Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle idag lägga lite sång med Saffire 56:an. När jag väl kom igång så funkade monitorlyssningen fint, men båda hörlursuttagen verkar vara körda på något sätt. På uttag 1 så får jag bara ljud i vänster lur. På uttag 2 så låter musiken helt spräckt. Har haft den nerpackad i lådan i flera månader och innan dess fungerade den fint. Har senaste drivrutinen från Focusrites hemsida till MixControl, alltså 2.4. Kör Mac OSX 10.6.8. Har provat att starta om, byta FW-kabel, ominstallera MixControl osv.

Någon som har varit ute för detta?

Annons
Postat

Hm. Skumt 😳

Har du någonting annat upphookat mot 56:an, typ outboards?

Vänligen,

CHAE

Postat

Nope, enda inkopplade är monitor 1+2 och en XLR-kabel i Mic Input 1. Dock samma problem med alla dessa kablar urdragna.

Postat

...och alla inställningar i MixControl är kosher?

Tänkte närmast på Monitor Preset i MC? Det kanske är inställt på någon default eller så?

Postat

Ställde in så att output 7-8 och 9-10 är gråa. Så att dem kör fullt ös dvs. Om dem är blåa så ligger dem ju på main-outen och då blir det bara riktigt svag signal på båda outputsen.

Verkar sjukt konstigt det här. Det konstiga är att Output 7-8 och 9-10 är mutade i default i MC vid ominstallation.

Jävligt skumt det här...

Postat

Ställde in så att output 7-8 och 9-10 är gråa. Så att dem kör fullt ös dvs. Om dem är blåa så ligger dem ju på main-outen och då blir det bara riktigt svag signal på båda outputsen.

Verkar sjukt konstigt det här. Det konstiga är att Output 7-8 och 9-10 är mutade i default i MC vid ominstallation. [min fetstil]

Jävligt skumt det här...

Saxat

Mid + Phones 1 - outputs to Mid Speakers and Headphones 1. Outputs - 7,8

Mini + Phones 2 - outputs to Mini Speakers and Headphones 2. Outputs - 9,10

Prova att ställa om dem till lyssningsläge

Saxar även...

WARNING: When a Monitor control button is set to ‘Grey’, the signal routed to that output will be played back at full level.

This may potentially result in a very loud signal being sent to your monitor speakers, headphones or other equipment.

Be cautious when setting your levels (in your DAW or the Saffire MixControl Mixer) before setting the monitor button to Grey.

Failsafe: lurarna du provade med fungerar som de ska i annan lyssning?

Det jag menar är att om du kört 7-8 och 9-10 i bypass-läge och att det är därför som det knasar.

Vänligen,

CHAE

Postat

Nu verkar det funka som det ska igen. Vet ärligt talat inte exakt vad det var som fixade problemet. Testade Mid+Phones som du skrev CHAE, men då blev det helt dött. Efter omstart av datorn så fungerade allt som det skulle igen. Skummaste problemet jag har haft hittills. Men glad att utgångarna inte var förstörda iaf.

Tack som fan för snabbt svar och för hjälpen!

Postat (redigerat)

Om det har varit nedpackat och inte använts på länge, så kan kontakterna ha oxiderats. Du får i så fall ta och sätta in/ta ur kontakten ett antal gånger för att slita bort oxiderna så att kontaktytorna blir renare. Lite kontaktspray (UTAN OLJA!!!) kan hjälpa till att lösa upp oxiderna, så att det går snabbare att få bort dem.

EDIT: Svarade tydligen samtidigt som du, så jag såg inte att det hade löst sig... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Unicron: Härligt att det löste sig! 🙂

Anytime, anywhere 😎

Vänligen,

CHAE

Postat

Har varit för oxidering innan, men det var inget jag tänkte på då ena uttaget som sagt var stendött i höger kanal och andra lät helt sprängd. Men tack för tipset Claes, ska prova det du sa om problemet kommer tillbaka!

Postat (redigerat)

Yikes! Jag har precis kopplat upp min Saffire 56:a som kom igår.

