tonarten G-dur och då är parallelltonarten e-moll eller så är ackordet G7 dominant i tonarten C-dur där parallelltonarten är a-moll. Motsvarande dominantackord i parallelltonarten är E-moll eller möjligtvis E-dur/E7 om man väljer att ha dur-dominant vilket man gör i de absolut flesta fallen. Jag skulle vilja påstå att frågan är lite fel ställd.....men vi får väl se vad PXM har att komma med ;-) Redigerat 7 januari 2012 av mucko 1
Quoman Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Jag tror du tänker så här: Alla är rätt! 1. Om G7 står för G-mixolydisk så kan man ju säga att Am-eolisk (ren moll) är parallelltonart. 2. Man kan också säga att Em-frygisk är parallelltonart eftersom den innehåller precis samma toner. 3. Bm-lokrisk är kontraparallellen till G-mixolydisk. (inte A#m) Är inte säker på att det var så du tänkte om 3:an men om det inte var så du tänkte så vet jag inte.
Jetblack Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Det här var mer än lovligt förvirrande, men en parallelltonart är ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll är parallelltonart till G-dur (G är tonika). Jag begriper dock inte din frågeställning alls, man kan ju inte påstå att det finns en parallelltonart till ett ackord!
kardo Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 (redigerat) Vad är priset? En tvål ! som du får plocka upp på ett golv i herr duschen! 😱 Redigerat 8 januari 2012 av kardo
pxm Postat 8 januari 2012 Trådstartare Postat 8 januari 2012 Ni som har svarat Am har rätt då G7 är V.an i C jonisk skala... Innehåller samma toner som Am .. mvh
Jonterocks Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Det här var mer än lovligt förvirrande, men en parallelltonart är ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll är parallelltonart till G-dur (G är tonika). Jag begriper dock inte din frågeställning alls, man kan ju inte påstå att det finns en parallelltonart till ett ackord! Var har du lärt dig det? G-moll är inte parallelltonart till G-dur. Parallelltonart till G-dur är E-moll och parallelltonart till G-moll är Bb-dur. Hej!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.