Visserligen verkar allt funka bra (peppar, peppar), men sådana här trådar blir man nervös av....

En snabb fråga: Kan få mätarna i MC att röra sig vid uppspelning också och inte bara vid insignaler?

(Står säkert i manualen, men har som sagt precis kopplat upp och testat kortet så jag har inte hunnit läsa så mycket än, hehe)

Var det något du var missnöjd med Unicron, eftersom du haft den nerpackad eller har det andra "naturliga" orsaker?

Är preamparna sjukt känsliga eller gör jag något annat fel? Hade gainen på 4 ungefär och efter det så klippte signalen.....

OK, jag skall läsa. 😉

Edit: småfix

Redigerat av BluesBoy
Postat

Yikes! Jag har precis kopplat upp min Saffire 56:a som kom igår.

Visserligen verkar allt funka bra (peppar, peppar), men sådana här trådar blir man nervös av....

En snabb fråga: Kan få mätarna i MC att röra sig vid uppspelning också och inte bara vid insignaler?

(Står säkert i manualen, men har som sagt precis kopplat upp och testat kortet så jag har inte hunnit läsa så mycket än, hehe)

Var det något du var missnöjd med Unicron, eftersom du haft den nerpackad eller har det andra "naturliga" orsaker?

Är preamparna sjukt känsliga eller gör jag något annat fel? Hade gainen på 4 ungefär och efter det så klippte signalen.....

OK, jag skall läsa. 😉

Edit: småfix

Hej,

prova någon preset under "Routing preset"-tabben och kika om det hjälper.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Tack CHAE. Jag tryckte runt som en galning, men inget hände. 😛

Jag förutsätter att det går, så jag skall läsa igenom manualen.

Det viktigaste idag var att testa att kortet verkade funka (in-/utgångar) och so far so good. 🙂

Har du också Saffire 56?

Edit: Har jag gjort ett bra köp? 😳

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Tack CHAE. Jag tryckte runt som en galning, men inget hände. 😛

Jag förutsätter att det går, så jag skall läsa igenom manualen.

Det viktigaste idag var att testa att kortet verkade funka (in-/utgångar) och so far so good. 🙂

Har du också Saffire 56?

Edit: Har jag gjort ett bra köp? 😳

Nopps, kolla min signatur 😉 (har Pro 40:n) men upplägget, utöver preampemuleringarna, är detsamma.

Har dock testat 56:an (både på "sko"j och i ett par skarpa lägen) och det knasade inte för mig iaf. Så personligen tycker jga att du har gjort ett kanonköp. Men du har rätt; dra igenom manualen och följ instruktionerna så tror jag att det även det här löser sig också 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Nopps, kolla min signatur 😉 (har Pro 40:n)

Oops! My bad, hehe.

Så personligen tycker jga att du har gjort ett kanonköp.

Låter bra. 🙂

Funderade länge och väl på Motu 896:a (roligt med möjlighet till standalone osv), men fick mer och mer för mig att folk haft problem med dålig support, sämre preamps än Focusrite osv, så jag gjorde en kovändning. 🙂

Postat

Oops! My bad, hehe.

Låter bra. 🙂

Funderade länge och väl på Motu 896:a (roligt med möjlighet till standalone osv), men fick mer och mer för mig att folk haft problem med dålig support, sämre preamps än Focusrite osv, så jag gjorde en kovändning. 🙂

Cool, dude 😎

Jao, jag har hört detsamma. Vart det inte bl a sign. Bodhi som hade haft en jäkla massa problems med just MOTU. Typ fyra stycken!? 😳

Vad det gäller preampsen så har jag inte haft möjlighet att AB:a Focusrite med något annat. Vad jag däremot vet är att Focusrites grejer håller hög klass och mer än gärna bråkar mer än gärna med interface i den övre (mellan)prisklassen 🙂

Vänligen,

CHAE

...och "nej"; I'm not a paid Focusrite endorser 😛

Postat

Jao, jag har hört detsamma. Vart det inte bl a sign. Bodhi som hade haft en jäkla massa problems med just MOTU. Typ fyra stycken!? 😳

Yup, tror det. Man kan väl i och för sig hitta olika folk som haft problem med alla tänkbara märken, men som sagt helt plötsligt kändes Focusrite bättre. 🙂

Nu väntar jag bara på min ADA8000 så jag får 8 kanaler till. 😄

Postat

Yup, tror det. Man kan väl i och för sig hitta olika folk som haft problem med alla tänkbara märken, men som sagt helt plötsligt kändes Focusrite bättre. 🙂

Nu väntar jag bara på min ADA8000 så jag får 8 kanaler till. 😄

Ah, trevligt!

Vet du vad; du får mer än gärna bränna iväg ett PM eller skriva här i tråden om vad du anser om ADA8000 när du testat den.

Skulle vara kul att höra ett second opinion från verkligheten då jag går i köpetankar 🙂

Väljer mellan Focusrites OctroPre eller en ADA8000, nämligen.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Vet du vad; du får mer än gärna bränna iväg ett PM eller skriva här i tråden om vad du anser om ADA8000 när du testat den.

Will do. 🙂

Vad jag förstått av övriga här, som kör den tillsammans med Motu 😉 är de mycket nöjda.

Bra recensioner (för priset) har den fått också.

Har för övrigt kollat igenom manualen till MC....hittar inget om hur man får "staplarna" att röra sig vid uppspelning.

Men helt klart är att det finns många routingmöjligheter..... 🤪

//Christer

Edit: stor bokstav

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Will do. 🙂

[...]

Har för övrigt kollat igenom manualen till MC....hittar inget om hur man får "staplarna" att röra sig vid uppspelning.

Men helt klart är att det finns många routingmöjligheter..... 🤪

//Christer

Edit: stor bokstav

Trevligt! 🙂

Prova det här (ber om ursäkt om jag blir überpedagogisk á la messerschmitt men better safe than sorry 😉 )

- sätt Routing preseten till "DAW tracking"

- slå ihop DAW 1 och DAW 2 till en stereokanal (görs genom att du klickar den där lilla stereo"symbolen" som finns mellan kanalerna).

- välj flikarna "Mon. 1" och "Mon. 2" på kanalen till vänster om DAW 1+2-kanalen.

- sätt Monitor preset till "Stereo"

- lira/sjung lite genom kortet och kolla om staplarna rör sig

Vinst?

Bifogar en liten bild där jag blurrat över allt utom det aktuella området i MixControl

58201211605AM2faf.jpg

Vänligen,

CHAE

Edith: glömde ju bilden 😆

Edith #2: lade till Tub-klipp

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Tack för all info, CHAE. 🙂

Vet inte om det är jag som varit lite otydlig eller ännu inte förstår vad ditt förslag kommer att ge (kan inte testa förrän jag kommer till lokalen), men i vilket fall som helst ber jag om ursäkt.

Det jag är ute efter är att staplarna på respektive kanal skall röra sig vid uppspelning och inte enbart stereokanalerna längst ut till höger.

Kollade på videon och vad jag förstår måste man sätta output i DAW:en (Logic i mitt fall) att peka på Saffire?

Som sagt, många inställningar och möjligheter i MC...ujujuj. 😛

Edit: Gör absolut inget om du är övertydlig; det är bara bra, hehe. Tack igen.

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

[...]

Det jag är ute efter är att staplarna på respektive kanal skall röra sig vid uppspelning och inte enbart stereokanalerna längst ut till höger.

[...]

Ah okej. Då måste du ju dra upp reglarna till respektive kanal (till Logic) i MixControl. Då ska det, förutsatt att du gjort rätt routing (även i Logic!), fungera 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=DE3zZ-6RRBI

Är inte så värst hemma på Logic 😊 men jag hittade Tub-klippet där som kanske är bättre än mina rants 😛

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jo, det var väl ungefär det jag misstänkte. 🙂

Får testa ordentligt under nästa vecka, när jag får ytterligare 8 kanaler att leka med. 😄

Tack, CHAE.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.